SE SCUMPESC MASINILE – Criza de semiconductori si majorarea pretului la energie determina cresteri de preturi in sectorul auto. Director Renault Group: „Producatorii de cipuri profita de avantajul oferit de deficitul de aprovizionare”

Deficitul de semiconductori si cresterea costurilor cu energia vor scumpi masinile. Luca de Meo, numit recent director general la Renault Group, avertizeaza ca preturile vor creste si mai mult in urmatorul an. Mai mult, pe langa lipsa de semiconductori, pretul automobilelor este influentat si de cresterea cotatiilor la otel, gaze naturale, energie electrica, cupru si aluminiu.

Industria are de oferit din cauza ca lipsesc piese electronice, calculatoare, casetofoane, componente electronice necesare constructiei unei masini. Insa ulterior clientii vor trebui sa scoate mai multi bani din buzunar pentru un autovehicul.

Preturile vor creste si mai mult in urmatoarele 12 luni, deoarece producatorii de cipuri profita de avantajul oferit de deficitul de aprovizionare„, a declarat Luca de Meo pentru cotidianul spaniol Expansion.

Acesta precizeaza ca preturile au inceput deja sa creasca, in conditiile in care producatorii auto se concentreaza pe modelele mai scumpe din cauza lipsei de semiconductori.

In ultimele luni, constructorii de automobile din intreaga lume au fost fortati sa reduca ritmul productiei din cauza problemelor in aprovizionare cu semiconductori. Odata cu revenirea cererii de consum, constructorii de automobile trebuie sa concureze cu alte industrii mari consumatoare de cipuri, precum calculatoarele personale, smartphone-uri si obiecte conectate, care capteaza o mare parte din oferta de semiconductori.

In Romania, grupul care detine Dacia a oprit productia in repetate randuri in acest an, din cauza crizei de semiconductori. De la inceputul anului, uzina de la Mioveni s-a aflat in mai multe randuri in situatia in care a fost nevoita sa intrerupa activitatea din cauza lipsei pieselor electronice. Fabrica este nevoita sa intrerupa activitatea vineri, pe fondul crizei componentelor electronice care afecteaza intreaga industrie de profil, la nivel mondial, iar 11.000 de salariati ai uzinei Dacia din judetul Arges vor ramane acasa. Asta dupa ce luni si marti la Dacia nu s-a lucrat, din aceleasi motive. Pana acum, in acest an, productia la Mioveni a fost oprita timp de 35 de zile.

Afectati de decizie sunt aproximativ 11.000 de salariati, reprezentand aproximativ 90% din totalul angajatilor uzinei, Acestia vor fi platiti pentru perioada nelucrata efectiv cu 85% din salariu, conform Contractului Colectiv de Munca.


Seful Renault, Luca de Meo, atrage atentia ca exista riscul ca Europa sa isi piarda competitivitatea in fata Chinei daca se vor face progrese mult prea rapide in domeniul automobilelor electrice.

Daca Europa devine continentul cu cele mai multe automobile electrice, va deveni un teren de cucerit pentru chinezi. Ei sunt mai competitivi pe segmentul automobilelor electrice, decat pe segmentul automobilelor cu motoare pe combustie. Din acest motiv, daca vom avea cele mai stricte reglementari in termeni de emisii poluante si ne vom concentra pe automobilele pe baterie, chinezii se vor uita spre Europa in loc de SUA„, afirma Luca de Meo.


Grupul Renault a extins pana la finele anului perioadele in care activitatea celor trei uzine ale sale din Spania va fi partial suspendata, din cauza problemelor globale de aprovizionare cu semiconductori.

Cel mai probabil, Renault va opri, pana la 61 de zile, productia la uzina de la Palencia, unde sunt asamblate modelele Kadjar si Megane, si pana la 40 de zile productia uzinei de la Valladolid, unde este produs crossover-ul Capture. De asemenea, activitatea la uzina de motoare de la Valladolid ar putea fi suspendata pana la 17 zile.

Daimler este un alt mare producator auto nevoit sa-si reduca productia in 2021, din cauza crizei de cipuri pentru industria auto. Acum anunta ca aceasta criza de semiconductori afecteaza și producția de camioane. Astfel, producatorul de camioane si autobuze Daimler Trucks & Buses anunta ca va continua anul viitor sa vanda mai putine vehicule decat ar fi putut comercializa, din cauza deficitului de cipuri, care afecteaza productia, dupa cum spune directorul general Martin Daum.

Cu certitudine, livrarile vor fi mai scazute decat am fi putut vinde, iar problema va continua si in 2022. Este o lupta pentru fiecare cip„, spune el.

Desi producatorii de vehicule de pasageri, cum ar fi BMW si Daimler, pot majora preturile pentru a compensa pierderile provocate de cipuri, producatorii de camioane nu au aceasta flexibilitate, a explicat oficialul. Totusi, compania isi mentine obiectivul de a reduce pana in 2025 costurile fixe cu 15%, de la nivelul din 2019, iar taierile sunt in derulare, a declarat Daum.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.