Guvernul a aprobat indicatorii tehnico-economici pentru electrificarea si reabilitarea liniei de cale ferata Cluj Napoca – Oradea – Episcopia Bihor -Frontiera, cu o lungime de 166,216 km.
Obiectivul, impartit in 4 loturi, are o valoare estimata de peste de 7,55 de miliarde de lei, fara TVA, pentru proiectare si executie lucrari, la care se adauga o suma de 1,94 miliarde de lei, pentru cheltuieli destinate exproprierilor, consultantei si situatiilor diverse si neprevazute. Ceea ce inseamna 10 miliarde de lei si respectiv 2 miliarde de euro in total.
– lotul 1: Cluj – Aghires – 1,50 miliarde de lei, fara TVA
– lotul 2: Aghires – Poieni – 1,47 miliarde de lei, fara TVA
– lotul 3: Poieni – Alesd – 2,16 miliarde de lei, fara TVA
– lotul 4: Alesd – Frontiera – 2,41 miliarde de lei, fara TVA
Proiectul are drept scop cresterea vitezei de circulatie la 160 km/h pentru trenurile de calatori si 120 km/h pentru trenurile de marfa.
Durata de implementare este de 102 luni pentru fiecare contract, astfel: 6 luni pentru proiectare, 36 luni pentru executia lucrarilor, iar perioada de garantie a obiectivului este de minimum 60 de luni.
Este un proiect de interes national finantat din PNRR, cu termen limita de realizare anul 2026, si are ca obiective: Realizarea a 18 km de linie dubla noua; Sistematizarea statiilor; Inlocuirea/repararea podurilor, podetelor, pasajelor denivelate, consolidari, aparari, repararea sistemului de drenaj, imbunatatirea calitatii terasamentelor; Desfiintarea trecerilor la nivel care nu respecta reglementarile şi realizarea pasajelor denivelate; Realizarea de constructii aferente activitatii de intretinere, revizie si reparatii a instalatiilor fixe de tractiune electrica si a liniei de contact constand din doua districte LC + EA + ELF in statiile Ciucea si Oradea.
De asemenea, vor fi realizate cladiri de mentenanta in statiile Cluj-Napoca, Ciucea si Oradea si vor fi reabilitate si modernizatea cladirile de calatori, districtele, cladirile de exploatare etc. si se vor asigura facilitatile calatorilor (inclusiv a persoanelor cu mobilitate redusa) si a personalului CFR.
Vor fi montate panouri fonoabsorbante şi/sau soluţii alternative de reducere a nivelului de zgomot.
”Proiectarea si executia lucrarilor va dura 3 ani si 6 luni, dupa semnarea contractelor, care acum se afla in licitatie. Acest proiect va aduce o serie de beneficii atat la nivel national cat si local: Noi locuri de munca, pe perioada implementarii proiectului; Economii la nivelul costurilor de intreţinere a infrastructurii; Economii la cheltuielile de operare a infrastructurii si a trenurilor; Economie de timp pentru calatori; Economie de timp pentru transportul de marfa; Castiguri in eficienta; Scaderea nivelului emisiilor de CO2; Cresterea gradului de siguranta si scaderea numarului accidentelor”, spune ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu.
Compania Nationala de Cai Ferate CFR SA a lansat recent licitatiile pentru achizitia serviciilor de proiectare si executie a lucrarilor de modernizare pe cele patru sectiuni. Unul din obiectivele importante este cresterea vitezei de circulatie la 160 km/h pentru trenurile de calatori si 120 km/h pentru trenurile de marfa.
Investitia presupune totodata:
– modernizarea statiilor (inclusiv haltele de miscare)
– modernizarea cladirilor statiilor de calatori, inclusiv construirea de pasarele si/sau tuneluri pietonale, ridicarea nivelului peroanelor, in conformitate cu standardele europene in vigoare;
– facilitatile pentru persoanele cu dizabilitati;
– constructia drumurilor de intretinere de-a lungul caii ferate (unde nu sunt disponibile drumuri publice);
– modernizarea instalatiilor de electrificare (25 kV) pe toata lungimea tronsonului;
– maximizarea capacitatii de tranzit.
Proiectul de electrificare si reabilitare a liniei de cale ferata Cluj Napoca – Oradea – Episcopia Bihor este inclus in Planul National de Redresare si Rezilienta al Romaniei aprobat de Consiliul UE, Partea a II- a- Componenta 4 Transport Sustenabil.
Traseul liniei de cale ferata Cluj Napoca – Oradea – Episcopia Bihor urmeaza cursul vaii raului Nadas, pe sectorul Cluj Napoca – Aghires, iar apoi se desfasoara in lungul vaii raului Crisul Repede, avand o orientare de la Est la Vest. Traseul liniei de cale ferata este foarte sinuos, intalnindu-se numeroase curbe cu raze mici cu valori de 400 m. Raza minima a curbelor este de 225 m situata pe intervalul de circulatie Oradea – Episcopia Bihor. Pe linia cf Cluj Napoca – Oradea – Episcopia Bihor sunt amplasate 22 de puncte de sectionare (10 statii de cale ferata si 12 halte de miscare) si 22 halte comerciale (puncte de oprire in linie curenta).
Circulatia trenurilor de calatori si marfa se desfasoara la interval de bloc automat de linie pe tronsoanele Cluj Napoca – H.m. Baciu Triaj, Aghires – Braisoru, Poieni – Oradea – Episcopia Bihor. Pe restul intervalelor circulatia se desfasoara la interval de statie de baza de cale libera.