Primaria Sibiu implementeaza inca un proiect dedicat mobilitatii alternative. De la inceputul acestei luni au intrat pe trasee cele 40 de autobuze noi, ecologice. Acestea vor circula pe traseele 1, 2, 10, 11 si 14.
Odata cu intrarea pe traseu a noilor autobuze, frecventa pe traseele principale la orele de varf va creste ȋn medie cu 3 minute, iar pe traseele secundare va creste ȋn medie cu 5 minute.
“Acest proiect continua modernizarea transportului public din Sibiu, pe care Primaria Sibiu si societatea Tursib s-au concentrat in ultimii ani. Proiectele realizate, in valoare de 163,15 milioane de lei, au avut ca rezultat in primul rand modernizarea parcului auto: 110 autobuze noi au fost cumparate in ultimii 3 ani, iar pana la finalul acestui an sunt asteptate alte 9 autobuze electrice pentru care contractul a fost semnat in anul 2021. Astfel, in prezent, 77% din flota Tursib este prietenoasa cu mediul”, spune Astrid Fodor, primarul municipiului Sibiu.
Noile autobuze sunt optimizate pentru persoanele cu dizabilitati, avand podea coborata pentru accesul facil si punand la dispozitie si locuri speciale pentru acestea.
Ca dotari, autobuzele sunt echipate cu sistem de climatizare, de supraveghere video, ofera WiFi gratuit calatorilor si prize de incarcare prin USB pe fiecare rand de scaune.
Din punct de vedere al capacitatii de transport, 29 dintre autobuze ofera 91 de locuri, restul de 11 avand cate 158 de locuri pentru pasageri.
”Este in curs de implementare un nou sistem de ticketing pe aceste autobuze, urmand sa fie extins si pe celelalte autobuze in urmatoarea perioada. Este vorba de un sistem smart, utilizat in premiera in Romania: pentru achizitia de bilete se vor utiliza carduri de calatorie contactless. Validatoarele noi vor permite si validarea cu carduri bancare contactless, smart watch-uri si smart phone-uri, precum si validarea codurilor QR afisate de aplicatia mobila de ticketing sau tiparite pe bilete de hartie. In prezent aceasta este combinatia de tehnologii de validare cea mai avansata la nivel international”, anunta Primaria din Sibiu.
Sibiul va fi astfel unul dintre putinele orase din Romania care utilizeaza sistemul de tip account based ticketing, o tehnologie de ultima ora, al carui avantaj esential este flexibilitatea de a utiliza orice suport pentru validare (carduri de transport contactless, carduri bancare contactless, smart watch, smart phone, coduri QR). Acest lucru este posibil deoarece titlurile de calatorie achizitionate de calatori sunt stocate in software-ul central, in conturile calatorilor.
Pentru ca pasagerii sa se obisnuiasca cu noul sistem, acesta va functiona in paralel cu cel vechi pentru o perioada.
Cum va functiona sistemul de ticketing:
Biletele noi vor putea fi achizitionate de pe aparatele contactless din autobuze, cu card bancar. Biletul se va emite in acest caz in format complet digital, adica nu veti mai primi o chitanta. Verificarea de catre inspectorii de trafic se va face cu un device special care, atunci cand este apropiat de cardul bancar cu care s-a achizitionat biletul, va citi ca exista un bilet valabil emis.
Biletele se vor putea achizitiona in continuare si prin aplicatia 24Pay. De asemenea, vor putea fi achizitionate si in format clasic, tiparit, de la punctele de vanzare Tursib, o masura pentru cei care nu utilizeaza mijloacele electronice inca.
Biletele de tip vechi vor putea fi achizitionate in continuare de la automatele stradale, de la magazinele colaboratoare si de la punctele de vanzare Tursib / agentii si vor fi validate in autobuz pe validatoarele vechi, care vor ramane in functiune pentru o perioada, alaturi de cele noi.
Abonamentele achizitionate in cursul lunii aprilie pentru luna mai raman valabile in luna mai 2022. Incepand cu luna mai, suportul tip card al abonamentelor va fi inlocuit cu un nou model. Preschimbarea se va face gratuit pentru toti detinatorii, fara a afecta valabilitate abonamentelor incarcate pe carduri. Tursib va anunta procedura pentru inlocuirea acestora.
O alta tehnica de varf in transport public, implementata la Sibiu, este sistemul de management al flotei si informare a calatorilor. Concret, toate autobuzele sunt echipate cu sisteme GPS, ceea ce permite monitorizarea in timp real a acestora, pe trasee. Aceste date vot fi transmise in aplicatia mobila si catre afisajele electronice, oferind astfel calatorilor posibilitatea de a vedea in timp real timpul de sosire in statie a autobuzului.
De altfel, faptul ca datele din sistemul de management al flotei vor fi integrate in aplicatia mobila si in soft-ul afisajelor din statiile de autobuz este in sine o tehnologie de ultima ora.
De asemenea, este in curs instalarea de afisaje electronice in 30 de statii care vor anunta in timp real timpul de sosire in statie a autobuzelor. Din 1 mai vor fi functionale deja 20 dintre acestea. In statiile de la Gara, de la Casa Armatei si in cea de pe str. A. Saguna, afisajele sunt deja montate pe stalpi metalici dedicati. In restul locatiilor, acestea au fost amplasate provizoriu pe stalpii stradali, urmand sa fie mutate in urmatoarea perioada pe stalpi noi, in statii.
Se lucreaza totodata la o aplicatie mobila dedicata transportului public care va oferi calatorilor, direct pe telefonul mobil, informatii despre timpul de sosire in statie a autobuzului, va permite configurarea rutelor si posibilitatea de a achizitiona electronic bilete si abonamente.
Si implementarea acestei aplicatii reprezinta o premiera in Romania pentru ca aceasta poate valida titlurile de calatorie direct de pe aparatul de pe care se cumpara. Odata cumparat biletul cu cardul bancar, aplicatia mobila va afisa un cod QR corespunzator contului respectivului pasager. La citirea acestuia, validatorul va valida in mod automat titlul de calatorie cel mai avantajos pentru pasager. Aceasta functionalitate este posibila tocmai datorita tehnologiei account based ticketing, mentionata anterior.
O alta noutate tehnologica implementata la Sibiu este planificarea calatoriei prin intermediul aplicatiei mobile si a site-ului web al sistemului. Astfel, calatorul va fi informat despre posibilitatile de transport pe care le are intre doua puncte din oras, precum si durata estimata a calatoriei si timpul de sosire in statie a autobuzului.