SC ELECTRIFICARE SA ISI PUNE IN CAP OPERATORII DE TRANSPORT FEROVIAR – OPSFPR ameninta cu organizarea unor actiuni de protest, denuntand fortare semnarii unui act aditional de furnizare a energiei electrice cu SC Electrificare SA, contrar modificarilor legislative care dau dreptul fiecaruia de a-si alege operatorul

OPSFPR se revolta fata de incercarea SC Electrificare SA de a prelungi contractul de furnizare a energiei electrice pentru reteaua de contact feroviar in ciuda vointei operatorilor de transport feroviar.

Organizatia Patronala a Societatilor Feroviare Private din Romania (OPSFPR) condusa de Vasile Seclaman avertizeaza ca „va organiza o actiune de protest prin oprirea trenurilor de marfa, la o anumita data si ora ce urmeaza a se stabili daca partenerii de dialog nu vor fi deschisi in a gasi solutii legale si viabile de rezolvare a problemelor si de eliminare a comportamentului abuziv pe care il are si l-a avut furnizorul fata de operatorii de transport feroviar”.

Avertismentul OPSFER vine dupa ce reprezentatii SC Electrificare SA au transmis operatorilor de transport feroviar Adresa nr. 4233 din 25.11.2021 prin care au cerut aprobarea pentru modificarea Anexei 6 din contractul Nr.1/6677/22.12.2015 de furnizare a energiei electrice pentru locurile de consum alimentate din reteaua de contact feroviara, solicitand semnarea unui nou act aditional de prelungire a contractului pentru anul 2022.

Intr-un comunicat de presa remis Lumea Infrastructurii, OPSFPR precizeaza astfel ca in urma unei sedinte desfasurate in 7 decembrie 2021, majoritatea membrilor Organizatiei Patronale a Societatilor Feroviare Private din Romania au reanalizat contractul cu SC Electrificare CFR SA (prelungit anual de inca 5 ori), prin prisma liberalizarii pietei energiei electrice, conform Legislatiei nationale si a Directivei UE 944/2019, precum si a Regulamentului UE 943/2019 si au constatat ca propunerea nu este in concordanta cu ultimele modificari legislative nationale, dar si europene.

OPSFPR arata astfel ca nu rol important in acest caz il are si distribuitorul CNCF CFR SA, astfel incat s-a decis solicitarea organizarii unei intalniri la sediul CNCF CFR SA, la care sa participe persoane cu putere de decizie din partea acestei companii, dar si din partea SC Electrificare SA, precum si un delegat din partea Directiei de Transport Feroviar din Ministerul Transporturilor si Infrastructurii, pentru a discuta o serie de probleme cu privire la asigurarea energiei electrice pentru transportatorii feroviari.

Redam in continuare comunicatul OPSFPR:

„Referitor la: Semnarea Actului aditional de prelungire pentru anul 2022 a Contractului de furnizare a energiei electrice pentru locurile de consum alimentate din reţeaua de contact feroviara transmis de SC Electrificare CFR SA operatorilor de transport feroviar.

ORGANIZATIA PATRONALA A SOCIETATILOR FEROVIARE PRIVATE DIN ROMANIA este o organizatie patronala a societatilor comerciale cu capital integral privat, operatori de transport feroviar, persoana juridica de drept privat, autonoma, neguvernamentala, fara caracter politic si fara scop patrimonial, infiintata si functionand in temeiul Legii nr. 62/2011 a dialogului social, cu modificarile si completarile ulterioare.

Scopul organizatiei noastre il constituie, in principal, reprezentarea, promovarea, sustinerea si apararea intereselor economice, sociale si profesionale, in domeniul transportului feroviar si al serviciilor conexe acestuia, ale membrilor in relatiile cu statul, autoritatile publice, patronatele, sindicatele si cu alte persoane juridice de drept privat, pe plan national si international, conform Statutului si legislatiei in vigoare. Organizatia noastra are un numar de 14 membri, operatori feroviari de marfa, care detin in prezent peste 70% din aceasta piata.

Referitor la solicitarea SC Electrificare SA exprimata in Adresa nr. 4233 din 25.11.2021, transmisa operatorilor de transport feroviar, furnizorul de energie electrica pe calea ferata a cerut aprobarea pentru modificarea Anexei 6 din respectivul contract si solicita semnarea unui nou act aditional de prelungire a contractului Nr.1/6677/22.12.2015.

Dorim sa aducem la cunostinta faptul ca, in cadrul unei sedinte care a avut loc in data de 7 decembrie a.c. la care au participat majoritatea membrilor sai, Organizatia Patronala a Societatilor Feroviare Private din Romania a reanalizat relatia contractuala incheiata prin contractul cu SC Electrificare CFR SA, care a fost prelungit anual de inca 5 ori (inclusiv in acest an, de doua ori), prin prisma liberalizarii pietei energiei electrice, conform Legislatiei nationale si a Directivei UE 944/2019, precum si a Regulamentului UE 943/2019.

