CFR se pregateste sa reabilitezeze si sa modernizeze mai multe gari din Ploiesti Vest, Sinaia, Busteni, Targoviste Sud, Titu si Videle, arata un proiect de Hotarare a Guvernului privind aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investitii ”Modernizarea / reabilitarea a 47 de statii de cale ferata din Romania” – Lot SRCF Bucuresti – Statiile CF Ploiesti Vest, Sinaia, Busteni, Targoviste Sud, Titu, Videle, lucrare de utilitate publica de interes national.
Valoarea totala a investitiei (inclusiv TVA) este 116,27 milioane lei, din care partea de constructii-montaj este estimata la 86,4 milioane lei.
”Prin prezentul act normativ, se propune aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investitii ”Modernizarea / reabilitarea a 47 de statii de cale ferata din ROMANIA” – Lot SRCF Bucuresti – Statiile CF PLOIESTI VEST, SINAIA, BUSTENI, TARGOVISTE SUD, TITU, VIDELE, lucrare de utilitate publica de interes national, prevazuti in anexa care face parte integranta din prezenta hotarare”, se arata in documentul consultat de ”Lumea Infrastructurii”.
Indicatorii tehnico-economici au fost avizati de Ministerul Transporturilor si Infrastructurii in urma sedintei Consiliului Tehnico-Economic, prin avizul nr. 63/72 din data 20.06.2022 si de catre Consiliul Interministerial de avizare lucrari publice de interes national si locuinte prin avizul nr. 51 din data 01.08.2022
Realizarea si derularea acestui proiect revine Companiei Nationale de Cai Ferate CFR SA si face parte din strategia pe termen lung a acesteia. In prezent cele sase statii de cale ferata propuse spre moderizare/reabilitare se gasesc in diverse stadii de degradare datorita uzurii fizice si morale.
”Pentru cladirile existente degradarile sunt prezente la tencuieli, zugraveli si la finisaje, invelitorile acoperisurilor si sistemul de colectare al apelor pluviale sunt in mare masura degradate, fapt care a condus la o serie de degradari majore atat la interior cat si la exterior. Facilitatile pentru persoanele cu dizabilitati (fizice, de vedere, de auz) lipsesc in totalitate, accesul este necorespunzator, grupurile sanitare pentru calatori nu au amenajate cabine speciale pentru aceste persoane”, arata documentul.
Instalatiile electrice existente sunt descompletate si intr-o stare de uzura foarte avansata. Sistemele de iluminat sunt subdimensionate, fiind prevazute corpuri de iluminat necorespunzatoare, ceea ce conduce la un confort vizual necorespunzator al activitatilor desfasurate in aceste spatii.
Instalatiile sanitare si termotehnologice interioare prezinta un grad avansat de uzura si necesita inlocuire.
Mai mult, peroanele existente din statiile Ploiesti Vest, Sinaia si Busteni sunt corespunzatoare normelor actuale ca lungimi, latimi si inaltimi, stratul de uzura este realizat din asfalt prevazut cu marcaje de directionare tactilo-vizuale, partial degradat
„Peroanele existente din statiile Targoviste Sud, Titu si Videle nu corespund normelor actuale privind inaltimea fata de NSS si latimea necesara pentru a permite accesul calatorilor prin pasaje denivelate (pasarela sau tunel pietonal), precum si a normelor privind marcajele tactilo-vizuale pentru persoanele cu dizabilitati. Copertinele existente din statiile Ploiesti Vest, Sinaia si Busteni prezinta degradari la invelitoarea din tabla cutata, jgheburile si burlanele sunt degradate si necesita inlocuire”, spun autorii proiectului de act normativ.
In statiile Targoviste Sud, Titu si Videle nu exista copertine la peroanele intermediare.
In statiile Ploiesti Vest, Sinaia si Busteni accesul calatorilor la peroanele intermediare se face printr-un tunel pietonal. In statiile Targoviste Sud si Videle nu exista acces pietonal denivelat, iar in statia Titu exista o pasarela pietonala care traverseaza intreg pachetul de linii c.f. fara a avea scari de acces la peroanele existente
Principalul obiectiv al lucrarilor il constituie cladirile de calatori ale statiilor de cale ferata cu accent pe zonele de acces, pe spatiile destinate serviciilor pentru calatori, pe zona comerciala cat si pe elementele de legatura cu liniile de cale ferata, reprezentate de peroane, pasarele, pasaje pietonale, copertine, precum si adaptarea la normele privind persoanele cu dizabilitati.
Lucrarile de reabilitare a statiilor de cale ferata constau in:
- reabilitarea cladirii de calatori conform recomandarilor expertizei tehnice si a auditului energetic (finisaje, instalatii sanitare, termotehnologice, electrice si de telecomunicatii, consolidare elemente structurale degradate), precum si lucrari de amenajare a pietei garii si a zonelor adiacente cladirii;
- care cuprinde spatii comerciale si grupul sanitar pentru calatori cu un spatiu destinat pentru persoanele cu dizabilitati locomotorii si pentru mama si copilul;
- cladire sala asteptare calatori, in statia Busteni, constructie noua, adiacenta cladirii de calatori, care adaposteste sala de asteptare calatori si incaperea mama si copilul;
- reabilitarea grupului sanitar exterior, in statia Busteni (finisaje, corpuri de iluminat, obiecte sanitare, instalatie de incalzire);
- reabilitarea cladirii locuinta de serviciu pentru amenajarea unui grup sanitar pentru calatori, in statia Videle (finisaje, instalatii sanitare, termotehnologice si electrice);
- reabilitarea acoperisului si a sistemului de evacuare a apelor pluviale la cladirea expozitie cu tematica feroviara si cladirea salon oficial, in statia Sinaia;
- reechiparea centralei termice din cladirea CED, statia Sinaia, care deserveste cladirea de calatori si salonul oficial (centrala termica va fi modernizata si echipata suplimentar);
- reabilitare cladire mesagerie pentru amenajare spatiu comercial in statia Videle (finisaje, instalatii sanitare, termotehnologice si electrice);
- reabilitarea peroanelor existente (strat suport si strat de uzura, corpuri de iluminat) in statiile Ploiesti Vest, Sinaia, Busteni si prelungirea peroanelor intermediare din Busteni, reabilitarea peronului de la linia 1 (suprainaltare, prelungire) in statiile Targoviste Sud, Titu, Videle si refacerea peroanelor intermediare din Targoviste Sud si Titu;
- reabilitarea copertinelor existente (structura metalica, invelitoare, corpuri de iluminat, coloane ape pluviale) in statiile Ploiesti Vest, Sinaia, Busteni si copertine noi in statiile Titu si Videle (copertine refugiu la peronul de la linia 1);
- reabilitarea tunelului pietonal (finisaje, corpuri de iluminat, platforme elevatoare pentru persoanele cu dizabilitati locomotorii) in statiile Sinaia, Busteni si prelungirea tunelului pietonal si reabilitarea celui existent in statia Ploiesti Vest;
- pe vechiul amplasament al pasarelei existente, care conform recomandarilor expertizei tehnice trebuie demolata, in statia Titu se propune o pasarela pietonala noua;
- lucrari minime la liniile de cale ferata, care sa asigure primirea-expedierea trenurilor de calatori pentru toate cele trei directii de mers, in statia Targoviste Sud.