7,7 MILIOANE VEHICULE, BLOCATE DE DEFICITUL DE CIPURI – Pierderile ar putea ajunge la 180 miliarde euro. Criza cipurilor va afecta industria auto si in 2022

Criza cipurilor, care afecteaza grav industria auto, si nu numai, este departe de final. Analistii considera ca deficitul de cipuri va bloca productia a 7,7 milioane de vehicule, ceea ce va duce la nivel global la pierderi de venituri de 180 de miliarde de euro in acest an. Constructorii auto sunt increzatori ca aceasta criza se va atenua cu timpul.

Directorul general al GM, Mary Barra, a declarat ca a observat o imbunatatire a productiei de semiconductori, ceea ce va duce la o oferta mai puternica in trimestrul al patrulea si in primul trimestru al anului viitor.

Industria a „trecut prin ce a fost mai rau” in criza cipurilor, crede directorul general al Volkswagen, Herbert Diess, care a prezis ca situatia se va imbunatati in trimestrul al patrulea, dar „constrangerile” vor continua pana in 2022. Construirea de capacitati pentru a satisface cererea mai mare pentru vehiculele grupului va „lua timp„, a spus Diess, precizand ca si numarul de semiconductori folosit la automobile a crescut cu sapte procente pe an.

Criza cipurilor de siliciu continua, analistii fiind de parere ca, si in situatia in care productia de cipuri isi va reveni la normal, va dura mai mult pentru productia de automobile sa recupereze intarzierile. Motivele tin de necesitatea ca producatorii auto sa-si refaca stocurile epuizate, precum si de cresterea numarului de cipuri necesare pentru masinile inteligente. Deocamdata, lipsa cipurilor a fortat fabricile de automobile din intreaga lume sa incetineasca sau sa opreasca productia, cu o exceptie notabila: Tesla, spune Bogdan Maioreanu, analist si comentator de piata al eToro, platforma de investitii fondata in 2007.

Productia de autoturisme din Romania a scazut in septembrie la 29.077 de unitati, de la 57.846 in aceeasi luna a anului trecut. Aceasta scadere se datoreaza lipsei cipurilor, care a obligat cel mai mare producator local, Dacia, parte a grupului Renault, sa opreasca productia timp de sapte zile. Oprirea productiei a continuat si in octombrie. De asemenea, lipsa componentelor a fortat Dacia sa livreze in Franta masini fara inchidere centralizata care vor fi montate ulterior, daca va fi necesar.

Volkswagen, cel mai mare producator auto european, si-a vazut in trimestrul al treilea operatiunile afectate de „blocajele globale din domeniul semiconductorilor„, obligandu-l sa intrerupa productia la unele dintre uzinele sale din cauza lipsei de componente. Livrarile de vehicule au scazut cu 24%, in timp ce cererea de pe piata chineza, piata cheie pentru grup, „nu a putut fi satisfacuta nici ea„, a precizat Volkswagen. Veniturile grupului au scazut cu 12%, la 2,8 miliarde de euro (3,2 miliarde de dolari) in ultimul trimestru. In schimb, profitul net a crescut cu 5,6%, la 2,9 miliarde de euro, datorita cererii puternice combinata cu o oferta insuficienta, care a dus la lipsa discounturilor si la cresterea preturilor.

De altfel, producatorul auto ceh Skoda, parte a grupului Volkswagen AG, a anuntat ca va produce anul acesta cu aproximativ 250.000 de vehicule in minus fata de cat a estimat, din cauza deficitului global de cipuri, care afecteaza industria auto. Compania spera ca deficitul se va stabiliza in acest trimestru şi se va atenua in semestrul doi din 2022. Deficitul a inceput deja sa afecteze productia in trimestrul trei. In primele noua luni din acest an Skoda a livrat pe plan global 700.700 de vehicule, in scadere cu 2,9% fata de perioada similara din 2020, in timp ce vanzarile in afara Chinei au urcat cu 8,5%. Veniturile Skoda s-au situat la 13,3 miliarde de euro in perioada ianuarie-septembrie 2021, un avans de 10,7% fata de primele noua luni din 2020, iar profitul operational aproape s-a dublat, la 900 milioane de euro.

General Motors (GM) – proprietarul unor marci precum Chevrolet, Cadillac si GMC, compania Ford si grupul Stellantis – proprietarul Fiat-Chrysler si Peugeot-Citroen – s-au confruntat cu o situatie similara, scaderi de productie din cauza lipsei de cipuri. Pentru a satisface cererea, producatorii de automobile renunta la anumite functionalitati din dotarea masinilor lor, unele permanent, altele urmand sa fie montate ulterior, atunci cand cipurile vor fi disponibile.

