Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a anuntat, la Digi24, ca va schimba conducerea metroului bucurestean. Oficialul a spus ca in urmatoarele saptamani va fi selectat un nou consiliu de administratie si director general la Metrorex care sa vina cu un plan de magement de imbunatatire a situatiei economice la metrou.
”In viitoarele saptamani, se va selecta pe 109 la Metrorex, Consiliul de Administratie si viitorul director general si ma astept de la cei care sunt selectati transparent, prin concurs, atat membri din CA cat si directorul general sa vina cu un plan de management care sa scoata in evidenta o imbunatatire a activitatii Metrorex, daca e sa privim doar din punct de vedere economic”, a spus Grindeanu, la Digi 24.
El a afirmat ca nu a mers de ani buni cu metroul, ca nu a folosit si nu foloseste acest mijloc de transport in comun.
”Eu sunt pe post de militian sau politist, ca ministru? Sa vina instanta sa decida intr-o forma sau alta. Curatarea gheretelor a fost o actiune de imagine si asa au ramas. Din pacate, unii predecesori de-ai mei s-au ocupat doar de aceste lucruri. Daca se apucau de lucruri in mod corect, poate aveam buget anul trecut la Metrorex in loc de ranga sau poate se plateau facturile pentru care astazi bucurestenii au acest disconfort. Ranga nu tine loc de a fi bun manager. A fost un show, un spectacol, nu a fost finalizata actiunea. Toti cei care fac lucruri ilegale trebuie sa plateasca. Nu exista nuante”, a declarat Sorin Grindeanu.
Ministrul Transporturilor a vorbit si de problema financiara a Metrorex.
„Metrorex are de ani buni un contract de mentenanta pentru garniturile de tren cu o companie foarte mare la nivel mondial. Facturile pentru aceasta mentenanta nu au fost platite. De exemplu, la sfarsitul anului trecut facturile neplatite de catre Metrorex catre aceasta companie erau de aproximativ 200 de milioane de lei. Despre asta vorbim. Anul trecut nu s-a platit aproape deloc catre mentenanta. Venim acum si platim din urma facturile din urma pe care niste domni nu le-au platit. In 2021 cred ca este singurul an de dupa Revolutie cand Metrorex nu a avut, in marea profesionalizare din 2021, n-a avut bugetul aprobat. Asa ceva intra in anale. Este responsabilitatea celor care au condusi Metrorexul si Ministerul Transporturilor. In acest moment ma intereseaza doua componente. Pe de o parte, disconfortul pe care il au bucurestenii cauzat de ce va spuneam mai devreme. N-as vrea sa fie folosit ca un mijloc de presiune pentru a veni de fiecare data de catre cei de la Metrorex in a veni Guvernul sau Ministerul sa plateasca non-stop la rectificari si sa se vina cu sume de bani”, a spus Grindeanu.
Potrivit ministrului, cei 800 de milioane de lei alocati Metrorex sunt subventii care vin conform legii de la bugetul de stat.
”Pe final de an, cand s-a venit cu o rectificare… Am venit ministru pe 26 noiembrie. S-a facut o rectificare unde am incercat, prin ceea ce mi-au spus colegii din Ministerul Transporturilor, sa venim cu anumite sume de bani si pe CFR sa acoperim acele subventii sau marile lucruri neacoperite pe parcursul anului”, a spus Grindeanu.
Luni, 1 august, ministrul Grindeanu spunea ca metroul ar trebuie sa fie transferat „in gestiunea Bucurestiului” si ca nu e normal ca un moldovean sa plateasca pentru transportul in comun din Capitala. Oficialul se declara atunci „deschis” pentru discutii cu Primaria Bucuresti pentru un transfer al Metrorex care este sustinut acum din bani de la Ministerul Transporturilor.
„Am mai spus acest lucru – de ce nu se plateste de la bugetul statului transportul in comun la Cluj, la Iasi, la Craiova, la Timisoara? (…) Eu sunt deschis sa am o discutie cu Primaria Generala a Bucurestiului, daca isi doresc acest lucru, astfel incat totusi transportul in comun in Bucuresti sa fie in gestiunea Municipiului Bucuresti. Legea poate fi facuta in asa mod incat, si nu vreau sa fiu inteles gresit, tot acest transport e de interes national, se pot gasi solutii. Dar de ce sa plateasca un moldovean pentru transport? Stiu ca supar bucurestenii acum, dar nu e corect”, a spus ministrul Transporturilor.
El a precizat ca „aproximativ 700 de milioane au cerut cei de la Metrorex, pe diverse capitole”.
Subventiile suportate din bugetul Ministerului Transporturilor pentru Metrorex sunt de peste 800 de milioane de lei. In bugetul pe 2021 subventia fusese mult diminuata, de la 683 de milioane de lei in 2020, la 600 de milioane de lei propusi pe anul 2021.
La randul sau, primarul Capitalei, Nicusor Dan, a transmis ca „administratia locala din Bucuresti nu primeste atat cat ar trebui sa primeasca” desi Capitala produce un sfert din PIB-ul Romaniei.
„Bucurestiul nu e tinut in spate de nimeni! Nici de Timisoara, nici de Iasi, nici de alte orase sau judete. Dimpotriva, Bucurestiul e cel care contribuie la sustinerea celorlalte regiuni ale tarii, iar asta e firesc pentru dezvoltarea Romaniei. Cu 10% din populatia tarii, Bucurestiul produce aproximativ un sfert din PIB-ul Romaniei. Deci bucurestenii produc mult peste media nationala, dar, cu toate astea, administratia locala din Bucuresti nu primeste atat cat ar trebui sa primeasca pentru nevoile Capitalei. Asta e realitatea, iar dincolo de asta mai constat ca PSD e in continuare un partid anti-Bucuresti”, a scris pe Facebook Nicusor Dan.
Ce spune sindicatul
De asemenea, reprezentantii Sindicatului Liber Metrou (USLM) din Metrorex SA Metrorex arata ca sufera de ani de zile de o subfinantare masiva, iar aceasta subfinantare devine sistemica si poate bloca activitatea.
„Cel care a creat acest deficit de finantare a fost politicul prin deciziile sale. Magistrala V a generat costuri suplimentare Metrorex de aproximativ 110.000.000 euro, bani pe care asocierea de firme care avea obligatia sa construiasca Magistrala V, desi a intarziat 5 ani sa o dea in exploatare, i-a castigat in instanta. Cauza: deciziile politice din cei 10 ani de santier. Metrorex a fost obligat sa plateasca aceste sume, desi vinovat era politicul nu oamenii din metrou”, arata sindicatul intr-un comunicat.
Reprezentantii sindicatului sustin ca pandemia a dus la scaderea drastica a numarului de calatori.
„Au fost zile cand am avut doar 10% din numarul de calatori, fata de normal. Desi se regasea in aceasta situatie, politicul a cerut Metrorex sa circule cu toata flota din dotare, pentru a combate transmiterea Covid 19”, mai spun reprezentantii USLM.