VIITORUL IN INFRASTRUCTURA – Sistemele Inteligente de Transport, o prioritate pentru CNAIR

Sistemele Inteligente de Transport sunt solutii inovative care pun in comun tehnologia, comunicatiile, precum si partea de infrastructura fizica pentru ca traficul sa se desfasoare in conditii de siguranta, iar utilizatorii sa foloseasca drumurile intr-un mod mai coerent, mai sigur si mai inteligent.

De exemplu, prin intermediul sistemelor pentru controlul vitezei de deplasare pot fi evitate evenimente datorate circulatiei cu viteza excesiva. Acestea vin in spriinul soferilor si pot preveni anumite evenimente rutiere.

In cadrul unui departament al CANIR, au fost demarate o serie de proiecte aflate in diferite stadii de implementare, astfel incat toate sectoarele de autostrada date in trafic sa fie dotate cu Sisteme Inteligente de Transport si totodata sa demareze implementarea lor si pe mai multe sectoare de drumuri nationale.

In Romania, 434 de kilometri de autostrada noi construiti vor fi prevazuti cu Sisteme Inteligente de Transport moderne.

Avansul tehnologic si sistemele inteligente de transport cunosc o dezvoltare din ce in ce mai accelerata si de perspectiva, spune Lucian Ilina (foto), sef al Departamentului Cooperare Interinstitutionala Trafic Rutier din cadrul CNAIR.

Acesta a vorbit despre sistemele inteligente de transport si ce provocari sunt pentru domeniul transporturilor pe viitor, adaugand ca in prezent domeniul ITS reprezinta o prioritate a companiei.

Sistemele inteligente de transport sunt solutii inovative care pun in comun tehnologia, comunicatiile, precum si partea de infrastructura fizica pentru ca traficul sa se desfasoare in conditii de siguranta, iar utilizatorii sa foloseasca drumurile intr-un mod mai coerent, mai sigur si mai inteligent”, explica Ilina.

Cum sunt percepute Sistemele Inteligente de Transport?

Lucian Ilina: Cand vorbim despre astfel de sisteme nu vorbim doar despre echipamente si solutii tehnologice cat foarte mult despre servicii. Utilizatorul final nu va cunoaste niciodata complexitatea unui astfel de sistem, in schimba va beneficia din plin de pe urma serviciilor puse la dispozitie prin intermediul acestor sisteme, indiferent ca sunt servicii de informare in timp real sau siguranta rutiera (cum sunt panourile cu mesaje variabile de pe autostrazi), aplicatii ce pot transmite alerte sau chiar mesajele radio de broadcasting.

Care este rolul Sistemelor Inteligente de Transport?

Lucian Ilina: Sistemelor inteligente de Transport vin in sprijinul conducatorilor auto care folosesc infrastructura existenta. Sunt foarte multe sectiuni de drum unde traficul aglomerat sau congestiile conduc la cresterea unei nervozitati accentuate. Printr-un sistem de management al limitei de viteza se poate asigura un interval de decongestionare a acelui punct si astfel fluxul ce urmeaza sa ajunga in acel punct nu va mai stationa. Pentru ca o astfel de masura sa produca efecte acest sistem ar trebui dublat de un sistem de control a vitezei si de depistarea celor care incarca aceasta masura.

Putem sa amintim si de sistemele de detectie automata a incidentelor care ajuta operatorii din centrele de monitorizare sa transmita informatii suplimentare in timp real catre serviciile pentru interventii de urgenta cu privire la amploarea evenimentului produs.

O componenta foarte importanta in cadrul acestor sisteme este cea de colectare date si predictie meteo. Avem statii meteo si senzori instalati in partea carosabila care culeg date despre temperatura (in aer, la sol etc.), tipul si cantitatea precipitatiilor, vizibilitatea intr-un anumit punct (pentru fenomenul de ceata spre exemplu). Aici vorbim de informatie in timp real si date extrem de necesare in orice proces si orice dinamica atat pentru administratorii infrastructurii cat si pentru alte parti interesate.

Sistemele de cantarire dinamica depisteaza pe cei care incalca legea. Spre exemplu, camioanele care circula supraincarcate sunt un pericol pentru conducatorii auto. Un camion incarcat peste limita, automat va frana mult mai greu comparativ cu unul care circula regulamentar si atunci riscul producerii unui accident cu consecinte grave este mult mai mare.

Cum pot fi prevenite anumite evenimente rutiere prin intermediul ITS si a serviciilor puse la dispozitie?

Lucian Ilina: Printr-o serie de sisteme si servicii care vin in sprijinul autoritatilor, cum sunt sistemele de cantarire dinamica, se pot identifica in timp real autovehiculele care circula neregulamentar pe anumite sectiuni de drum desi exista restrictii de mase sau gabarit. Astfel, sunt evitate evenimente nedorite, cum s-au si intamplat, cand autovehiculele au lovit un pasaj CFR sau o pasarela pietonala. In plus, infrastructura rutiera se degradeaza mult mai repede in momentul in care autovehicule incarcate peste masele maxime autorizate circula pe drumurile publice.