S-a analizat, de asemenea, propunerea furnizorului privind incheierea unui nou Act aditional la vechiul contract si, deoarece s-a constatat ca aceasta propunere nu este in concordanta cu ultimele modificari legislative nationale, dar si europene si pentru ca in asigurarea energiei electrice pe calea ferata, un rol important il are si distribuitorul CNCF CFR SA, s-a hotarat solicitarea organizarii unei intalniri la sediul CNCF CFR SA, la care sa participe persoane cu putere de decizie din partea acestei companii, dar si din partea SC Electrificare SA, precum si un delegat din partea Directiei de Transport Feroviar din Ministerul Transporturilor si Infrastructurii, pentru a discuta o serie de probleme cu privire la asigurarea energiei electrice pentru transportatorii feroviari.

De asemenea, am rugat si Consiliul National de Supraveghere din Domeniul Feroviar sa fie de acord cu propunerea noastra si sa delege, la aceasta sedinta, un inspector din cadrul Directiei de specialitate care are in raspundere transportul feroviar.

Printre principalele probleme pe care membrii organizatiei au hotarat sa fie dezbatute cu ocazia intalnirii sunt:

  • discutarea pozitiei de monopol pe care o detine furnizorul si modul in care se comporta fata de operatorii feroviari;
  • cresterea transparentei cu privire la modul, valoarea si conditiile de achizitie a energiei de catre furnizor;
  • incercarea de a gasi solutii de procurare mai ieftina a energiei si crearea de conditii pentru ca operatorii sa isi poata procura singuri energia;
  • reanalizarea valorilor pe MWh. propuse pentru energia electrica ce urmeaza a fi asigurata;
  • realizarea unui calendar privind reformele necesare a fi facute in sistemul de furnizare a energiei electrice pe calea ferata, astfel incat sa se poata liberaliza aceasta piata;
  • discutarea posibilitatii de a se incheia un nou contract in conditiile respectarii prevederilor legale in vigoare;
  • posibilitatea decontarii energiei electrice returnate catre linia de contact (in cazul locomotivelor electrice dotate cu acest sistem).

Dorim sa reamintim si faptul ca, in urma discutiilor purtate in acest an cu ANRE, presedintele agentiei a emis Ordinul nr. 86/2021 prin intermediul caruia s-a modificat Metodologia de stabilire a tarifelor pentru serviciul de distribuţie a energiei electrice de operatori, altii decat operatorii de distribuţie concesionari, aprobata prin Ordinul presedintelui Autoritaţii Naţionale de Reglementare in Domeniul Energiei nr. 102/2016, scopul modificarii acestei metodologii fiind acela de a permite operatorilor de transport feroviar sa isi aleaga liber furnizorul de energie pana la implemetarea sistemului de telegestiune.

Mai exact, reprezentantii ANRE au pus in vedere furnizorului SC Electrificare CFR SA sa respecte prevederile acestui ordin, ale Anexei l din ordin si a intregii legislatii din domeniul energiei si sa permita operatorilor de transport feroviar sa isi aleaga liber furnizorul de energie in reteaua de contact feroviara. ANRE a comunicat reprezentantilor SC Electrificare CFR SA si reprezentantilor CNCF CFR SA si faptul ca, pana la implementarea sistemului de telegestiune, masurarea energiei consumate de fiecare operator se poate efectua cu ajutorul contoarelor existente pe locomotive.

In cadrul aceleiasi sedinte a OPSFPR s-a hotarat, in unanimitate, ca in cazul in care partenerii de dialog nu vor fi deschisi in a gasi solutii legale si viabile de rezolvare a problemelor si de eliminare a comportamentului abuziv pe care il are si l-a avut furnizorul fata de operatorii de transport feroviar, se va organiza o actiune de protest prin oprirea trenurilor de marfa, la o anumita data si ora ce urmeaza a se stabili.

Presedinte,

Vasile SECLAMAN”

Articolul precedentAEROPORTURILE DIN ROMANIA CER GUVERNULUI PESTE 12 MILIOANE EURO – Sapte aeroporturi au nevoie de bani pentru a depasi pierderile. Este nevoie de aprobarea Comisiei Europene
Articolul următorSTADIUL MARILOR PROIECTE DE INFRASTRUCTURA DIN MOLDOVA SI BUCOVINA – CNAIR: Indicatorii tehnico-economici ai Autostrazii A7 Buzau – Focsani vor parcurge circuitul legal de avizare. Ritm nesatisfacator la Autostrada Pascani – Suceava si Suceava – Siret

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.