PROBLEME PE CONTRACTELE PENTRU MODERNIZAREA SI REPARATIA DRUMURILOR – Consiliul Concurentei intervine, dupa ce a gasit contracte pe 30 de ani, avertizand ca perioada maxima a unui asfel de contract trebuie sa fie de 5 ani

Consiliul Concurentei intervine pe piata de lucrari de modernizare, intretinere si reparatii de drumuri si strazi, dupa ce a gasit contracte paguboase care depaseau 30 de ani sau erau incheiate pe perioade nedeterminate. Valoarea contractelor adjudecate pe piata lucrarilor de modernizare, intretinere si reparatii drumuri si strazi din municipiile resedinta de judet din Romania, din 2016 si pana in prima parte a anului 2019, a fost de 2,27 miliarde lei.

Acum, Consiliul Concurentei recomanda ca durata contractelor pentru executarea lucrarilor de modernizare, reparatii si intretinere drumuri si strazi sa fie limitata la maxim cinci ani si doar in cazuri exceptionale sa poata fi prelungita, ceea ce ar permite si altor jucatori sa intre pe aceasta piata.

Autoritatea de concurenta face aceasta recomandare in urma finalizarii unei analize sectoriale pe piata lucrarilor de modernizare, intretinere si reparatii de drumuri si strazi din municipiile resedinta de judet din Romania.

Astfel, in cadrul analizei, Consiliul Concurentei a identificat contracte a caror durata este foarte mare: 10 ani (municipiul Targu Jiu), 12 ani (municipiul Zalau), 20 ani (municipiul Piatra-Neamt), 30 ani (municipiul Constanta) sau chiar cu perioada nespecificata (municipiul Iasi).

Totodata, autoritatea de concurenta a constatat ca la nivelul Unitatilor Administrativ Teritoriale (UAT) nu exista o uniformitate in aplicarea cadrului legal in privinta modalitatii de atribuire a lucrarilor de modernizare, reparatii si intretinere drumuri si strazi.

In ceea ce priveste lucrarile de reparatii si intretinere a drumurilor si strazilor de pe raza municipiilor resedinta de judet, se observa faptul ca o mare parte dintre acestea sunt executate de operatoriinterni, respectiv 14(cu capital al unitatilor administrativ-teritoriale) sau de UAT-uri prin servicii publice specializate organizate in subordinea consiliilor locale, respectiv 8. Comparativ, pentru lucrarile de modernizare/reabilitare a drumurilor si strazilor, care sunt executate, in cea mai mare parte de catre operatori cu capital privat/mixt, atribuirea contractelor se realializeaza de cele mai multe ori prin proceduri de achizitie publica„, arata autoritatea de concurenta.

Și la nivelul Uniunii Europene, modul de atribuire a contractelor pentru lucrarile de modernizare, reparatii si intretinere drumuri si strazi difera in functie de legislatia specifica din fiecare stat. De exemplu, in tari precum Suedia sau Belgia, atribuirea contractelor de lucrari se face prin licitatii publice, in timp ce Germania, Austria si Norvegia permit si varianta ca lucrarile sa fie executate de catre operatori interni ai municipalitatilor.

In acelasi timp, analiza a mai relevat faptul ca o mare parte a operatorilor care executa lucrari de modernizare, reparatii si intretinere drumuri si strazi detin capacitati proprii de productie a materialelor necesare realizarii lucrarilor (cum ar fi: agregate minerale, mixturi asfaltice, betoane de ciment).

Desi operatorii specializati se pot deplasa oriunde in tara, pentru a executa lucrari de modernizare, reparatii si intretinere drumuri si strazi, analiza a aratat ca acestia prefera contracte in localitatile-regiunile de resedinta unde au, de cele mai multe ori, surse proprii de materii prime, utilaje, unde cunosc particularitatile legate de forta de munca.

Din analiza datelor, rezulta faptul ca valoarea totala a contractelor adjudecate pe piata lucrarilor de modernizare, intretinere si reparatii drumuri si strazi din municipiile resedinta de judet din Romania, din 2016 si pana in prima parte a anului 2019, a fost de 2,27 miliarde lei, remarcandu-se regiunea Nord-Vest cu o valoarea totala a contractelor de 549,18 milioane lei, reprezentand 24,18% din valoarea totala a contractelor adjudecate la nivel national. La polul opus se afla Regiunea Sud, cu o valoarea totala a contractelor adjudecate de 116,3 milioane lei (5,12%).

Municipiile cu cea mai mare valoare a contractelor de lucrari de reparatii si intretinere strazi la nivelul municipiilor resedinta de judet, la adjudecare, sunt: Targu Mures (168,9 milioane lei), Arad (132,2 milioane lei), Cluj-Napoca (131,7 milioane lei), urmate de Craiova (110,2 milioane lei), Satu Mare (110,1 milioane lei) si Bucuresti (107,5 milioane lei).

In ceea ce priveste lucrarile de modernizare/reabilitare strazi si drumuri municipale, cele mai mari valori ale contractelor, la adjudecare, s-au inregistrat in municipiul Galati (178,4 milioane lei), urmat de municipiile Sibiu (103,5 milioane lei) si Oradea (85,4 milioane lei).

Varianta preliminara a raportului privind piata lucrarilor de modernizare, intretinere si reparatii de drumuri si strazi din municipiile resedinta de judet din Romania poate fi consultata pe pagina web a institutiei timp de 30 de zile.

Observatiile pot fi transmise in acest interval de timp, prin e-mail, la adresa dir.teritoriu@consiliulconcurentei.ro

Articolul precedentPROMISIUNI PE DRUMUL DE LEGATURA DN5-PODUL PRIETENIEI – Secretarul de stat din Ministerul Transporturilor anunta darea in trafic pe 20 decembrie 2021. Drumul nou spre Bulgaria este construit de austriecii de la Porr
Articolul următorLUCRARILE LA PASAJUL DOMNESTI MERG INAINTE – Se asfalteaza bretelele stanga – dreapta rampelor spre Bucuresti si continua relocarea retelelor de utilitati

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.