Ministerul Dezvoltarii, Lucrarilor Publice si Administratiei a supus consultarii publice proiectul de act normativ care urmeaza sa reglementeze standardele de cost pe locuitor si pe kilometru, pentru dezvoltarea si modernizarea retelelor de apa, canalizare si drumuri finantate prin Programul National de Investitii „Anghel Saligny”.
„Lumea Infrastructurii” a consultat proiectul pus in dezbatere publica, care arata ca in cazul centurilor ocolitoare, pretul este in functie de numarul de benzi si tipul carosabilului şi pot avea preturi standard intre minim 2,12 si maxim 6,34 milioane de euro.
Mai precis, costul standard maxim pentru un kilometru de centura ocolitoare tip autostrada cu 4 benzi este 6,34 milioane de euro/km. Pentru o centura ocolitoare tip drum national cu 4 benzi este de 4,05 milioane euro/km, iar pentru o centura ocolitoare tip drum national, cu 2 benzi, este de 2,12 milioane euro/km.
Standardele de cost se vor actualiza anual, folosind indicatori statistici diseminati de Institutul National de Statistica, si se publica pe site-ul Ministerului Dezvoltarii, Lucrarilor Publice si Administratiei, in platforma digitala creata cu aceasta destinatie, conform prevederilor art. 6 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 95/2021.
„Propunerea Ministerului Dezvoltarii, dupa trei ani de lipsa de reglementare in acest domeniu, este de a prelua standardele de cost utilizate in cazul proiectelor finantate din fonduri europene, pentru tipurile de investitii unde au fost stabilite astfel de standarde”, spune ministrul Dezvoltarii, Cseke Attila.
Actul normativ prin care s-a adoptat programul „Anghel Saligny” prevede un termen de 15 zile pentru stabilirea acestor costuri standard si 30 de zile pentru stabilirea costurilor standard privind retelele de gaze, care urmeaza a fi adoptate printr-un ordin comun al ministrului dezvoltarii, lucrarilor publice si administratiei si al ministrului energiei.
In cazul drumurilor, unde nu exista standarde de cost utilizate pentru proiectele finantate din fonduri europene, costul standard este calculat pe baza celor stabilite in 2010 si abrogate in 2018, ajustate cu cresterile de pret la nivel mondial al materialelor de constructii, stabilite de Institutul National de Statistica.
Astfel, costul standard maxim pentru un kilometru de drum comunal este de maxim 330.000 euro. Pretul unui kilometru de drum judetean nu poate depasi 560.000 euro pe kilometru.
Pentru retelele de apa si canalizare, proiectul de act normativ prevede standardele de cost utilizate pentru proiectele finantate din fonduri europene.
Proiectul de Ordin propune astfel un cost standard al retelelor de apa de cel mult 1.250 euro pe locuitor, iar pentru retelele de canalizare de maxim 2.500 euro pe locuitor.
Documentul prevede ca in situatia in care obiectivele de investitii au caracteristici tehnice superioare celor prevazute, determinarea valorii obiectivelor de investitii poate depasi valoarea determinata prin aplicarea standardelor de cost, in baza unei fundamentari temeinice din punct de vedere tehnic si financiar din partea beneficiarilor programului.
De asemenea, pentru determinarea incadrarii in standardele de cost, in valoarea obiectivului de investitii nu se iau in calcul cheltuielile pentru obtinerea terenului.
Pentru determinarea incadrarii in standardul de cost, valoarea obiectivului se determina cu luarea in considerare numai a cheltuielilor aferente lucrarilor care sunt continue pe lungimea unui kilometru de drum, si nu si a celorlalte cheltuieli aferente categoriilor de lucrari care intra in componenta unui drum, dar nu sunt continue pe fiecare kilometru, respectiv: podete, poduri, ziduri de sprijin, viaductele, pasajele denivelate, zonele de sub pasajele rutiere, tunelurile si alte lucrari de arta, constructiile de aparare, protectie si consolidare, trotuarele, pistele pentru ciclisti, locurile de parcare, oprire si stationare, statiile de taxare, bretelele de acces, drumurile tehnologice amenajate pentru intretinerea autostrazilor, sistemele inteligente de transport si instalatiile aferente, spatiile de serviciu sau control, spatiile cuprinse intre autostrada si/sau drum si bretelele de acces, sistemele pentru protectia mediului, terenurile si plantatiile din zona drumului, perdelele si zonele de protectie.