Primaria Cluj Napoca a suspendat licitatia pentru Magistrala de Metrou M 1, proiect partial finantat prin PNRR, dupa patru amanari, in urma consultarilor cu Ministerul Transporturilor. Decizia prin care a fost suspendata licitatia, in ultima zi pentru depunerea ofertelor la contractul initial de 1,3 miliarde euro, este motivata in mai putin de o pagina, fiind invocata cresterea preturilor la materialele de constructii, arata Economedia.
Fostul ministru al Transporturilor, Catalin Drula, spune ca metroul din Cluj este foarte aproape de ratarea primului jalon pe care l-a asumat Romania: semnarea a 50% din contractele de lucrari pana la sfarsitul acestui an.
O linie de metrou cu o lungime de 21 kilometri si 19 statii ,,la cheie” costa la Cluj cel mult 1,3 miliarde euro, in timp ce la Bucuresti doar structura (fara finisaje si automatizari) pentru sase statii de pe Magistrala M6 spre Aeroportul Otopeni costa 300 de milioane de euro in 2016.
,,Primaria Cluj-Napoca, dupa consultarea Ministerului Transporturilor, a decis suspendarea procedurii de achizitie cu privire la magistrala I de Metrou Cluj in vederea actualizarii indicatorilor tehnico-economici ai investitiei. Aceasta operatiune este necesara in vederea actualizarii costului de realizare a Metroului, raportat la cresterea accelerata a preturilor la materiale de constructii din ultima perioada. Precizam faptul ca indicatorii tehnico-economici cu privire la metrou au fost aprobati prin Hotarare de Guvern la sfarsitul anului 2021. De ce am decis suspendarea procedurii in vederea actualizarii pretului de licitatie? In ultimele 4 zile am primit 3 scrisori de informare de la firme interesate de realizarea Metroului de la Cluj si care ne-au precizat ca nu se pot incadra cu oferta in valoarea estimata. Pentru a nu anula licitatia, care ar fi presupus cel putin 6 luni de amanare a proiectului, am decis utilizarea procedurii de actualizare a indicatorilor tehnico-economici, cu sprijinul Ministerului Transporturilor si al Guvernului Romaniei. Procedura de achizitie va fi continuata imediat dupa actualizarea, prin hotarare de Guvern, a indicatorilor tehnico-economici. De ce am decis acum actualizarea indicatorilor tehnico-economici? Am decis astazi intrucat doar acum am primit sesizari oficiale de la mari concerne interesate de realizarea Metroului ca nu pot depune oferte in valoarea estimata. Solutia stabilita asigura continuarea proiectului in cadrul PNRR”, se arata in notificarea oficiala transmisa SEAP.
In aprilie 2022, la prima prelungire a termenului pentru depunerea ofertelor, primarul Boc spunea ca sunt constructori interesati si ca nu sunt probleme cu licitatia. In primavara, reprezentantii Primariei Cluj Napoca anuntau ca 15 constructori sunt interesati de contractul pentru metroul clujean. In august, din cei 15 mari constructori doar 3 au trimis notificari Primariei.
In luna mai a avut loc a doua prelungire a termenului.
Guvernul a adoptat pe 28 decembrie 2021 Hotararea de Guvern pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici aferenti obiectivului de investitii „Tren metropolitan Gilau – Floresti – Cluj-Napoca – Baciu – Apahida – Jucu – Bontida – etapa I a sistemului de transport metropolitan rapid Cluj: Magistrala I de metrou si tren metropolitan, inclusiv legatura dintre acestea. Componenta 1. Magistrala I de metrou Cluj”.
In luna ianuarie a acestui an, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a anuntat semnarea protocolului de colaborare pentru constructia metroului de la Cluj-Napoca si Floresti.
Traseul urma sa aiba 21 de km, cu 19 statii. Din estimarile preliminare, va transporta pana la 164.000 de calatori pe zi in anul 2030, potrivit ministrului.
Ministerul Transporturilor va finanta prin PNRR acest proiect. Valoarea totala estimata este de 2 miliarde de euro.
