Trenurile cu hidrogen pe care Romania le va achizitiona vor circula inclusiv pe relatia Gara de Nord-Aeroport Otopeni. Secretarul de stat din Ministerul Transporturilor, Irinel Ionel Scriosteanu, anunta ca acesta ruta este acum de mare success, odata cu implementarea politicilor de integrare a transportului public din zona metropolitana Bucuresti – Ilfov. Trenurile care circula acum incep sa ajunga la capacitatea nominala, iar operatorii de transport feroviar trebuie sa ataseze cate un automotor suplimentar pentru a creste aceasta capacitate.
Autoritatea pentru Reforma Feroviara (ARF) a publicat luna trecuta un anunt de consultare de piata pentru obtinerea de valori estimative cu privire la ramele electrice cu baterii (B-EMU), destinate traficului regional.
”Dupa introducerea, la sfarsitul anului 2020, a serviciului de transport feroviar de calatori intre Gara de Nord si Aeroportul International Henri Coanda, am incurajat, in cadrul Ministerului Transporturilor si Infrastructurii, o serie de actiuni menite sa creasca atractivitatea liniei si numarul de calatori. In februarie 2022, am introdus biletul integrat metropolitan (transport public de suprafata Bucuresti – Ilfov, metrou si tren), iar tot mai multi oameni au ales transportul pe calea ferata”, spune Scriosteanu.
Astfel, incepand cu sfarsitul lunii martie, operatorul feroviar de stat CFR Calatori a inceput sa opereze dimineata (5.30 – 10.00h) si dupa amiaza (14.30 – 18.30h) cu trenuri formate din cate doua Sageti Albastre.
”Asa cum am mai spus, consider ca trenul de Aeroport este un prototip al trenurilor metropolitane: are o cadenta ridicata (un tren la 40 minute in fiecare directie) cu un parcurs rapid (20 minute de la Gara de Nord la Aeroport), peroane moderne ce asigura accesul facil in/din tren si un set de automotoare moderne (cu podea coborata in zona usilor de acces). Cu ajutorul Primariei Mogosoaia am creat un punct de oprire modern care, in doar 10 minute, asigura acces la Parcul Mogosoaia si la Palatele Brancovenesti. Si acest lucru se reflecta atat in calatorii Mogosoaia – Bucuresti, cat si in calatorii inregistrate intre Mogosoaia si Patinoar Otopeni”, arata secretarul de stat.
Interventiile pentru modernizare vor continua si prin investitiile pe care le pregateste Ministerul Transporturilor, pentru achizitionarea primelor trenuri cu pile de combustie cu hidrogen”, afirma Scriosteanu.
”Astfel, in cativa ani, transportul pe aceasta linie va fi complet nepoluant, contribuind la cresterea calitatii vietii, in Regiunea Bucuresti – Ilfov”, mai spune el.
ARF anunta in martie ca vrea sa organizeze o procedura de achizitie a ramelor electrice cu baterii pentru scurt parcurs si a serviciului de mentenanta necesar functionarii acestora pe o perioada de 15 ani, cu posibilitatea de extindere a mentenantei ramelor la 30 de ani, conform specificatiilor tehnice atasate in anunt, precum si serviciile de alimentare cu baterii aferente acestora.
Se doreste obtinerea unei valori estimative unitare pentru achizitia unei rame electrice cu baterii de scurt parcurs (B-EMU), in doua variante si anume:
– cu o capacitate de transport de aproximativ 120 de locuri fixe si rabatabile pentru calatori, respectiv 12 locuri pentru biciclete, a serviciului de mentenanta necesar functionarii acesteia pentru o perioada de 15 ani cu posibilitatea de extindere la 30 de ani, precum si serviciile de alimentare cu baterii aferente acesteia;
– cu o capacitate de transport de aproximativ 160 de locuri fixe si rabatabile pentru calatori, respectiv 16 locuri pentru biciclete, a serviciului de mentenanta necesar functionarii acesteia pentru o perioada de 15 ani cu posibilitatea de extindere la 30 de ani, precum si serviciile de alimentare cu baterii aferente acesteia.
Pretul ramei, in functie de capacitate, va fi compus din:
– pretul de achizitie al ramelor electrice cu baterii, exprimat in lei/rama,
– pretul pentru asigurarea intretinerii/mentenantei pentru 15 ani, exprimat printr-un pret mediu in lei/km. Serviciile de mentenanta vor fi prevazute cu o optiune de suplimentare de pana la 30 de ani.
– pretul aferent asigurarii serviciului de alimentare, pentru 15 ani, cu baterii necesar functionarii acestei rame, exprimat in lei/km.
Alte aspecte solicitate in urma consultarii de piata:
– viteza maxima constructiva pentru fiecare tip de rama propus;
– termenul de livrare al primei rame.
Consultarea se desfasoara online si termenul de transmitere al observatiilor este 15 aprilie 2022.
Finantarea achizitiei se va asigura din fonduri europene nerambursabile.