SUVEICA SCRISORILOR DE GARANTIE FANTOMA – Numele fostului ministru al Transporturilor Ovidiu Silaghi si al omului de afaceri Calin Mitica apar in schema de emitere si folosire a scrisorilor de garantie fantoma emise de IFN-uri care nu exista. Surse: valoarea scrisorilor de garantie fantoma se ridica la 2 miliarde euro

Fostul ministru al Transporturilor Ovidiu Silaghi, omul de afaceri Calin Mitica, cel care detine si controleaza Transferoviar Grup, operatorul de transport feroviar de pasageri Transferoviar Calatori si uzina de reparatii material rulant Remarul 16 Februarie, alaturi de Vlad Ghinescu, un fost director la Transferoviar, si un anume Sebastian Celea s-ar afla in atentia procurorilor, dupa dezvoltarea unei retele de emitere de scrisori de garantie fantoma necesare pentru participare la licitatii publice.

Schema dezvoltata are rolul de a ocoli scrisorile de garantie bancara emise de unitatile bancare din Romania (mult mai greu de obtinut decat o scrisoare de garantie emisa de o instituie financiara nebancara (IFN)) pentru participarea mai facila la licitatii cu lucrari de sute de milioane euro.

Surse din domeniu au marturisit pentru Lumea Infrastructurii ca reteaua ar fi mult mai mare, ajungandu-se la scrisori de garantie fantoma emise in valoare de peste 2 miliarde euro.

Astfel, avand la baza un articol publicat de Strictsecret.ro privitor la societatile implicate in aceasta schema a scrisorilor de garantie fantoma, Club Feroviar.ro a dezvaluit care ar fi aportul pe care fostul ministru al Transporturilor Ovidiu Silaghi si omul de afaceri Calin Mitica l-ar avea in acest „proiect”.

Vorbim despre Capidava Financial, care se prezinta ca fiind „o marca comerciala ce impune noi standarde de corectitudine si eficienta” care are „incheiate acorduri de colaborare cu cei mai puternici brokeri de pe piata din Romania, devenind astfel principalul jucator pe segmentul garantiilor din piata IFN-urilor autohtone” si care ofera „clientilor nostri servicii de calitate, usor de inteles si aplicat, toate in deplina confidentiale”. IFN-ul Capidava Financial este reprezentat de Vlad Ghinescu, un fost director comercial al Transferoviar Grup SA (2016-2019), dar si membru in Consiliul de Administratie al Remarul 16 Februarie SA (2018-2019) si se ocupa cu emiterea de scrisori de garantie necesare pentru participarea la licitatii.

Capidava Financial functioneaza avand „pedigree” de la Rochester Bank, o institutie financiara care ar avea sediul la Londra, dar despre care Banca Nationala a Romaniei nici nu a auzit:

„In legatura cu entitatea Rochester Bank, subliniem ca aceasta nu face parte din categoria institutiilor autorizate si supravegheate de Banca Nationala a Romaniei si nici nu a fost notificata, in baza pasaportului european, ca prestator de servicii in mod direct, pe teritoriul Romaniei, sau prin intermediul unei sucursale, de autoritatile competente din statele membre ale Uniunii Europene”, a precizat BNR pentru site-ul Strictsecret.ro.

Revenind la Capidava Financial, conform informatiilor publicate de site-ul Club Feroviar, fostul ministru al Transporturilor Ovidiu Silaghi ar detine functia de administrator la societatea Finance One IFN SA, la care inclusiv Vlad Ghinescu (fost director al uneia dintre societatile lui Calin Mitica) ar detine calitatea de actionar minoritar, cu 1% din capitalul social. Aceasta societate la care fostul ministrul Silaghi este administrator este prezentata ca fiind „una dintre rotile motrice ale ”brandului” Capidava Financial, ”umbrela” sub care se desfasoara activitatea acestei sumedenii de institutii financiare nebancare, suspectata de inselaciune, fals si uz de fals”.

Un alt IFN ajuns in atentia anchetatorilor ar fi si Suport Real IFN, societate care ar fi fost utilizata de Capidava Financial pentru emiterea de presupuse scrisori de garantie fantoma, pana in octombrie 2020, data la care a fost radiata de BNR (prin Hotararea nr. 19/2020, adoptata in sedinta Consiliului de Administratie din data de 15.10.2020) din registrul general si i s-a interzis desfasurarea activitatii de creditare.


Radierea a survenit dupa ce Banca Centrala aplicase deja o sanctiune, prin interzicerea activitatii de creditare, masura care nu a fost respectata. ”Reluarea activitatii de creditare (garantare) fara a fi remediate toate deficientele pentru care Banca Nationala a Romaniei a aplicat sanctiunea suspendarii activitatii”, se arata in documentul BNR, unde mai sunt semnalate si alte deficiente grave, cum ar fi ”netransmiterea documentelor solicitate de Banca Nationala a Romaniei (balanta de verificare, intocmita pentru data de 31 martie 2020, precum si situatia la zi a scrisorilor de garantie emise)”, arata Club Feroviar.ro.

Totodata, in acelasi articol, Club Feroviar.ro publica exclusiv si un document care demonstreaza faptul ca omul de afaceri Calin Mitica nu s-a sinchisit de Hotararea BNR si a utilizat instrumente de garantare emise de defuncta IFN chiar in relatia cu ANAF.

Iata ce contine documentul:

„Calin Mitica aplica un model de care presupune ipotecarea unei parti consistente din activele detinute (material rulant, titrenuri, creante) pentru a-si finanta investitiile si a obtine contracte guvernamentale, in speta de reparatii, transport si constructii de infrastructura feroviara. (…) Pentru garantarea platii, esalonate, a datoriilor catre ANAF (24 milioane RON in termen de 57 luni, incepand din martie 2021), Subiectul a utilizat o scrisoare de garantie acordata de Suport Real IFN SA, institutie financlara nebancara cu activitate si posibilitati financiare inexistente. Calin Mitica a oferit, astfel, garantii inechitabile in raport cu valoarea datoriilor catre bugetul de stat. Desi in anul 2020 Banca Nationala Romana a radiat compania Suport Real IFN SA, compania a emis o scrisoare de garantie pentru Transferoviar Grup SA, folosita in anul 2021, pentru reesalonarea datoriilor catre ANAF. Unul dintre administratorii IFN-ului este Vlad Ghinescu. Acesta a detinut, in intervalul 2019-2020, concomitent, pozitii de administrator/angajat in cadrul companiilor din grupul Transferoviar, precum si calitatea de administrator in cadrul companiei Suport Real IFN”, se arata in document.

Articolul precedentCONSITRANS INTRA SINGUR PE DN1A – Largirea la 4 benzi a celor 1,2 km din DN1A, intre Centura si intersectia cu Soseaua Chitila-Mogosoaia, ofertata doar de Consitrans
Articolul următorREVOLUTIA DIN INFRASTRUCTURA – Planurile marete ale Coalitiei PNL-PSD-UDMR in infrastructura Romaniei pentru 2021-2024, cuprinse in Programul de guvernare. Cate autostrazi si linii de cale ferata se dau in folosinta pana in 2024

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.