Prin intermediul sistemelor pentru controlul vitezei de deplasare pot fi evitate evenimente datorate circulatiei cu viteza excesiva.

De asemenea exista sisteme ce pot asigura controlul si taxarea accesului pe autostrada sau in tunele pentru anumite categorii de autovehicule ce transporta incarcaturi periculoase.

Sisteme Inteligente de Transport nu se regasesc doar pe drumurile nationale si autostrazi ci mai ales in zonele urbane. Prin intermediul lor pot fi asigurate culoare pentru autovehiculele serviciilor de urgenta sau transportul public de persoane.

Sistemele Inteligente de Transport au menirea de a spori capacitatea infrastructurii actuale. Sunt multe exemple in acest sens. In Olanda, pe anumite sectiuni de autostrada foarte aglomerate a fost sporita capacitatea cu aproape 20% doar prin implementarea unor sisteme mult mai ieftine in comparatie cu o investitie majora in extinderea infrastructurii fizice.

Printre altele, rolul acestor sisteme este de a completa masurile traditionale de siguranta rutiera (parapet, marcaj, semnalizare verticala si orizontala).

Cand se implementeaza aceste sisteme?

Implementarea acestor sisteme se face in doua moduri: odata cu constructia drumului (cand vorbim de sectoare noi de drumuri sau autostrazi) si cele implementate ulterior constructiei proiectului de infrastructura (pe drumuri aflate deja in exploatare). Interconectarea si legaturile dintre cele doua categorii se realizeaza prin intermediul aplicatiilor specifice ce colecteaza si proceseaza datele colectate.

Exista proiecte, programe europene la care CNAIR participa pentru a dezvolta domeniul ITS?

Lucian Ilina: In acest sens, ar fi bine sa amintim faptul ca CNAIR participa in cadrul mai multor proiecte la nivel european prin care se standardizeaza, se elaboreaza ghiduri de bune practici precum si manuale de referinta pentru domeniul ITS.

Domeniul ITS este o prioritate pentru CNAIR. Drept urmare, in cadrul departamentului functioneaza atat Biroul de Dezvoltare Aplicatii Interne ce are rolul de a dezvolta diverse aplicatii menite sa optimizeze activitatile de zi cu zi din companie precum si de a simplifica relatia dintre CNAIR si utilizatorii infrastructurii existente cat si Biroul ITS care gestioneaza tot ceea ce inseamna acest domeniu la nivelul intern (de la elaborarea documentatiei pentru achizitia de servicii/produse/lucrari pana la verificare de proiecte, monitorizarea si gestionarea sistemelor functionale). Avansul tehnologic nu ocoleste sfera transporturilor. In virtutea acestei realitati, suntem obligati ca pe langa dezvoltarea infrastructurii fizice sa venim in sprijinul participantilor la trafic printr-o serie de solutii inovative, sisteme si servicii.

In urmatoarea perioada, in cadrul departamentului, au fost demarate o serie de proiecte aflate in diferite stadii de implementare astfel incat sa dotam cu Sisteme Inteligente de Transport toate sectoarele de autostrada date in trafic si totodata sa demaram implementarea lor si pe mai multe sectoare de drumuri nationale. De asemenea, vom veni in sprijinul utilizatorilor drumurilor si printr-o serie de aplicatii si platforme web pentru a inlesni accesul la datele si informatiile colectate si care pot fi puse gratuit la dispozitia conducatorilor auto.

Este important sa amintim ca un Sistem Inteligent de Transport combina telecomunicatiile, electronica si tehnologiile informatiei cu ingineria in domeniul transporturilor, in vederea planificarii, proiectarii, operarii, intretinerii si gestionarii sistemelor de transport. Aplicarea tehnologiilor informatiei si comunicatiilor in sectorul transportului rutier si la interfetele acestuia cu alte moduri de transport va avea o contributie semnificativa la imbunatatirea performantei de mediu, a eficientei, inclusiv a eficientei energetice, a sigurantei si securitatii transportului rutier, inclusiv a transportului de marfuri periculoase, precum si a securitatii publice si a mobilitatii pasagerilor si marfurilor, asigurand in acelasi timp functionarea pietei interne, precum si cresterea nivelului competitivitatii si al ocuparii fortei de munca.

Potrivit PNRR, la nivelul infrastructurii rutiere, se ia in calcul ca 434 de kilometri de autostrada noi construiti sa fie prevazuti cu Sisteme Inteligente de Transport moderne de monitorizare si informare a utilizatorilor infrastructurii. Pe langa acestia se adauga un numar de aproximativ 630 de kilometrii de autostrada existenta pentru care au fost demarate deja o serie de proiecte prin care aceste tipuri de sisteme vor fi implementate, modernizate si integrate intr-un sistem integrat la nivel national.

Articolul precedentSUPERVIZARE PE LUCRAREA LUI UMBRARESCU – 31 milioane lei pentru supervizorul Subsectiunii 3B2: Zimbor – Poarta Salajului din Autostrada Transilvania
Articolul următorPASAJUL DOMNESTI INCHIDE CERCUL- A fost montata ultima grinda principala care inchide tablierul metalic al giratoriului suspendat

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.