Transportul aerian de marfuri a inregistrat o crestere globala de 9,4% in octombrie 2021 – masurata in tone-kilometri de marfa (CTK*) – fata de aceeasi perioada a anului 2019 (10,4% pentru operatiunile internationale). Datele de mai sus au fost publicate de Asociatia Internationala a Transportului Aerian (IATA) in 2 decembrie 2021 pentru pietele globale de marfuri aeriene, cifrele IATA aratand ca cererea a continuat sa fie mult peste nivelurile de dinainte de criza si ca constrangerile de capacitate s-au atenuat usor.
IATA a precizat ca datele au fost comparate cu perioda similiara din 2019, si nu cu rezultatele lunare din 2020 si 2021, intrucat acestea din urma pot fi distorsionate de impactul COVID-19.
In ce priveste, constrangerile de capacitate IATA puncteaza ca acestea s-au atenuat usor, dar raman cu 7,2% sub nivelurile pre-COVID-19 (octombrie 2019) (-8,0% pentru operatiunile internationale).
Din fericire, conditiile economice continua sa sustina cresterea marfurilor aeriene, dar sunt usor mai slabe decat in lunile precedente, fiind de luat in calcul atat intreruperea lantului de aprovizionare si intarzierile rezultate din livrare care au dus la timpi lungi de livrare a furnizorilor: „Acest lucru are ca rezultat ca producatorii sa foloseasca transportul aerian, care este mai rapid, pentru a recupera timpul pierdut in timpul procesului de productie. Indicele global al managerilor de achizitii (PMI) a atins un minim istoric de 34,8 in octombrie; valorile sub 50 sunt favorabile pentru marfurile aeriene. Componentele relevante ale PMI din octombrie (noile comenzi de export si productia de productie) au fost intr-o incetinire treptata din mai, dar raman pe un teritoriu favorabil”, precizeaza IATA.
IATA anunta totodata si ca raportul stoc-vanzari ramane scazut inaintea evenimentelor de varf de retail de la sfarsitul anului, cum ar fi Craciunul, lucru care este vazut ca unul pozitiv pentru marfurile aeriene, deoarece, precizeaza Asociatia Internationala a Transportului Aerian, producatorii apeleaza la marfuri aeriene pentru a satisface rapid cererea: „Comertul global cu bunuri si productia industriala raman peste nivelurile de dinaintea crizei. Competitivitatea costurilor a marfurilor aeriene in comparatie cu cea a transportului de containere ramane favorabila”.
„Datele din octombrie au reflectat o perspectiva generala pozitiva pentru marfurile aeriene. Congestia lantului de aprovizionare a continuat sa impinga producatorii spre viteza de transport aerian al marfurilor.
Cererea a crescut cu 9,4% in octombrie, comparativ cu nivelurile de dinaintea crizei. Iar constrangerile de capacitate s-au rezolvat incet, deoarece mai multe calatorii de pasageri insemna mai multa capacitate abdominala pentru marfurile aeriene. Impactul reactiilor guvernamentale la varianta Omicron este o preocupare. Daca va reduce cererea de calatorie, problemele de capacitate vor deveni mai acute. Dupa aproape doi ani de COVID-19, guvernele au experienta si instrumentele necesare pentru a lua decizii mai bune bazate pe date decat reactiile, in mare parte, neclintite, pentru a restrictiona calatoriile pe care le-am vazut pana in prezent. Restrictiile nu vor opri raspandirea Omicron. Pe langa inversarea urgenta a acestor greseli de politica, guvernele ar trebui sa se concentreze direct pe asigurarea integritatii lanturilor de aprovizionare si pe cresterea distributiei de vaccinuri”, a declarat Willie Walsh, directorul general al IATA.
Publicam in continuare precizarile IATA despre evolutia traficului aerian de marfuri pentru fiecare regiune:
„Performanta regionala octombrie
Companiile aeriene din Asia-Pacific si-au vazut volumele internationale de marfuri aeriene crescand cu 7,9% in octombrie 2021, comparativ cu aceeasi luna din 2019. Aceasta a fost aproape de o dublare a cresterii comparativ cu expansiunea de 4% din luna precedenta.
Imbunatatirea a fost determinata partial de cresterea capacitatii pe rutele Europa-Asia, deoarece mai multe rute importante de pasageri s-au redeschis.
Capacitatea intre continente a scazut cu 28,3% in octombrie, mult mai bine decat scaderea cu 37,9% din septembrie.
Capacitatea internationala din regiune a scazut usor in octombrie, in scadere cu 12,9% fata de anul precedent, o imbunatatire semnificativa fata de scaderea de 18,9% din septembrie.
Transportatorii nord-americani au inregistrat o crestere cu 18,8% a volumelor internationale de marfuri in octombrie 2021, comparativ cu octombrie 2019. Aceasta a fost la egalitate cu performanta din septembrie (18,9%). Cererea de timpi de livrare mai rapidi si vanzari puternice cu amanuntul din SUA stau la baza performantei din America de Nord.
Capacitatea internationala a scazut cu 0,6% fata de octombrie 2019, o imbunatatire semnificativa fata de luna precedenta.
Transportatorii europeni au inregistrat o crestere de 8,6% a volumelor de marfuri internationale in octombrie 2021 fata de aceeasi luna din 2019, o imbunatatire fata de luna precedenta (5,8%). Activitatea de productie, comenzile si termenele lungi de livrare a furnizorilor raman favorabile cererii de marfuri aeriene.
Capacitatea internationala a scazut cu 7,4% fata de nivelurile de dinainte de criza, o imbunatatire semnificativa fata de luna precedenta, care a scazut cu 12,8% fata de nivelurile de dinainte de criza.
Transportatorii din Orientul Mijlociu au inregistrat o crestere cu 9,4% a volumelor de marfuri internationale in octombrie 2021 fata de octombrie 2019, o scadere semnificativa a performantei fata de luna precedenta (18,4%). Acest lucru s-a datorat unei deteriorari a traficului pe mai multe rute cheie, cum ar fi Orientul Mijlociu-Asia si Orientul Mijlociu-America de Nord. Capacitatea internationala a scazut cu 8,6% fata de octombrie 2019, in scadere fata de luna precedenta (4%).
Transportatorii din America Latina au raportat o scadere de 6,6% a volumelor internationale de marfuri in octombrie fata de perioada 2019, care a fost cea mai slaba performanta din toate regiunile, dar o imbunatatire fata de luna precedenta (o scadere de 17%). Capacitatea in octombrie a scazut cu 28,3% fata de nivelurile de dinainte de criza, o scadere fata de septembrie, care a scazut cu 20,8% fata de aceeasi luna din 2019.
Companiile aeriene africane au inregistrat o crestere a volumelor de marfuri internationale cu 26,7% in octombrie, o deteriorare fata de luna precedenta (35%), dar ramane cea mai mare crestere din toate regiunile. Capacitatea internationala a fost cu 9,4% mai mare decat nivelul de dinainte de criza, singura regiune in teritoriu pozitiv, desi pe volume mici”.