La fel ca VW, Stellantis a raportat o scadere a productiei de aproximativ 600.000 de vehicule in ultimul trimestru, ceea ce a condus la o scadere cu 27% a livrarilor. „Penuria a fost usor mai mare decat ne asteptam in august„, a recunoscut directorul financiar al Stellantis, Richard Palmer. Volkswagen a avut o scadere a livrarilor catre clienti de 24%, vanzarile Ford au scazut cu 27%, iar cele ale GM cu aproape o treime.

Toyota (TM), cel mai mare producator auto la nivel mondial, va reduce pentru a treia oara productia globala de automobile in noiembrie, dar firma se asteapta totusi sa aiba cea mai productiva luna noiembrie din istorie. De asemenea, se asteapta ca productia sa se redreseze incepand cu luna decembrie, desi proiecteaza inchiderea in noiembrie a sase din cele 28 de linii de productie ale sale, inclusiv patru din Japonia. Toyota a redus anterior productia cu 40% in septembrie din cauza penuriei globale de semiconductori si a impactului Covid-19 in Asia.

Si grupul auto francez Renault a avertizat luna trecuta ca din cauza deficitului global de semiconductori productia sa de automobile in acest an va fi mai mica decat se preconiza anterior. Renault estimeaza ca lipsa de componente a dus la nerealizarea in trimestrul al treilea a unei productii de circa 170.000 de unitati. In aceste conditii, grupul francez anticipeaza pentru ansamblul anului o pierdere de productie de circa 500.000 de vehicule, dupa ce in luna iulie miza pe o productie mai mica cu 200.000 de unitati.

Spre deosebire de constructorii auto traditionali, nevoiti sa opreasca productia din cauza lipsei de piese, Tesla (TSLA) functioneaza practic la capacitate maxima. Compania a livrat 241.300 de vehicule electrice in al treilea trimestru din 2021, in crestere cu aproximativ 73% fata de al treilea trimestru din 2020, si a inregistrat profituri record. Cu toate ca a avut si livrari intarziate, Tesla a reusit sa depaseasca criza cipurilor, deoarece vehiculele sale folosesc mai putine piese si cipuri. Mai mult, Tesla a reusit sa se adapteze prin rescrierea software-ului pentru a utiliza mai multe tipuri de cipuri care erau disponibile. De asemenea, desi este cea mai valoroasa companie auto, ajungand recent la o valoare de piata de peste o mie de miliarde de dolari, productia Tesla este mult mai mica decat a celorlalti producatori de automobile, ceea ce face mai usor si mai profitabil pentru fabricile de cipuri sa furnizeze produsele lor catre companie.

In ceea ce priveste fabricile de cipuri, oferta publica initiala a GlobalFoundries a strans 2,6 miliarde de dolari, ceea ce face ca listarea acesteia sa fie a treia cea mai mare de pe o bursa americana din acest an. Taiwan Semiconductor Manufacturing Company (TSM), cel mai mare producator de cipuri din lume, planuieste sa construiasca o fabrica in Japonia, care ar urma sa inceapa productia in 2024, ca parte a unui efort global mai amplu al producatorului de cipuri, in conditiile in care guvernele din intreaga lume solicita ca productia de semiconductori sa fie adusa mai aproape de casa din motive economice si de securitate nationala. Compania a estimat ca, pe tot parcursul anului 2022, oferta de cipuri va fi in continuare restransa.

Bogdan Maioreanu, analist si comentator de piata al eToro, are peste 20 de ani de experienta in domeniul serviciilor financiare si al investitiilor, precum si un background solid in jurnalism. A ocupat diferite pozitii de conducere in zona de Corporate Banking in cadrul Raiffeisen Bank si OTP Bank, pentru a trece apoi la consultanta in afaceri, lucrand pentru mai multe companii printre care si IBM Romania. Bogdan are un Executive MBA de la Asebuss si Washington University.

eToro este o platforma de investitii cu active multiple ce permite oamenilor sa isi dezvolte cunostintele si sa-si creasca veniturile ca parte a unei comunitati globale de investitori de succes. Compania a fost fondata in 2007 cu misiunea de a face accesibile pietele globale pentru ca toti cei interesati sa poata tranzactiona si investi intr-un mod simplu si transparent. Platforma eToro permite tuturor sa investeasca in activele pe care si le doresc, de la actiuni la marfuri pana la active cripto. Suntem o comunitate globala cu peste 23 milioane de utilizatori inregistrati care isi impartasesc strategiile de investitii; oricine poate copia tranzactiile celor care au avut cel mai mult succes. Datorita simplitatii platformei, utilizatorii pot cumpara, detine sau vinde active, pot sa isi monitorizeze portofoliul in timp real, si pot tranzactiona oricand doresc.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.