Ministrul Transporturilor şi Infrastructurii, vicepremierul Sorin Grindeanu, a efectuat la finalul saptamanii o vizita pe santierul Podului Suspendat peste Dunare de la Braila. Oficialul a anuntat ca se va implica pentru a gasi solutii in vederea relocarii tuturor utilitatilor din zona podului si a precizat ca podul trebuie sa fie dat in circulatie pana la sfarsitul anului viitor, asa cum prevede contractul. Dragos Burlan, directorul tehnic al proiectului, a precizat insa ca podul suspendat peste Dunare va fi finalizat in noiembrie 2022.
Pentru acest obiectiv au fost alocate fonduri nerambursabile in valoare de aproximativ 363 de milioane de euro, din Fondul European de Dezvoltare Regionala.
„Am fost astazi pe santierul Podului Suspendat peste Dunare de la Braila. Podul trebuie sa fie dat in circulatie pana la sfarsitul anului viitor, asa cum prevede contractul! Judetele Braila si Galati au nevoie rapid de sprijinul Guvernului, ajutor care poate veni mai ales prin dezvoltarea infrastructurii de transport„, a spus Grindeanu.
Acesta a fost intrebat daca va exista taxa de pod pe Podul suspendat peste Dunare de la Braila, spunand ca „intai sa se termine podul si apoi vom putea vorbi despre taxa de pod”.
„In acest moment pot sa va spun ca e in Parlament, chiar pentru saptamana viitoare, eliminarea taxei de pod la Cernavoda, Feteşti. Trebuie sa ne gandim, pentru ca, daca am elimina aceasta taxa de pod, ne-am duce cu aproximativ 30 de milioane de euro mai putin in bugetul CNAIR. Nu vreau sa facem pe repede inainte, vom face o analiza daca e bine. Daca o eliminam, atunci bugetul de stat trebuie sa vina catre CNAIR sa acopere acest minus de 30 de milioane euro, pentru ca nu vreau sa vaduvim bugetul CNAIR de aceasta suma”, a declarat ministrul Sorin Grindeanu.
Podul suspendat peste Dunare este cea mai mare lucrare de infrastructura din Romania din ultimii 30 de ani.
Podul suspendat va fi pozitionat intre km 4+596,10 şi km 6+570,52, pe drumul principal Braila – Jijila, respectiv la km 165+800 pe fluviul Dunarea (kilometraj pe Dunare, masurat de la Sulina).
Licitatia pentru realizarea podului suspendat peste Dunare a fost caştigata, in ianuarie 2018, de asocierea a doua firme – una din Italia şi cealalta din Japonia.
Podul suspendat de la Braila, drumurile expres Galati – Braila – Buzau si Braila – Focsani, dar si programele de reparatie a drumurilor nationale din judetele Braila si Galati sunt temele desre care s-a discutat la sediul Consiliului Judetean Braila. La discutii au participat ministrul transporturilor, Sorin Grindeanu, directorul general al CNAIR, Cristian Pistol, autoritatile locale si reprezentanti ai constructorilor care au lucrari in zona.
„Am inteles ca avem termen pana la jumatatea lunii februarie pentru a reloca utilitatile. Impreuna cu colegii mei din minister incercam sa relocam aceste utilitati, pentru ca aici e o problema de utilitati, in special pe partea de Transelectrica. Incercam sa facem relocarile, astfel incat sa ne inscriem in termenele pe care le avem. La finalul anului viitor, podul va fi dat in folosinta”, a spus Sorin Grindeanu.
La randul sau, directorul tehnic Dragos Burlan a afirmat ca podul suspendat peste Dunare va fi finalizat in noiembrie 2022, iar daca se va reuşi mutarea utilitatilor pana in luna februarie, traficul pe pod va fi deschis incepand cu luna decembrie 2022.
„Pe zona Braila, din ce am inceput pana acum, am terminat circa 90% din terasamente, sunt atacate toate structurile şi toate podetele, in proportie de 80% sunt deja finalizate. Pe zona judetului Tulcea, pe zona aferenta pentru deschiderea traficului, pe zona de terasament suntem gata pe 50%, iar toate structurile şi podetele sunt atacate. In ceea ce priveşte Podul suspendat, progresul fizic global este de 63%, iar cel financiar de 56%. Daca vom face cu totii eforturi, vom reuşi sa deschidem in decembrie 2022 traficul pe Podul suspendat peste Dunare. Podul, oricum, in noiembrie va fi finalizat. Poate reusim sa rezolvam problema de aici cu Transelectrica pana la jumatatea lunii februarie, pentru a putea sa atacam viaductul de cale ferata şi sa terminam cumva accelerat in loc de 13 luni, undeva la 10 luni”, a declarat Dragoş Burlan.
Cablurile sunt montate in proportie de 97%, se lucreaza la ultimele doua toroane, care vor fi finalizate la sfarşitul acestei saptamani.
Mai mult, tablierul este finalizat in totalitate si sunt gata toate cele 86 de tronsoane. Tablierul podului va montat incepand cu luna martie, iar toate lucrarile la pod vor fi finalizate in luna august, pentru ca apoi sa urmeze o perioada de teste şi reglaje.
„Programul nostru prevede ca in partea a doua a lui februarie sa terminam caile pregatitoare pentru montarea tablierului. La inceputul lui martie sa incepem şi in 72 de zile sa finalizam de montat toti cei 2 km de tablier. Toate celelalte lucrari de pe pod vor fi aduse in finalizare in luna august. Apoi in septembrie, octombrie va fi tot ce inseamna teste, incercari, reglaje, pentru ca tot podul suspendat, dupa ce se finalizeaza montarea tablierului, are o perioada pentru reglare, in aşa fel in noiembrie podul suspendat sa fie 100% finalizat”, a mentionat Burlan.
Pentru acest obiectiv au fost alocate fonduri nerambursabile in valoare de aproximativ 363 de milioane de euro, din Fondul European de Dezvoltare Regionala, bani care vor fi folositi atat pentru construirea podului, cat şi pentru realizarea unei retele de drumuri de 23 kilometri, care vor face legatura cu podul.
Podul suspendat peste Dunare va avea o lungime de 1.974 de metri, dintre care 1.120 de metri reprezinta deschiderea centrala, la care se adauga doua deschideri laterale de 489 de metri pe malul dinspre Braila şi 364 de metri pe malul dinspre Tulcea. La momentul finalizarii, va fi al treilea pod din Europa din punct de vedere al deschiderii centrale şi al lungimii.
Latimea totala va fi de 31 de metri şi va cuprinde patru benzi de circulatie a cate 3,50 metri latime fiecare, patru benzi de incadrare a cate 0,5 metri latime fiecare, doua acostamente de 1,50 metri latime şi o zona mediana cu latimea de 3 metri. La acestea se adauga, de o parte şi de alta, doua benzi aditionale pentru trafic pietonal, biciclete şi intretinere, trotuarele urmand sa aiba 2,80 metri fiecare.