Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) arata ca, din 30 aprilie 2021 – cand s-au ridicat majoritatea restrictiilor impuse de pandemie – compania low-cost Blue Air a anulat peste 11.200 de zboruri pentru care erau facute aproape 180.000 de rezervari si s-au platit peste 66,5 milioane de lei. ANPC precizeaza ca Blue Air nu a oferit calatorilor motive pentru anularea zorurilor, nu a rambursat contravaloarea acestora si nici nu a platit compensatii. In plus, desi i s-a atras atentia asupra practicii comerciale, compania a recidivat.
ANPC a anuntat miercuri, 15 iunie 2022, ca a incheiat cercetarea de fond, inceputa in urma cu mai bine de doua luni, realizata ca urmare a numarului insemnat de reclamatii referitoare la serviciile oferite de Blue Air Aviation SA, sosite la autoritate din toata tara, dar si din tarile Uniunii Europene.
Ulterior, ANPC a venit joi, 16 iunie 2022, cu noi date privind rezultatele controalelor efectuate, in ultimele luni, la operatorul economic Blue Air Aviation SA.
„A venit momentul sa primeasca, de aceasta data, compania aeriana un bilet din partea Autoritatii noastre, oferindu-le acestora posibilitatea de a contribui la bugetul de stat intr-o masura egala cu cea prin care ei au inteles sa oblige consumatorii sa participe la finantele companiei, fara ca acestia sa-si dea acordul. In schimbul acestei contributii, ce va fi substantiala, noi le vom oferi un cazier comercial. Iar, exact dupa modelul activitatii companiei aeriene, nici noi nu o sa le dam banii inapoi si ei vor avea posibilitatea pastrarii cazierului”, a declarat Horia Constantinescu, presedintele ANPC, in comunicatul citat.
Potrivit ANPC, in acest moment, demersul nu este pe deplin terminat, Autoritatea asteptand publicarea in Monitorul Oficial a comisiei pentru stabilirea cuantumului amenzii ce va fi aplicata operatorului economic, asa cum prevad reglementarile recentei Ordonante de Urgenta nr. 58/2022.
„Aceasta modifica si completeaza unele acte normative din domeniul protectiei consumatorilor, armonizand, totodata, in legislatia nationala, prevederile Directivei Omnibus, care specifica un nivel al amenzilor contraventionale ce pot ajunge pana la 2 milioane de euro, in functie de gravitatea abaterii. Dat fiind ca ne aflam in plin sezon al vacantelor si ca orice neregula in functionarea unei companii de importanta unui operator aviatic, poate afecta un numar important de consumatori, vom reveni cu amanunte referitoare la acest caz, in raport cu evolutia sa”, se precizeaza in comunicatul ANPC.
Institutia explica faptul ca ”practica operatorului economic de a lansa oferte, de a indemna catre achizitionarea biletelor, in multe cazuri, la un pret avantajos (beneficiind de diverse promotii) pentru consumatori, in conditiile in care acestia platesc sumele aferente zborului si, in multe cazuri, dupa o scurta perioada, operatorul economic anuleaza zborurile, fara a oferi o justificare aferenta anularii, precum si fara a proceda la restituirea contravalorii achitate si a compensatiilor cuvenite in aceste situatii este, conform Regulamentului CE 261/2004, considerata a fi o practica comerciala incorecta, contrara cerintelor diligentei profesionale”.
ANPC indeamna cetatenii sa reclame orice astfel de situatie, de la aceasta companie sau de la oricare alta.
”Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) comunica neregulile intalnite de echipa de control, pana la data de 14 iunie 2022, urmand ca, asa cum a anuntat deja, cuantumul amenzii sa fie stabilit ulterior, conform prevederilor transpunerii nin legislatia nationala a Directivei europene Omnibis, in urma publicarii in Monitorul Oficial a procedurii care se aplica in acest caz”, aprecizat ANPC, joi, intr-un comunicat de presa.
Potrivit ANPC, desi au fost realizate mai multe verificari, cel putin in anii 2021 si 2022, in urma carora s-au constatat nereguli similare, iar operatorul aviatic a fost avertizat, consiliat si i s-au interzis practicile comerciale incorecte de la acel moment, acesta a recidivat.
