Iesirile din Municipiul Oradea pe drumurile nationale DN 79 si DN 19, inspre Arad si Satu Mare, vor fi largite de la doua la patru benzi de circulatie.
„Aceste largiri nu fac altceva decat sa fluidizeze traficul rutier si sa reduca numarul accidentelor, pentru ca avem probleme in ambele directii. Vor intregi sistemul rutier, avand in vedere ca la iesirea inspre Nojorid, pe DN 79, vor fi doua noi drumuri, respectiv coborarea de pe Drumul Expres Arad – Oradea la Livada, plus drumul ocolitor al Nojoridului, iar la iesirea inspre Satu Mare va fi executata centura Biharia cu cele doua brate, unul care ocoleste localitatea Biharia si cel de-al doilea care leaga aceasta zona de localitea Paleu”, spune presedintele Consiliului Judetean Bihor, Ilie Bolojan.
Lungimea totala a sectorului de drum national propus pentru largirea de la o banda la doua benzi de circulatie pe sens pe DN79 este de 1,6 km, intre pozitiile km 108+730 – 110+330.
In zona Aeroportului International Oradea va fi amenajat un sens giratoriu care va asigura accesul in perimetrul aeroportului din ambele directii de mers, in conditii de siguranta.
Valoarea estimata a investitiei este de 4,2 milioane euro. Durata de proiectare va fi de 3 luni, iar durata de executie de 6 luni.
In ceea ce priveste largirea DN19, inspre Biharia, lungimea tronsonului propus este de 3,7 km, intre pozitiile km 5+985 – km 9+731. Largirea la patru benzi este cuprins intre iesirea dinspre localitatea Episcopia, giratia de la hypermarketul Remarkt si intrarea in localitatea Biharia, de unde va incepe Centura Biharia.
Valoarea estimata a lucrarilor este de 7,3 milioane euro. Durata de proiectare este de 3 luni, iar durata de executie 8 luni.
„Acest nod rutier de la Remarkt este important, pentru ca tot acolo se va face jonctiunea cu prima coborare de pe drumul de legatura dintre Oradea si Autostrada Transilvania. Intre localitatea Santau si acest punct va fi prima coborare de pe autostrada”, a adaugar Ilie Bolojan.
In sedinta ordinara de la finalul lunii martie, Consiliul Judetean Bihor a aprobat un protocol de colaborare intre autoritatea judeteana, Compania Nationala de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), Primaria Oradea si Asociatia de Dezvoltare Intercomunitara Zona Metropolitana Oradea (A.D.I. ZMO).
Conform acordului, Consiliul Judetean Bihor va expropria suprafetele de teren necesare investitiei, ADI ZMO va realiza documentatia tehnica, Primaria Oradea va finanta realizarea documentatiei, iar CNAIR va executa efectiv lucrarile.
Finantarea Inelului rutier metropolitan Oradea a fost aprobata de Guvern
De asemenea, Guvernul Romaniei, prin Ministerul Dezvoltarii, Lucrarilor Publice si Administratiei, a aprobat finantarea „Inelului rutier metropolitan Oradea”, un proiect al Consiliului Judetean Bihor si al Primariei Municipiului Oradea.
Inelul rutier metropolitan Oradea va fi un drum nou de 17 kilometri care va asigura legatura cu drumurile nationale DN1, DN 76 si DN 79, inspre Cluj-Napoca, Deva si Arad, si cu viitoarele centuri din zona metropolitana a Municipiului Oradea, respectiv centura Osorhei, centura Nojorid si centura Sanmartin.
Ministerul Dezvoltarii, Lucrarilor Publice si Administratiei a aprobat finantarea acestui proiect prin Programul National de Investitii „Anghel Saligny”.
Cumulat, Consiliul Judetean Bihor si Primaria Municipiului Oradea au asigurata suma de 201 milioane lei, valoarea totala estimata a proiectului fiind de 289 milioane lei, inclusiv TVA. 70% din valoarea totala a investitiei va fi finantata de Guvern, 23% de Consiliul Judetean Bihor si 7% de Primaria Municipiului Oradea.
Cofinantarea va fi supusa votului consilierilor locali si judeteni in sedintele ordinare din aceasta luna. Pe ordinea de zi a sedintei ordinare a Consiliului Judetean Bihor va fi si exproprierea terenurilor.
Suprafata totala care necesita a fi expropriata – terenuri, fara constructii, este de 339.980 mp, pe raza comunelor Nojorid (34.580 mp), Sanmartin (198.545 mp) si Osorhei (106.855 mp).
Valoarea de despagubire pentru exproprierea proprietatilor este de 7.368.709 lei. Terenurile au fost evaluate conform „Studiului de piata aferent anului 2022 privind fondul imobiliar din Judetul Bihor”, intocmit de Uniunea Nationala a Notarilor Publici din Romania.
„Ne propunem ca in luna august sa demaram procedura de licitatie. Avand in vedere ca este o lucrare mare, am impartit acest drum in doua tronsoane. Va fi o procedura de licitatie cu clauza suspensiva pana la semnarea contractului de finantare. Daca totul va fi in regula, am putea avea la finalul acestui an doua contracte de proiectare si executie semnate. Proiectarea este estimata la aproximativ 4 luni, iar executia la 18 luni. Asta ar insemna ca in primavara anului viitor am putea incepe efectiv lucrarile, iar la finalul anului 2024 se va putea circula pe cateva tronsoane pe aceasta centura. In 2025 ar trebui sa se circule integral pe inelul rutier metropolitan”, a explicat Ilie Bolojan, presedintele Consiliului Judetean Bihor.
Primul tronson are o lungime de 9 kilometri si este cuprins intre Nojorid si viaductul care va fi construit peste DN76, la iesirea din Baile Felix. Cel de-al doilea sector de drum porneste de la acest viaduct si ajunge in Osorhei, ocolind localitatile Baile 1 Mai si Cheriu.
Drumul este prevazut cu doua benzi, cate una pe sensul de circulatie. Pe traseu vor fi construite doua poduri, mai multe giratii si doua viaducte cu o lungime de 335,8 metri, respectiv 395,8 metri.
„Alaturi de de centurile din zona metropolitana, aceasta retea de drumuri care s-ar inchide cu inelul rutier metropolitan, va descongestiona traficul auto. Inclusiv pe Centura Oradea se va circula mai usor, avand in vedere ca avem un trafic de 20 – 25 de mii de masini in 24 de ore. De asemenea, in zonele de pe traseul inelului rutier care nu au acces la un drum modernizat, se vor crea noi oportunitati, noi coridoare de dezvoltare”, a mai adaugat Ilie Bolojan.