2022, FARA TAXA AUTO, TAXA DE MEDIU SI DE PRIMA INMATRICULARE – Programul Rabla va fi schimbat

Ministrul Mediului, Tánczos Barna, anunta ca in 2022 nu va exista o taxa auto sau o taxa de prima inmatriculare. Mai mult, de cateva saptamani se lucreaza la eficientizarea programului Rabla, iar in cateva zile va fi finalizat programul Rabla pentru versiunea 2022-2024. 

Oficialul spune ca in prezent exista masuri de incurajare a celor care doresc sa cumpere autoturisme noi. 

In 2022 sigur nu va exista o taxa auto, taxa de mediu sau taxa de prima inmatriculare. Printre altele, din acest motiv, de cateva saptamani bune lucram la eficientizarea programului Rabla. In cateva ore, cateva zile, adica saptamana aceasta se finalizeaza programul Rabla pentru versiunea 2022-2024. Am promis asociatiilor de profil o predicitibilitate”, a afirmat ministrul Mediului. 

Aceasta predictibilitate se refera la chestiuni legate de finantare si de avantajele unui asemenea program. 

In momentul de fata nu exista masuri de descurajare, exista masuri de incurajare a celor care vor sa cumpere masini noi, inclusiv pentru a sustine industria autohtona, productia autoturismelor din Romania”, a transmis Tánczos Barna.

Inmatricularile de autoturisme ecologice (electrice 100% si hibride plug-in), precum si full hybrid s-au dublat in Romania, in cursul anului 2021, iar cota de piata a ajuns la 15,5%, de 2,2 ori mai mare raportat la anul precedent, arata datele Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA).

Anul trecut, cota de piata de autoturismelor „verzi” era de 7,1%.



La fel ca in 2020, cand, desi s-a inregistrat o scadere a achizitiilor de autoturisme in general, cele prietenoase cu mediul au performat, in anul 2021, achizitiile din aceasta categorie s-au dublat (+109,1%), de la an la an. In acest context, este de remarcat cresterea importanta a autoturismelor plug-in hybrid (+178,9%), raportat la perioada de referinta.

In clasamentul celor mai vandute autoturisme 100% electrice, in cele 12 luni ale anului trecut, pe primul loc se afla Dacia Spring, cu 3.068 de unitati, model lansat in anul 2021, urmat de Volkswagen Up! – cu 435 de unitati (+139%) si Hyundai Kona (384 unitati, +114,5%).


In ceea ce priveste autoturismele Plug-in, top 3 pe modele este condus de Renault Captur – cu 269 de unitati (crestere de 14 ori fata de anul 2020), Ford Kuga (261 unitati, +203,5%) si Hyundai Tucson (229 unitati, versiune lansata in anul 2021).


Totodata, categoria autoturismelor hibride, fara reincarcare din surse externe, are pe primul loc Toyota Corolla – cu 2.134 de unitati, in crestere cu 76,2% fata de 2020, urmata de Toyota C-HR (2.093 de unitati, +32,7%) si Toyota RAV4 (1.610 unitati, +75,6%).


Pe de alta parte, la nivel general, inmatricularile de autoturisme au scazut cu 4,1%, in 2021 fata de anul precedent, marja in care vehiculele comerciale usoare si minibuse au inregistrat un salt 15,2%, iar vehiculele grele si autobuzele o crestere de 32,9%.

Pe piata nationala, ierarhia pe marci, la autoturisme si autovehicule comerciale, dupa 12 luni din 2021, este condusa de Dacia (37.922 unitati), urmata de Ford (11.516), Renault (10.147), Toyota (9.643), Hyundai (9.532), Volkswagen (9.074), Skoda (7.967), Mercedes-Benz (6.962), Suzuki (4.397) si Peugeot (3.965).


Ponderea autoturismelor pe benzina a inregistrat o scadere de 0,3 puncte procentuale fata de perioada similara din anul anterior, ajungand la o pondere de 65,7%. Autoturismele cu motoare diesel inregistreaza un recul de 8,1 puncte procentuale de la un la altul, cu o cota de 18,8% din total.

Mai mult, piata masinilor second hand din import a crescut, anul trecut, in Romania, cu 3,73% fata de 2020, pana la 395.759 de unitati inmatriculate, in conditiile in care pe segmentul masinilor noi s-a consemnat o scadere de 4,56%, de la an la an, arata o analiza realizata de platforma online de anunturi auto Autovit.ro.


In cazul autovehiculelor noi, in 2021, cea mai buna luna a fost august, cu peste 16.000 de unitati lansate in circulatie, in timp ce luna cea mai slaba a fost ianuarie, cand abia s-a trecut de 6.000 de masini.


In cele din urma, insa, anul 2021 s-a incheiat cu un total de 121.208 de masini noi inscrise in circulatie, nivel apropiat de cel consemnat in 2020, respectiv 127.000 de unitati noi.


