Ministerul Transporturilor si Infrastructurii anunta investitii totale de 227,834 milioane lei, inclusiv TVA, in modernizarea infrastructurii portuare in Portul Constanta, prin asigurarea cresterii adancimilor senalelor si bazinelor si a sigurantei navigatiei.
Ministerul a elaborat si pus in dezbatere un nou proiect de Hotarare de Guvern pentru reaprobarea noilor indicatori tehnico – economici ai acestei investitii. Anexa proiectului de act arata ca investitia s-a realizat in 47 de luni, din care ar mai fi doar doua luni de lucru.
Finantarea obiectivului de investitii se realizeaza din fonduri externe nerambursabile, prin Programul Operational Infrastructura Mare 2014 – 2020 si de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor si Infrastructurii, in limita sumelor aprobate anual cu aceasta destinatie.
„Prin prezentul proiect se propune reaprobarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investitii „Modernizarea infrastructurii portuare prin asigurarea cresterii adancimilor senalelor si bazinelor si a sigurantei navigatiei in Portul Constanta” , intrucat indicatorii tehnico-economici s-au modificat„, releva documentul.
Obiectivul de investitii este inclus in Master Planul General de Transport al Romaniei.
Obiectivul de investitii are urmatoarele componente:
Obiectivul 1:
- Lucrari de dragaj pentru aducerea la cota proiectata a bazinelor si senalelor din Portul Constanta in zonele prevazute in studiul de fezabilitate;
- Adancirea bazinului “Portului de lucru” si a senalului de acces catre acesta din Portul Constanta Sud, de la adancimea proiectata de -7m la -9m;
Obiectivul 2:
- Lucrari pentru asigurarea stabilitatii cheurilor in „Portul de lucru” si prelungirea platformei din spatele cheului;
- Lucrari de dragaj adiacent cheurilor;
Obiectivul 3:
- Achizitionarea unui sistem hidrografic, inclusiv o nava de masuratori.
„In vederea realizarii Proiectului Tehnic pentru Obiectul 2, Proiectantul a procedat la valorificarea adecvata a rezultatelor consultarii operatorilor economici, luand in considerare situatia actuala a amplasamentului si in executarea acordului contractual nr. 44631/07.11.2019, a analizat 3 solutii de interventie la constructia cheurilor din Portul de Lucru. In urma analizei a fost preferata Solutia nr.3, practic fiind pastrata solutia tehnica propusa in Studiul de Fezabilitate, varianta constructiva aleasa nemodificand suprafata acvatoriul portuar, respectandu-se Planul de Urbanism Zonal. Pentru aceasta solutie au fost realizate doua Expertize Tehnice de catre prof. univ. dr. ing. Romeo Ciortan, membru corespondent al Academiei Știinte Tehnice din Romania„, spun autorii documentului.
Concluziile si recomandarile formulate au fost: “Modificarile indicatorilor fizici aprobati sunt nesemnificative in ceea ce priveste suprafata dragata (suprafata totala fiind aceiasi, iar cea aferenta bazinului Portului de Lucru fiind mai mare cu cca 0,05%), iar reducerea suprafetelor platformei nou create de la 7.125 mp la 2.533,50 mp nu afecteaza modul actual de exploatare portuara si respecta obiectivele proiectului.”
In urma realizarii Proiectului Tehnic de Executie, se modifica 2 indicatori tehnici, si anume:
-Suprafata dragaj in Portul de Lucru – de la 371.286,70 mp, la 371.456,20 mp;
-Platforma portuara nou creata – de la 7.125 mp la 2.533,50 mp.
Noii indicatori tehnico-economici au fost avizati in CTE – MTI cu Avizul nr. 24/32 din 15.06.2021 si in Consiliul Interministerial de Avizare Lucrari Publice de Interes National si Locuinte cu Avizul nr. 30 din 31.08.2021.
„Valoarea investitiei este 227.834.000 lei, inclusiv TVA, (la cursul infoeuro din februarie 2018, 1 euro = 4,6513 lei). In conformitate cu prevederile art. 42 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 500/2002 privind finantele publice, cu modificarile si completarile ulterioare, obiectivele/proiectele de investitii noi, documentatiile de avizare a lurarilor de interventii, respectiv notele de fundamentare privind necesitatea si oportunitatea efectuarii cheltuielilor pentru investitiile cuprinse la pozitia C – «Alte cheltuieli de investitii» care se finanteaza, potrivit legii din fonduri publice, se aproba de catre Guvern pentru valori mai mari de 40 milioane lei„, se mai arata in proiectul de Hotarare.
Compania Nationala “Administratia Porturilor Maritime” Constanta, in calitate de administrator al porturilor maritime romanesti, are ca obiectiv prioritar asigurarea conditiilor necesare de navigatie in siguranta a navelor in porturi. Asigurarea conditiilor de navigatie in siguranta impune ca senalele de acces in porturi, bazinele de manevra si bazinele danelor sa aiba dimensiunile si adancimile corespunzatoare tipurilor de nave care acceseaza portul, in corelare cu adancimea de fundare a cheurilor.
In anul 2012 a fost realizat studiul de fezabilitate „Modernizarea infrastructurii portuare prin asigurarea cresterii adancimilor senalelor si bazinelor si a sigurantei navigatiei in Portul Constanta”.
Indicatorii tehnico – economici au fost aprobati prin HG nr. 375/2013 privind aprobarea indicatorilor tehnico-economici aferenti lucrarilor de interventii „Modernizarea infrastructurii portuare prin asigurarea cresterii adancimilor senalelor si bazinelor si a sigurantei navigatiei in Portul Constanta” .
In anul 2016 studiul de fezabilitate a fost revizuit, prin actualizarea devizului general pentru fiecare obiect in parte, cu indicele lunar de crestere a preturilor si cursul euro BCE din data de 01 martie 2017. De asemenea, a fost actualizata valoarea cotei TVA de la 20% la 19%. Indicatori tehnico-economici au fost avizati in CTE – MT cu Avizul nr. 14/23 din 21.03.2017, in Consiliul Interministerial de Avizare Lucrari Publice de Interes National si Locuinte cu Avizul nr. 12 din 15.06.2017 si au fost aprobati prin HG nr. 42/2018 pentru reaprobarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investitii „Modernizarea infrastructurii portuare prin asigurarea cresterii adancimilor senalelor si bazinelor si a sigurantei navigatiei in Portul Constanta”.