”Astfel, in perioada analizata de comisarii ANPC, mai exact incepand cu 30 aprilie 2021 (momentul ridicarii majoritatii restrictiilor de zbor impuse de pandemia de Covid-19) si pana la data de 14 iunie 2022 – cand rezultatele cercetarilor au fost aduse la cunostinta reprezentantului companiei -, operatorul economic a anulat 11.289 de zboruri. Acestora le corespund 178.405 rezervari pentru care s-au efectuat plati in valoare toatala de 66.585.967,68 lei calculate la cursul in lei comunicat de BNR in data de 14.06.2022 al valutelor, de catre consumatori din 20 de state membre ale Uniunii Europene in care compania aeriana supusa verificarilor opereaza, cu regularitate, zboruri”, a mai transmis ANPC.
Institutia precizeaza ca cele 20 de state totalizeaza 92% din populatia totala a Uniunii si sunt: Croatia, Luxemburg, Polonia, Portugalia, Austria, Grecia, Olanda, Irlanda, Bulgaria, Danemarca, Spania, Suedia, Finlanda, Germania, Belgia, Franta, Italia, Cipru si Romania.
”Echipa de comisari ANPC a lucrat, in tot acest timp, in colaborare cu Centrul European al Consumatorilor Romania, care a centralizat un numar de 924 de reclamatii transfrontaliere referitoare la serviciile operatorului aviatic, primite la nivelul retelei ECC-Net. Numarul de anulari de zboruri precizat a vizat rezervari realizate incepand cu 30 aprilie 2021 si continuand cu anii 2022 si 2023”, a adaugat ANPC.
Autoritatea explica faptul ca, pentru multe din zborurile planificate, anularea s-a facut la scurt timp de la punerea la dispozitie pe piata a ofertei de zbor.
”Numarul anularilor este unul foarte mare, iar ceea ce prejudiciaza in mod grav interesele economice ale consumatorilor nu se refera doar la valoarea efectiva a acestor bilete, ci si la faptul ca, nu de putine ori, consumatorii le achizitioneaza in scopuri bine stabiliet: vacante, concedii, in interes personal, medical si altele, pentru care sunt necesare cheltuieli suplimentare aferente serviciilor de cazare, masa, acces obiective turistice, transfer/legaturi cu alte zboruri”, a mai transmis ANPC.
Ce spune Blue Air
”Compania BLUE AIR AVIATION SA a luat cunostinta din materiale de presa publicate in mediul online de amenintarile formulate la adresa sa de dl. Horia Constantinescu, presedintele Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor. Pentru ca pana la acest moment, nu am primit absolut niciun inscris oficial prin care amenintarile diseminate in mediul online sa fie comunicate societatii in mod oficial, avand in vedere numeroasele solicitari pe care le-am primit din partea mass media, va aducem la cunostiinta faptul ca nu putem raspunde unor acuzatii publicate in presa, scrisa sau online, neavand nicio dovada ca acestea au fost formulate de un inalt oficial al Statului Roman, urmand a reveni cu un comunicat cu privire la aspectele mentionate in mass media la data la care vom lua la cunostinta de respectivele acuzatii prin intermediul unui inscris oficial, emis in conformitate cu prevederile legale in vigoare”, spune Bogdan Nastase, avocat Blue Air Aviation.
Blue Air este cea mai mare companie aeriana romaneasca dupa numarul de pasageri transportati, cu un model de business Ultra – Low – Cost (ULC) si cu abordare centrata pe nevoile pasagerilor. Cu o echipa formata din aproximativ 700 de profesionisti, pasionati de aviatie, Blue Air are un istoric impecabil in siguranta zborului. Compania opereaza avioane tip Boeing 737.
In cei 17 ani de activitate, Blue Air a transportat peste 32 de milioane de pasageri si a zburat peste 340 milioane de kilometri. Compania este certificata IATA Operational Safety Audit (IOSA) de catre International Air Transport Association (IATA) pentru standarde exceptionale de operare si este membra cu drepturi depline IATA.