Pe segmentul masinilor second-hand din import, analiza de specialitate arata un salt de la 381.495 de unitati, in 2020, la 395.759 de unitati, in 2021.

Anul 2021 s-a incheiat cu aproximativ 400.000 de unitati, ceea ce reprezinta o crestere de 3,74% fata de 2020, cand totalul a fost de 381.495 de masini. Dar si aici, cifrele din 2020 au insemnat o scadere de 14% fata de 2019.

Cu acest total de aproximativ 400.000 de unitati, piata masinilor SH creste dupa 3 ani consecutivi de declin. Recordul pentru masinile second-hand din import s-a inregistrat in 2017, cand au fost inmatriculate in Romania 518.000 de unitati”, se mentioneaza in raport.


In ceea ce priveste piata reinmatricularilor (tranzactii cu masini SH pe plan intern), anul 2021 a fost cel mai bun din istorie in tara noastra, cu un total de 655.804 de unitati, in crestere cu aproape 20% in comparatie cu anul anterior.


Luna martie, cu 63.998 de masini reinmatriculate, a fost luna cu cele mai multe masini inmatriculate din istoria Romaniei, aceasta valoarea nefiind depasita niciodata, nici de masinile noi, nici de cele rulate din import. Chiar si cea mai slaba luna din acest an a inregistrat cifre foarte mari: peste 50.000 de masini, in luna noiembrie. Anul 2021 s-a incheiat cu un total record pentru masinile second-hand de pe plan intern: peste 655.000 de masini. Aceasta crestere a fost generata, in special, de criza de pe piata de masini noi.

Cumparatorii din tara, care nu au acceptat termenele mari de livrare, au preferat sa faca achizitii masive de pe piata de masini rulate. 2021 este al doilea an in care piata auto a reinmatricularilor depaseste 600.000 de unitati, primul fiind 2019. In total, volumul de masini din 2021 este cat cel combinat din trei ani consecutivi: 2013, 2014 si 2015.


In topul masinilor noi, cea mai populara este Dacia, 27% dintre romani preferand marca autohtona, urmata de Hyundai si de Toyota, fiecare cu aproape 8% din piata. Mai departe, Ford si Volkswagen completeaza top 5, Renault a fost pe locul 7, in timp ce pe locul 8 in clasamentul celor mai populare marci auto s-a aflat marca Suzuki.


Specialistii estimeaza ca piata masinilor noi va creste pe masura ce se va rezolva criza semiconductorilor, insa „nu sunt sanse mari ca piata sa revina la nivelul de 160.000 de masini noi, care a fost atins in anul dinaintea pandemiei„.

2022 va fi un nou an record pentru masinile electrice, iar asta se va intampla datorita primelor consistente din Programul Rabla Plus (de peste 9.000 de euro), dar si datorita primului model electric autohton – Dacia Spring – la care livrarile au inceput in octombrie, astfel ca 2022 va fi primul an complet de vanzari. 2021 a fost anul in care mai multi producatori auto de volum – Ford, Opel, Peugeot – au anuntat ca in jurul anului 2030 vor vinde doar masini full-electrice in Europa. La nivelul UE, anul 2022 va fi unul record pentru masinile 100% electrice, cu un total de aproximativ 800.000. Si va creste numarul de masini electrice si pe piata second-hand„, sunt de parere expertii.


Pe de alta parte, piata de masini second-hand nu ar avea motive sa scada in 2022, in conditiile in care nu sunt preconizate cresteri de taxe pentru inmatriculare sau posesie in primele luni ale anului.


Spre piata SH s-ar putea indrepta si o parte dintre cei care ar fi vrut sa-si ia masini noi, dar au fost descurajati de timpii mari de asteptare sau de preturile prea mari. Va continua tendinta declansata de pandemie, astfel ca o parte dintre oamenii care se tem sa nu se infecteze cu COVID-19 atunci cand folosesc transportul in comun, vor alege sa-si ia pentru prima oara masina„, considera reprezentantii Autovit.ro.


Autovit.ro este cea mai mare platforma online din Romania destinata vanzarii si cumpararii de masini noi si second-hand, cu peste 3 milioane de vizitatori lunar si mai mult de 1.000 de dealeri auto care folosesc serviciile companiei. Platforma Autovit.ro apartine Olx Group si are o experienta de 21 de ani pe piata din Romania.

Articolul precedentMODERNIZAREA LINIEI DE CALE FERATA ILVA MICA-POJORATA INTRA IN LINIE DREAPTA – CFR a semnat contractul de aproape 50 milioane lei
Articolul următorDRUMUL EXPRES ARAD-ORADEA, LEGAT DE UNGARIA – Lung de 119 kilometri, drumul va costa 1,38 miliarde de euro

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.