PRIMESTI BANI PENTRU MASINILE VECHI – In septembrie incepe programul de casare a masinilor uzate in schimbul a 3.000 de lei

Presedintele Administratiei Fondului pentru Mediu (AFM), Laurentiu Neculaescu, anunta ca, in luna septembrie a acestui an, va fi lansat Programul “Rabla Local” privind casarea autovehiculelor uzate prin care este tintita scoaterea din uz a masinilor mai vechi de 15 ani.

Spre deosebire de deja cunoscutele programe Rabla Clasic si Rabla Plus, in cadrul acestuia casarea nu este conditionata de achizitionarea unui autovehicul nou.

Proprietarii de masini ar urma sa caseze autovehiculul vechi de minimum 15 ani in schimbul unei sume de 3.000 de lei. Jumatate din aceasta va fi suportata din bugetul AFM, iar cealalta jumatate din bugetul local al fiecarui UAT participant.

Programul va avea o finantare de 500 de milioane de lei si va fi implementat cu sprijinul unitatilor administrativ-teritoriale (UAT).

Programul privind casarea autovehiculelor uzate va fi influentat direct de sumele prevazute in bugetele locale cu aceasta destinatie.

Pentru acest program vor aplica administratiile locale, iar, in cadrul unei sesiuni de inscriere, un solicitant poate obtine finantare pentru cel mult 100 autovehicule uzate, pentru UAT cu o populatie de pana la 1.000 locuitori, 500 autovehicule uzate, pentru UAT cu o populatie cuprinsa intre 1.001-5.000 locuitori, 1.000 de autovehicule uzate, pentru UAT cu o populatie cuprinsa intre 5.001-10.000 locuitori, 5.000 autovehicule uzate, pentru UAT cu o populatie cuprinsa intre 10.001-50.000 locuitori; 20.000 autovehicule uzate, pentru UAT cu o populatie cuprinsa intre 50.001-200.000 locuitori si 50.000 autovehicule uzate, pentru UAT cu o populatie de peste 200.001 locuitori.

Acest program a rezultat in urma angajamentului Romaniei prin PNRR ca pana in 2026 vom casa un numar de 250.000 de autovehicule mai vechi de 15 ani. Este un program prietenos cu mediul, dar nu stiu cat de prietenos cu bugetele unitatilor administrativ-teritoriale, in sensul ca noi vom acorda o prima de casare a unei masini mai vechi de 15 ani sau cu o norma de poluare Euro 3 sau mai jos de Euro 3. Aceasta prima de casare va fi de 3.000 de lei, din care 1.500 de lei suporta AFM, iar 1.500 de lei vor trebui suportati din bugetul propriu al fiecarei unitati administrativ-teritoriale”, spune seful AFM.

De altfel, Ministerul Mediului anunta recent ca, in cadrul Programului „Rabla Plus„, cele 120 de dosare aprobate sunt pentru 197 de autovehicule electrice, dintre care 127 full electrice si 70 electrice hibride.

Apare programul Rabla Plus pentru flote comerciale

De asemenea, ministrul Mediului, apelor si padurilor, Barna Tanczos, a anuntat ca se lucreaza la un nou program de stimulare a achizitiei automobilelor electrice, destinat automobilelor din sectorul comercial.

Programul Rabla Plus pentru flote comerciale urmeaza sa fie lansat in 2023.

„Este evident ca nu doar autoturismele personale polueaza, ci si autovehiculele destinate transportului de persoane si marfa. De aceea, venim in sprijinul agentilor economici din Romania, cu un program destinat automobilelor electrice si hybrid plug-in din sectorul comercial. Lucram la studiile de impact si la analiza pietei impreuna cu reprezentantii producatorilor si ai importatorilor auto si vom lansa Rabla Plus pentru flote comerciale in 2023”, a spus ministrul Barna Tánczos.

Vanzarea autoturismelor electrice si hybrid a depasit anul acesta, pentru prima data, vanzarea autoturismelor cu motoare diesel, crestere datorata stimulentelor acordate prin Programul Rabla PLUS, derulat de Ministerul Mediului, Apelor si Padurilor prin Administratia Fondului pentru Mediu.

Ministrul Mediului, apelor si padurilor, Barna Tanczos, s-a intalnit zilele trecute cu reprezentantii Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA), cu care a discutat despre evolutia pietei auto din Romania, din perspectiva posibilitatilor de imbunatatire a programelor de stimulare a pietei autoturismelor nepoluante.

