Consiliul Judetean Arad anunta ca poate recupera suma cheltuita cu realizarea documentatiei tehnice pentru drumul expres Arad-Oradea.
Consilierii judeteni au aprobat cel de-al doilea act aditional la contractul de parteneriat dintre Compania Nationala de Administrare a Infrastructurii Rutiere, Municipiul Oradea, Municipiul Arad, Judetul Arad si Judetul Bihor, prin care se solicita finantarea acestui obiectiv prin aplicarea prevederilor OUG 88/2020. Prin aceasta ordonanta se acorda sprijin financiar in domenii strategice, considerate prioritare pentru perioada de programare 2021-2027.
Aceasta modificare ar permite accesarea de fonduri europene nerambursabile atat pentru faza de elaborare/actualizare/completare/revizuire a documentatiei tehnico-economice, cat si pentru faza de executie efectiva a lucrarii.
„La inceputul saptamanii viitoare, Compania Nationala de Investitii are sedinta de consiliu de administratie si toti partenerii trebuie sa emita hotarari de consilii pana in acel moment, astfel incat CNAIR sa emita propriile hotarari. Conform acestui parteneriat se va putea depune o cerere de finantare in baza Ordonantei 88/2020 si vom putea, in scurt timp, pe de o parte, sa recuperam banii pe care i-am platit pentru parti din studiul de fezabilitate, iar pe de alta parte, finantarea studiului de fezabilitate si a proiectului tehnic sa se realizeze, in continuare, in baza mecanismului cererilor de plata, fara a mai angaja sume destul de substantiale de la bugetele locale”, a declarat Iustin Cionca, presedintele Consiliului Judetean Arad.
Consiliul Judetean Arad a votat luna aceasta modificarea protocolului de construire a drumului Expres Arad-Oradea, imbunatatind proiectul prin crearea de noi conexiuni cu autostrazi din Romania si Ungaria.
Drumul Expres Arad-Oradea va fi conectat la reteaua de autostrazi europene prin trei zone:
* La Arad, legatura cu Autostrada Nadlac-Arad-Timisoara
* La Oradea, prin Biharia, legatura la Autostrada Transilvania
* La Salonta, prin crearea unui drum de legatura ce va face conexiunea cu Autostrada M 44 (Ungaria)
Viteza de proiectare a fost stabilita la 140 de kilometri pe ora.
Viteza medie de deplasare pe ruta Arad – Oradea este acum de 60 de kilometri pe ora. Si cum viteza de proiectare pentru drumul expres este de 140 de kilometri pe ora, astfel ca timpul parcus pe ruta Oradea – Arad se va injumatati.
Ordinul de incepere pentru elaborarea studiului de fezabilitate pentru drumul expres Arad-Oradea a fost dat in august 2021. Pana in prezent, au fost elaborate analiza multicriteriala si studiul arheologic si a fost stabilita varianta de traseu. Sunt in curs de elaborare documentatiile privind ocuparea terenurilor, studiul de evaluare a impactului asupra mediului, planurile urbanistice zonale, documentatiile pentru obtinerea unor avize si acorduri.
Autoritatile au anuntat in octombrie 2021 ca traseul viitorului drum, stabilit de CJ Arad si CJ Bihor, a fost avizat de Comisia Tehnico-Economica a Ministerului Transporturilor, valoarea estimata a proiectului fiind de 1,38 miliarde euro.
Lungimea drumului va fi de 119 kilometri, avand doua benzi pe sens, 75 de pasaje supraterane, poduri peste cursuri de apa si intersectii cu alte drumuri.
Soseaua va trece prin localitatile Arad, Sofronea, Zimandu Nou, Simand, Socodor, Chisineu-Cris si Zerind, iar in Bihor va trece prin localitatile Avram Iancu, Ciumeghiu, Salonta, Madaras, Cefa, Gepiu, Sannicolau Roman, Nojorid, Santandrei si Oradea.
Drumul expres ocoleste municipiul Arad pe partea de nord-vest si face jonctiunea cu varianta de ocolire Arad la nivel de autostrada in nodul rutier proiectat la intersectia variantei de ocolire cu DN 7.
Proiectul va fi realizat de cele doua judete in parteneriat cu Compania Nationala de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) prin accesare de fonduri europene nerambursabile.