CRESC PRETURLE IN SECTORUL AUTO SI LA ECHIPAMENTE – Criza semiconductorilor trece in circa 2-3 ani

Piata de calculatoare resimte deja nevoia de a reduce capacitatea de productie din cauza lipsei cipurilor. Acesta lucru va antrena o crestere a preturilor.

Iar domeniul auto este sensibil mai afectat decat cel al echipamentelor electronice de larg consum. In plus, vom vedea efecte severe ale lipsei de cipuri inclusiv in 2022, estimeaza specialistii.

In Germania pentru anumite modele de masini, timpii de asteptare sunt de un an sau mai mult. BMW si Daimler au ales sa livreze catre dealeri modele incomplete, urmand sa le echipeze de indata ce vor avea componentele disponibile. Aceasta nu inseamna neaparat profituri mici: Audi a reusit o marja de profit de peste 10,7%, peste cea din 2019.

General Motors a spus vineri ca productia a fost cu mai mult de 30% mai redusa in trimestrul 3 fata de acum un an.

La randul sau, Elon Musk e optimist in privinta construirii rapide de noi fabrici, care sa usureze problemele de productie pana anul viitor.

In trimestrul al doilea, in SUA, valoarea medie a unei tranzactii de masini second-hand a fost cu 21% mai ridicata fata de anul anterior, un nivel record.

Pretul mediu de vanzare a masinilor a crescut fata de anii trecuti, totusi s-ar putea ca varful in segmentul auto sa nu fi fost atins, se arata in analiza elaborata de Claudiu Cazacu, Consulting Strategist in cadrul XTB, casa de brokeraj listata pe Bursa de la Varsovia.

Drumul spre normalitate in economia globala nu este unul lin, dupa bulversarile anului trecut, si viitorul apropiat este intrepatruns de provocari numeroase, cu interactiuni diverse. Avem, intre sefi de companii si observatori ai industriei, o foarte mare dispersie a opiniilor referitoare la efectul si mai ales durata crizei semiconductorilor, si a lanturilor logistice in sens larg. In astfel de perioade neobisnuite, cu nesiguranta la cote inalte, pare totusi firesc sa se intample astfel„, spune el.

Directorul general al Marvell este de parere ca vom vedea efecte severe ale lipsei de cipuri inclusiv in 2022, in timp ce sefa AMD, Lisa Su, e de parere ca productia va fi reglata prin operarea unor noi fabrici. Intel planuieste noi facilitati de productie, iar TSMC, cel mai important fabricant din domeniu, va investi 100 miliarde de dolari in trei ani, deci lucrurile par a se calma intr-un asemenea orizont de ordinul a 2-3 ani, fiind prezent chiar riscul unei supra-oferte.

Cu toate acestea, situatia din prezent nu seamana cu nicio alta perioada, si de aceeasi opinie sunt specialisti cu decenii de experienta in domeniu. Cererea pentru cipuri este la niveluri mult peste normal in toate segmentele, situatie diferita de ciclurile anterioare de varf de cerere localizata pe anumite domenii.

Piata de calculatoare personale resimte deja limitarile de capacitate, si situatia ar putea deveni tensionata pentru o serie mai larga de produse electronice, mai ales in apropierea sarbatorilor. De altfel, disponibilitatea mai mica ar putea veni la pachet cu o presiune ascendenta pe preturi. Intr-o perioada cu atentie inalta la inflatie, vestile restrangerii ofertei sunt departe de a fi binevenite.

Cu toate acestea, in prezent, domeniul auto este sensibil mai afectat decat cel al echipamentelor electronice de larg consum.

Daimler Trucks, care urmeaza sa devina de sine-statatoare prin divizarea Daimler in decembrie, a informat investitorii in privinta unei productii de camioane sub potential, chiar si anul viitor. Preturile, insa, pe segmentul comercial, nu pot fi ajustate cu aceeasi usurinta pe care o au producatorii de autoturisme personale.

In trimestrul al doilea, in SUA, valoarea medie a unei tranzactii de masini second-hand a fost cu 21% mai ridicata fata de anul anterior, un nivel record.

In Europa, dealerii pot livra din stoc in termen rezonabil un numar limitat de autovehicule. In Germania pentru anumite modele timpii de asteptare sunt de un an sau mai mult, potrivit Automobilwoche. BMW si Daimler au ales sa livreze catre dealeri modele incomplete, urmand sa le echipeze de indata ce vor avea componentele disponibile. Aceasta nu inseamna neaparat profituri mici: Audi a reusit o marja de profit de peste 10,7%, peste cea din 2019. Stellantis a ales sa prioritizeze auto electrice. GM a spus vineri ca productia a fost cu mai mult de 30% mai redusa in T3 fata de acum un an, dar ca spera un mediu stabil in toamna.

In estimarea sa recenta, IHS Markit avertiza ca productia globala ar putea fi cu 9,5 – 11 milioane de unitati mai mica anul acesta, iar o stabilizare ar putea veni abia in a doua jumatate din 2022.

Cu investitii mari in segmentul EV (auto electrice) si diminuarea productiei unor automobile mai ieftine in favoarea altora cu marje mai mari dar si mai prietenoase cu mediul, accesibilitatea ofertelor din showroom-uri este diminuata.

Tesla a reusit sa se descurce mult mai bine decat competitorii, obtinand cip-urile necesare productiei a aproape un sfert de milion (241 de mii) de unitati intre iulie si septembrie. Volumul peste asteptari si aproape dublu fata trimestrul trei din anul anterior a dus la o deschidere in crestere si depasirea nivelului de 800 de dolari pe actiune luni, dupa raportari. Desi au urmat scaderi usoare ale cotatiei, vestea este cu atat mai interesanta cu cat numarul de dispozitive integrate intr-un singur automobil Tesla este peste cel al altor constructori. Elon Musk e optimist in privinta construirii rapide de noi fabrici, care sa usureze problemele de productie pana anul viitor.

Pretul mediu de vanzare a crescut fata de anii trecuti, totusi s-ar putea ca varful in segmentul auto sa nu fi fost atins. Desi o parte a cererii s-a reglat automat, prin frustrarea generata de timpi de asteptare, resetare de prioritati sau asteptarea unui pret mediu mai prietenos, un anumit dezechilibru este inca prezent.

In lunile urmatoare, adaugat trendului general al marfurilor, ne-am putea astepta, observand cresteri de pret masive la nivelul otelului si al altor materii prime, ca tendinta de pret pentru automobile sa fie una usor ascendenta. Pentru consumatori, aceasta ar putea insemna o noua sursa de risc de inflatie„, spune Claudiu Cazacu, Consulting Strategist in cadrul XTB.

Cu peste 16 ani de experienta in pietele financiare, XTB este, in prezent, unul dintre cei mai mari brokeri de instrumente derivate din lume si o companie completa de investitii listata pe Bursa de la Varsovia. XTB Group include companii reglementate de cele mai mari autoritati de supraveghere din lume, inclusiv FCA, CySEC si KNF. XTB este o companie tip fintech bazata pe incredere, tehnologie si suport de exceptie oferit clientilor. Din 2004, XTB Group s-a extins pe 12 piete importante din Europa, America Latina si Asia, atragand peste 352.000 de investitori individuali. In 2021, XTB Group a primit licente pentru a opera in Emiratele Arabe Unite si Africa de Sud. Cu platforme dezvoltate in-house si premiate la nivel global (xStation si xStation Mobile), XTB Group ofera peste 5.400 de instrumente, inclusiv actiuni cu detinere, ETF-uri cu detinere si CFD-uri pe valuta, indici, marfuri, actiuni, ETF-uri si criptomonede.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.