Primariile Cluj-Napoca si Floresti se vor ocupa de licitatia pentru proiectarea si executia acestui proiect, dar si de implementarea contractului.
Lucrarile de baza pentru primele 9 statii trebuie incheiate pana in anul 2026, potrivit lui Grindeanu.
Asa cum publicatia ”Lumea Infrastructurii” scria inca din luna decembrie 2021, Magistrala I de metrou din judetul Cluj va costa 10.112.816.000 lei (peste 2 miliarde de euro), din care partea de constructii-montaj se ridica la 6.581.365.000 lei. Finantarea obiectivului de investitii se realizeaza din fonduri externe nerambursabile (inclusiv PNRR), de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Transporturilor si Infrastructurii, precum si de la bugetul local al UAT Municipiul Cluj-Napoca si al UAT Comuna Floresti, in limita sumelor aprobate anual cu aceasta destinatie, precum si din alte surse legal constituite, conform programelor de investitii publice aprobate potrivit legii.
Prin aceasta investitie se are in vedere constructia unei linii de metrou usor cu o lungime 21,03 km, cu 19 statii subterane si un depou suprateran. Amplasamentul este in judetul Cluj, municipiul Cluj-Napoca si comuna Floresti.
Durata de executie este de 128 de luni.
Capacitatea de transport nominala/maxima la interval de 90 secunde este de 15.200/21.600 pasageri / ora si sens (40 trenuri / ora si sens).
Amplasamentul este in judetul Cluj, municipiul Cluj-Napoca si comuna Floresti. Traseul liniei de metrou usor (metro light MTR-L) este urmatorul:
- Sectiunea Vest: Strada Sesul de Sus – Strada Teilor – Liziera padurii (intre Str. Eroilor si Str. Sub cetate) – Str. Abatorului – Cazarma Floresti – viitorul Spital Regional de Urgenta – Str. Razoare, cu statiile: Tara Motilor, Teilor, Copiilor, Sanatatii, Prieteniei;
- Sectiunea Centru: Drumul Sfantul Ioan – Str. Primaverii – Calea Manastur – Calea Motilor – Str. Memorandumului – Piata Unirii – B-dul 21 Decembrie 1989 – Piata Avram Iancu – B-dul 21 Decembrie 1989 – Piata Marasti cu urmatoarele statii: Natura Verde, Manastur, Sfanta Maria, Florilor, Sportului, Piata Unirii, Piata Avram Iancu, Armonia, Piata Marasti;
- Sectiunea Est:
- Ramura Muncii: Piata Marasti – Aurel Vlaicu – IRA – Strada Beiusului – Bulevardul Muncii, cu statiile Transilvania, Viitorului, Muncii;
- Ramura Sopor: Piata Marasti – Strada Teodor Mihali – Strada Alexandru Vaida Voevod – Sopor, cu statiile Cosmos, Europa Unita si cu Depoul Sopor.
Trenurile nu vor avea insa mecanic.
„Interstatiile de metrou sunt proiectate ca tuneluri circulare gemene, executate cu masini de forat tuneluri, cu mentinerea presiuni in front, tip TBM EPB. Flota de material rulant este constituita din trenuri cu 3 (trei) vagoane, in lungime de 51 m, cu latimea de 2,65 m, capacitate nominala/maxima 380/540 locuri. Sistemul de siguranta si automatizare a traficului si trenurile de metrou sunt prevazute cu tehnologie „fara mecanic” (driverless) ce corespunde gradului de automatizare GoA4 conform standard IEC 62290-1, GoA4 presupunand operarea nesupravegheata a trenului (UTO), ceea ce inseamna ca personalul nu este necesar la bord”, se mentioneaza in Nota de fundamentare consultata de „Lumea Infrastructurii”.
Ordonatorul principal de credite este Ministerul Transporturilor si Infrastructurii, iar beneficiarii sunt UAT Municipiul Cluj-Napoca si UAT Comuna Floresti.