Ministerul Transporturilor si Infrastructurii a pregatit un proiect de Lege pentru modificarea Legii nr. 190/2012 privind raspunderea furnizorilor de servicii de trafic aerian. Documentul prevede amenzi de pana la 40.000 lei pentru furnizorii de servicii de trafic aerian si de pana la 2 milioane lei pentru furnizorii de servicii de control regional.
„Prin derogare de la prevederile art. 8 alin. (2) lit. a) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, contraventiile prevazute la alin. (1) se sanctioneaza dupa cum urmeaza:
- cu amenda de la 25.000 la 40.000 lei pentru furnizorii de servicii de trafic aerian, altii decat furnizorii de servicii de control de aerodrom, de apropiere sau regional;
- cu amenda de la 100.000 la 150.000 lei pentru furnizorii de servicii de control de aerodrom sau de apropiere;
- cu amenda de la 1.000.000 la 2.000.000 lei pentru furnizorii de servicii de control regional.
(3) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor prevazute in prezentul articol se fac de catre persoanele imputernicite in acest scop de directorul general al Autoritatii Aeronautice Civile Romane”, arata documentul, consultat de „Lumea Infrastructurii„.
Totodata, a fost adaptat in mod corespunzator sistemul de contraventii aplicabile in cazul nerespectarii dispozitiilor legii si a fost transferata la Autoritatea Aeronautica Civila Romana obligatia monitorizarii respectarii dispozitiilor legii si a aplicarii sanctiunilor contraventionale, avand in vedere competentele acesteia in domeniul certificarii furnizorilor serviciilor de trafic aerian, una din cerintele certificarii fiind detinerea de catre furnizor a unui contract de asigurare pentru daune produse tertilor, incheiat cu respectarea legislatiei aplicabile, arata documentul consultat de „Lumea Infrastructurii„.
De asemenea, Ministerul Transporturilor si Infrastructurii propune modificarea Legii nr. 190/2012 prin stabilirea unor noi limite minime de asigurare in cazul furnizorilor serviciilor de trafic aerian constand exclusiv in servicii de control de aerodrom sau control de apropiere, limite diferentiate in functie de masa maxima la decolare a aeronavelor care pot utiliza aerodromurile pentru care sunt furnizate aceste doua categorii de servicii de trafic aerian.
Limitele minime de asigurare au fost propuse prin similitudine cu cele stabilite deja in cazul operatorilor de aeronave, prevazute la art. 7 din Regulamentul (CE) nr. 785/2004 al Parlamentului European si al Consiliului din 21 aprilie 2004 privind cerintele de asigurare a operatorilor de transport aerian si a operatorilor de aeronave, „asigurandu-se astfel adaptarea acestora la prejudiciului potential in cauza„.
Pentru furnizorii serviciilor de control regional (ruta), limita minima de asigurare ramane nemodificata, fiind echivalenta cu cea mai mare limita stabilita pentru operatorii de aeronave in conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 785/2004.
In cazul celorlalte categorii de furnizori de servicii de trafic aerian (servicii de informare a zborurilor, servicii consultative), valoarea sumei asigurate pentru acoperirea daunelor produse tertilor se va stabili in conformitate cu prevederile Art. ATM/ANS.OR.D.020 din Anexa III la Regulamentul (UE) 2017/373.
Suma minima asigurata pentru fiecare eveniment care a condus la producerea unor prejudicii, in cazul furnizorilor de servicii de control de aerodrom (Aerodrom Control Services) si al celor de servicii de control de apropiere (Approach Control Services) depinde de masa maxima la decolare a aeronavelor care pot opera pe aerodromul/aerodromurile pentru care sunt furnizate serviciile de control al traficului.
Legea nr. 190/2012privind raspunderea furnizorilor de servicii de trafic aerian reglementeaza regimul raspunderii civile pentru repararea prejudiciilor produse unei terte parti in spatiul aerian national sau pe teritoriul national, care au survenit ca urmare a unei actiuni ori inactiuni culpabile a furnizorului de servicii de trafic aerian, asa cum sunt definite aceste servicii in Regulamentul (CE) nr. 549/2004 al Parlamentului European si al Consiliului din 10 martie 2004 de stabilire a cadrului pentru crearea cerului unic european.
Legea introduce si obligatia de asigurare pentru daune produse tertilor, in sarcina furnizorului serviciilor de trafic aerian, stabilind si suma minima pentru o astfel de asigurare.
Regulamentul de punere in aplicare (UE) 2017/373 al Comisiei din 1 martie 2017 de stabilire a unor cerinte comune pentru furnizorii de management al traficului aerian/servicii de navigatie aeriana si de alte functii ale retelei de management al traficului aerian si pentru supravegherea acestora, de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 482/2008, a Regulamentelor de punere in aplicare (UE) nr. 1034/2011, (UE) nr. 1035/2011 si (UE) 2016/1377, precum si de modificare a Regulamentului (UE) nr. 677/2011, care se aplica de la 2 ianuarie 2020, introduce posibilitatea pentru statele membre sa emita certificate limitate pentru unii furnizori de servicii de trafic aerian, cum ar fi in cazul serviciilor de informare a zborurilor ale aerodromurilor sau in cazul furnizorilor de servicii de trafic aerian aferente aerodromurilor pe care se desfasoara operatiuni limitate de transport aerian reduse sau numai operatiuni aeriene de lucru aerian si aviatie generala.
Pentru acesti furnizori de servicii de trafic aerian, obligatia de a incheia contracte de asigurare pentru daune produse tertilor, la plafonul de asigurare stabilit in prezent de Legea nr. 190/2012, ar crea un obstacol nejustificat care ar impiedica accesul acestora pe piata serviciilor de trafic aerian.
„Se creeaza cadrul legal pentru aplicarea dispozitiilor Regulamentului de punere in aplicare (UE) 2017/373 al Comisiei din 1 martie 2017 de stabilire a unor cerinte comune pentru furnizorii de management al traficului aerian/servicii de navigatie aeriana si de alte functii ale retelei de management al traficului aerian si pentru supravegherea acestora, de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 482/2008, a Regulamentelor de punere in aplicare (UE) nr. 1034/2011, (UE) nr. 1035/2011 si (UE) 2016/1377, precum si de modificare a Regulamentului (UE) nr. 677/2011, in ceea ce priveste obligatia furnizorilor de servicii de trafic aerian de a se asigura pentru acoperirea riscului producerii daunelor catre terti„, se mai arata in proiect.