TRANSALPINA DE APUSENI – Licitatie de 127 milioane lei pentru restul de executat din lotul 1

Lucrarile la Lotul I al drumului judetean 107I, supranumit si „Transalpina de Apuseni”, cel mai lung, cel mai spectaculos si cea mai mare investitie intr-un drum judetean, vor fi reluate in curand. Consiliul Judetean Alba cauta un nou constructor care sa termine lucrarile incepute in urma cu trei ani pe DJ 107I, lotul 1, care acum sunt sistate.

Valoarea estimata a contractului este de peste 127 milioane de lei.

In luna mai a fost reziliat contractul cu firma care a castigat initial licitatia, dupa ce aceasta a realizat doar 30% din proiectul care ar fi trebuit sa fie finalizat in primavara lui 2023.

Drumul strabate una din cele mai frumoase zone ale judetului Alba, prin Muntii Metaliferi, si ajunge, in punctul cel mai inalt, pana la o altitudine de peste 1.000 de metri.

Odata modernizat, drumul, in lungime de 78,4 kilometri, va face mult mai accesibile o serie de destinatii turistice. El va face legatura intre autostrada Sebes-Turda si DN 74, principalul drum national din Apuseni.

Proiectul mai prevede amenajarea a 6,7 kilometri de piste de biciclete, 21 de statii de autobuz, 12.610 metri patrati de trotuare, 14 poduri noi si aproximativ 200 de podete. De asemenea, lucrarea presupune peste 23 de kilometri de fundatii adancite, ziduri de sprijin si peste 73 de kilometri de santuri de beton.

La sfarsitul saptamanii trecute, a fost publicat in SEAP anuntul privind organizarea unei licitatii deschise pentru atribuirea unui contract de achizitie publica pentru executia restului de lucrari pe primul lot, in lungime de 43,5 kilometri, al DJ 107I Aiud – Rimet – Bradesti – Geogel – Macaresti – Birlesti Catun – Cojocani- Valea Barnii – Birlesti – Mogos – Valea Alba – Ciuculesti – Bucium – Izbita – Coleseni – Bucium Sat – DN 74 (Cerbu).

Proiectul realizat cu fonduri europene, cel mai mare din tara pentru modernizarea unui drum judetean, a avut o valoare totala initiala, potrivit contractul de finantare semnat in iunie 2017, de peste 188 milioane de lei, din care aproximativ 184 milioane de lei reprezenta finantare nerambursabila. Din aceasta, valoarea contractului pentru lotul 1 a fost de peste 74,1 milioane de lei, din care s-a platit pentru lucrarile executate suma de 24 milioane de lei.

Consiliul Judetean Alba a modificat recent valoarea investitiei in urma actualizarii restului ramas de executat, ceea ce a implicat si actualizarea devizului general si a indicatorilor tehnico-economici ai investitiei, „avand in vedere contextul economic actual, precum si faptul ca evaluarea proiectului de investitii in cauza a fost efectuata in preturi aferente anului 2018”.

Astfel, valoarea totala a proiectului a crescut de la peste 188 milioane de lei la peste 280 milioane de lei. Totodata, s-a stabilit contributia proprie in proiect a Judetului Alba, reprezentand achitarea tuturor cheltuielilor neeligibile ale proiectului, cat si contributia de 1,4636% din valoarea eligibila a proiectului, in cuantum de peste 44,4 milioane de lei, reprezentand cofinantarea proiectului.

CJ Alba anunta in luna mai ca a reziliat contractul cu antreprenorul principal de pe lotul 1 al „Transalpinei de Apuseni”, o firma din Cluj, care realizase in trei ani doar 30% din lucrari si care, totodata, in decembrie 2021, a intrat sub protectia legii insolventei, fapt care, implicit, a atras complicatii si incetinirea ritmului in derularea lucrarilor.

Suplimentar acestei situatii, odata cu falimentul City Insurance, compania nu a mai reusit sa ofere o garantie de buna executie, aferenta si esentiala contractului, in cuantum de 10% din valoare. Nu a fost posibila nicio alta varianta de garantare, nefiind o optiune pentru asiguratori in cazul contractelor ce depasesc sase luni in executare. De asemenea, nu a putut fi pusa in practica retinerea succesiva din valoarea facturilor partiale. In acest moment, stadiul lucrarilor pe acest lot este de 30%, cu valoare decontata de 24.000.000 de lei. Practic, vorbim de terasamente, consolidari, podete, ziduri de sprijin, santuri betonate si rigole, 13 kilometri strat de legatura si alte elemente puse in opera”, se mentiona in comunicatul CJ Alba din luna mai.

Motivul care a impus rezilierea contractului era faptul ca, fara garantie de buna executie, finantatorul nu accepta cererile de rambursare.

In ceea ce priveste lotul 2, CJ Alba a transmis in aceasta luna constructorului, aceeasi firma din Cluj, o notificare de reziliere a contractului. Potrivit reprezentantilor CJ Alba, si pe acest lot stadiul lucrarilor executate este de circa 30%.

Dupa ce, in urma rezilierii, va fi actualizata valoarea lucrarilor ramase de executat pe acest lot, va fi, din nou, majorata valoarea totala a investitiei.

Lucrarea de modernizare trebuie sa fie finalizata pana la sfarsitul anului viitor, in caz contrar urmand sa fie pierduta finantarea nerambursabila.

Proiectul este implementat de CJ Alba, in parteneriat cu primariile din municipiul Aiud si comunele Rimet, Ponor, Mogos, Bucium.

Drumul este important atat pentru dezvoltarea socio-economica a zonei din Muntii Apuseni, deoarece va lega orasul Abrud de municipiul Aiud, cat si de Autostrada Sebes-Turda, dar si pentru ca va permite accesul mai facil al turistilor in aceasta zona. Tronsonul strabate o zona importanta a judetului Alba, prin Muntii Metaliferi si realizarea lui va scoate din relativa izolare care le-a franat dezvoltarea economica si le-a favorizat depopularea comunele Rimet, Ponor si Mogos. De asemenea, va contribui la scurtarea drumului pe care il au de parcurs locuitorii din zona Zlatna, Abrud spre Aiud, Cluj-Napoca si spre localitatile din estul judetului Alba, spre Blaj, Ocna Mures.

Articolul precedentPRELUNGIREA CENTURII BEIUS, IN FAZA DE EXPROPRIERI – Drumul de 2 km va costa peste 22 milioane lei
Articolul următorSTADIUL LUCRARILOR LA TRONSONUL CURTEA DE ARGES – PITESTI A AJUNS LA NUMAI 15% – Constructorul are certificat negativ. Circulatia trebuie sa fie deschisa in anul 2025

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.