Autoritatile cauta solutii pentru cresterea cantitatilor de cereale transportate din Ucraina. Secretarul de stat din Ministerul Transporturilor, Irinel Ionel Scriosteanu, a avut o intalnire de lucru pentru a analiza situatia la zi si a gasi solutii pentru cresterea volumului de tranzit al cerealelor transportate din Ucraina.
Ca urmare a masurilor care au fost luate, in prima jumatate a acestui an, mai ales in ultimele doua luni, tranzitul pe canalul Sulina a crescut exponential, ajungand la un total de 1.522 de nave care au navigat canalul, in amonte si in aval. Comparativ, in aceeasi perioada a anului trecut, doar 622 de nave au tranzitat canalul Sulina.
Iar volumul de cereale care a fost transportat, pe canalul Sulina, catre mai multe destinatii ale lumii, este de aproximativ 1.500.000 de tone, care se adauga volumului de cereale tranzitat prin portul Constanta.
“La intalnirea, care a avut loc saptamana trecuta, au participat ministrul Infrastructurii din Ucraina, Olexandr Kubrakov si ministrul adjunct al Infrastructurii din Ucraina, Yurii Vaskov, reprezentantul Comisiei Europene pe Mobilitate si Transport, Alain Baron, consilierul de stat la Cancelaria Primului ministru, Mihnea Drumea, directorul general al Comisiei Dunarii, Manfred Seitz, precum si Laurentiu Dumitrache, director general ANR, Angela Ivan, director general AFDJ Galati, Dan Tivilichi, director general adjunct APDM Galati, Gabriel Oprea, director Regionala CF Galati”, afirma Scriosteanu.
Oficialul a subliniat necesitatea cresterii numarului de nave care tranziteaza canalul Sulina cu respectarea masurilor de siguranta a navigatiei, specificand ca principale solutii:
- Cresterea numarului de piloti, in acest sens urmand sa fie emis Ordinul Ministrului Transporturilor si Infrastructurii, care prevede proceduri accelerate pentru brevetarea pilotilor, precum si alte acte normative care sa contribuie la marirea numarului acestora.
- Realizarea proiectului de semnalizare pe canalul Sulina, care sa permita navigatia in siguranta si pe timp de noapte.
Ministrul ucrainean al Infrastructurii Olexandr Kubrakov a solicitat cresterea numarului de nave care sunt incarcate in porturile Reni, Izmail si Chilia.
“Este nevoie de mai multe barje pentru transportul fluvial al cerealelor si, in acest sens, directorul general al Comisiei Dunarii, Manfred Seitz, a spus ca a luat legatura cu operatori europeni, in vederea identificarii barjelor disponibile. Accesul cerealelor pe calea ferata a fost un alt punct dezbatut si am comunicat delegatiei ucrainene progresele facute in ceea ce priveste reabilitarea liniei de cale larga din Portul Docuri Galati, precum si faptul ca se pot opera cereale si pe linia de cale larga existenta in Portul Bazinul Nou Galati”, adauga secretarul de stat.
Ministrii ucraineni ne-au spus ca se fac eforturi pentru repararea liniilor de cale ferata aflate in conexiune cu Republica Moldova, urmand sa creasca semnificativ numarul garniturilor de tren care vor tranzita prin Ungheni si Giurgiulesti catre Constanta si Galati.
Mihnea Drumea, consilier de stat la Cancelaria Prim Ministrului, a precizat ca s-au facut eforturi pentru suplimentarea personalului in punctele de trecere a frontierei, scazand semnificativ timpii de asteptare la frontiera rutiera si feroviara.
“S-a mai stabilit ca, in zilele urmatoare, sa ne intalnim cu omologii ucraineni la Racovat, pentru a discuta graficul de deschidere a inca doua puncte de trecere a frontierei”, afirma el.
Reprezentantul Comisiei Europene pe Mobilitate si Transport, Alain Baron, a apreciat eforturile facute de Romania – confirmate de rezultatele obtinute si a subliniat ca va sprijini planul de masuri, in special in ceea ce priveste echipamentele necesare pentru sistemele feroviar si naval.