Analiza inmatricularilor autoturismelor, in functie de tipul de motorizare, in primele sapte luni din acest an, arata ca autoturismele electrificate (full electric, hybrid plug-in si full hybrid) au o crestere de 106,4%, realizand o cota de piata de 20,7%. In paralel, inmatricularile autoturismelor echipate cu motoare diesel inregistreaza o scadere de 29,3% fata de primele sapte luni din 2021 si detin o cota de 14,1% din total.

Motorizarile pe benzina inregistreaza o crestere de 10,1% fata de perioada similara din 2021, ajungand, astfel, la o pondere de 65,3%. Totodata, masinile electrice (Full Electric) au ajuns sa reprezinte 7.9% din piata romaneasca in primele 7 luni ale anului 2022, in timp ce in aceeasi perioada a anului 2021, reprezentau doar 1,9% din piata.

Cifrele ne arata ca ne apropiem cu pasi repezi de sfarsitul erei diesel. Este primul an pentru Romania in care se cumpara mai multe masini verzi decat autoturisme diesel. Este o tendinta atat la nivel european, cat si la nivel national unde, in ambele cazuri, constatam o scadere a vanzarilor masinilor diesel cu aproape 30%, in prima parte acestui an. Daca ne uitam la autoturismele full electrice, vedem o evolutie si mai spectaculoasa, o crestere a cotei de piata cu 300% in primele sapte luni, fata de aceeasi perioada a anului trecut. Este un semnal ca, pe de o parte, romanii incep sa inteleaga din ce in ce mai bine importanta transportului nepoluant, pe de alta parte, este rezultatul clar al programului Rabla Plus. Pentru prima data avem in Romania o planificare multianuala, cu accent pe cresterea stimularii pietei de auto verzi in urmatorii ani”, a declarat ministrul Barna Tanczos.

Creste ponderea masinilor electrice, in Romania

Cota de piata a autoturismelor ecologice noi in Romania, in total vanzari auto, a ajuns, in primele sapte luni din 2022, la 20,7%, aproape dublu fata de aceeasi perioada a anului trecut, cand ponderea era 11,2%, arata datele Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Autoturisme (APIA).

Numarul masinilor electrice si full hybrid comercializate pe plan local, in intervalul ianuarie – iulie 2022, a fost de 14.485 de unitati, dintre care 5.560 de exemplare (38,1%) sunt reprezentate de modelele electrificate 100% (BEV), 2.145 de exemplare (14,8%) hibride cu incarcare la priza (PHEV), iar 6.820 de exemplare (47.1%) din categoria Full Hybrid.

In topul celor mai comercializate autoturisme electrice, conduce Dacia (cu modelul Spring) – cu 2.982 de unitati (+900% fata de primele 7 luni din 2021), urmata de Volkswagen – cu 458 de exemplare (+24,1%), Tesla (425, +900%), Hyundai (357, +227,5%), Merceded-Benz (187, +297,9%), Renault (163, +59,8%), BMW (140, +70,7%), Skoda (130, +132,1%), Peugeot (106, +37,7%) si Fiat (93, +520%).

In acelasi timp, cele mai multe autoturisme full hibride vandute in Romania, din ianuarie si pana la finele lunii iulie, au fost comercializate de: Toyota – cu 4.696 de unitati, Hyundai (574), Ford (551), Honda (460), Renault (287), Lexus (107), Kia (67), Suzuki (35), Mazda (31) si Subaru (12).

De asemenea, in topul vanzarilor de autoturisme plug-in hybrid, Mercedes-Benz era pe prima pozitie, cu 422 de unitati comercializate, urmata de Ford cu 259 de exemplare, BMW (231), Hyundai (225), Volvo (198), Renault (146), Skoda (106), Jeep (103), Mitsubishi (99) si Volkswagen (87).

In ceea ce priveste vanzarile de autoturisme ecologice in iulie fata de iunie 2022, datele APIA releva 2.632 de unitati comercializate, fata de 2.455, precum si o cota de piata in usoara scadere, la 22%, de la 22,5%.

Articolul precedentCFR PREGATESTE LUCRARI DE 663,6 MILIOANE LEI LA REGIONALA BUCURESTI – Compania vrea inlocuirea sinelor pe linia Bucuresti-Pitesti
Articolul următorPRELUNGIREA CENTURII BEIUS, IN FAZA DE EXPROPRIERI – Drumul de 2 km va costa peste 22 milioane lei

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.