Achizitia a inca 20 trenuri electrice de lung parcurs a fost avizata in Consiliul Tehnico-Economic al Ministerului Transporturilor.
Licitatia va fi derulata de Autoritatea pentru Reforma Feroviara prin PNRR, la o valoare estimata de 180 milioane euro, la care care se adauga costurile intretinerii si reparatiilor de aproximativ 270 milioane euro (suma asigurata de operatorii feroviari in cadrul implementarii contractelor de servicii publice), anunta ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu.
Mentenanta va fi asigurata de furnizor pentru o perioada de 15 ani cu posibilitatea de extindere la 30 de ani.
Conditiile pe care trebuie sa le indeplineasca noile trenuri achizitionate sunt: sa circule cu o viteza maxima de 200 km/h; sa aiba o capacitate minima de 160 locuri pe scaune (clasa intai si clasa a doua); sa asigure confortul pentru deplasari de lung parcurs (7 – 10 h /directie).
Investitia are mai multe obiective:
- Imbunatatirea ofertei de transport prin cresterea numarului de trenuri pe ruta si pe zi, corelat cu introducerea unei frecvente predictibile
- Asigurarea unor legaturi directe si rapide intre marile orase ale Romaniei
- Punerea in valoare a investitiilor de modernizare derulate pe intreaga retea feroviara TEN-T de pe teritoriul Romaniei
- Sustinerea programului de trecere la sistemul de comanda – control al trenurilor bazate pe standardul european ERTMS / ETCS
- Asigurarea unor servicii de transport feroviar de calatori care sa respecte Standardele Tehnice de Interoperabilitate.
- Inlocuirea tractiunii diesel cu una electrica.
Traseeele pe care vor circula noile trenuri electrice sunt:
- Oradea – Cluj Napoca – Sighisoara – Brasov
- Cluj Napoca – Alba Iulia – Simeria (Deva) – Targu Jiu – Craiova – Calafat
- Brasov – Sfantu Gheorghe – Miercurea Ciuc – Bacau – Iasi
- Brasov – Sfantu Gheorghe – Miercurea Ciuc – Bacau – Suceava
- Galati – Marasesti (Focsani) – Bacau – Iasi
- Galati – Marasesti (Focsani) – Bacau – Suceava
- Galati – Braila – Constanta – Mangalia
- Iasi – Bacau – Marasesti (Focsani) – Barbosi (Galati) – Braila – Constanta – Mangalia
- Suceava – Bacau – Marasesti (Focsani) – Barbosi (Galati) – Braila – Constanta – Mangalia
- Giurgiu – Bucuresti – Ciulnita (Slobozia) – Calarasi
Serviciile vor fi oferite, initial, pe liniile deja electrificate la momentul punerii in circulatie a trenurilor. Insa acestea vor fi extinse odata cu punerea in functiune a instalatiilor pentru asigurarea tractiunii electrice (Cluj Napoca – Oradea, Bucuresti – Giurgiu, Constanta – Mangalia).