Ireal ce se intampla cu Drumul de Mare Viteza Focsani-Bacau. Este dovada clara ca, inclusiv in mandatul ministrului Catalin Drula la Ministerul Transporturilor, „reformele” si „revolutiile bunei guvernari” urmaresc aceleasi metehne practicate in ultimii 30 de ani, care au condus la intarzierea executarii principalelor proiecte de infrastructura din Romania.
Cum altfel poate fi interpretata decizia de majorare cu inca 2 ani a unui proiect de elaborare a unui studiu de fezabilitate si proiect tehnic, care a fi trebuit sa fie gata inca de la finalul anului 2020, prelungindu-se initial finalizarea proiectului pana in 2021, pentru ca acum sa se aloce un nou termen: 2023! Si nu doar atat! Un „adaos” total la suma initala prevazuta in contract de „doar” 13 milioane lei.
Concret, Compania Nationala de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a semnat la finalul lunii august 2021 un nou act aditional, nr. 2, la Contractul de Finantare nr. 30/26.03.2019, pentru proiectul „Elaborare Studiu de Fezabilitate si Proiect Tehnic de Executie pentru Drum de mare viteza Focsani-Bacau”, primind practic unda verde de la Ministerul Transporturilor pentru prelungirea duratei contractului pana la data de 31.12.2023.
Pe langa modificarea duratei contractului, CNAIR a modificat si valoarea acestuia, ajungand la 36.715.080,23 lei, din care valoarea eligibila nerambursabila din Fondul European de Dezvoltare Regionala este in suma de 26.371.796,22 lei.
Anterior, la 10 august 2020, deci in urma cu mai bine de un an, Consitrans a beneficiat de o noua „amanare” de finalizare, respectiv pana la 31 decembrie 2021, dar si de o majorare a valorii contractului de la 20.123.408,52 lei, la 25.558.830,23 lei.
Practic, contractul initial dintre CNAIR si Consitrans, cel de 20.123.408,52 lei semnat la finalul anului 2018, care avea termen de finalizare 2020, a ajuns sa fie prelungit pana in 2023 (pana la acest moment) la o valoare totala de 36.715.080,23 lei.
Aceasta in conditiile in care pentru obtinerea contractului au fost depuse mai multe oferte din partea altor antreprenori care au si contestat castigatorul Consitrans. De altfel, abia dupa solutionarea contestatiilor contractul a reusit sa fie semnat intre CNAIR si Consitrans.
CNAIR penalizeaza amanarea proiectului?
Intrebarea fireasca in atare situatie este: Care sunt penalitatile pentru aceste intarzieri si in culpa carei parti sta aceasta amanare?
Intrebam legitim aceasta dat fiind ca observam ca din partea CNAIR nu exista nicio opozitie, ceea ce poate reprezenta fie ca sunt ingaduitori pe bani publici, fie ca au o oaresce vina in taraganarea proiectului, de vreme ce reprezentatilor CNAIR le revine obligatia de a furniza antreprenorului Consitrans toate informatiile legate de segmentul de drum (studii de trafic, etc).
Nu ar fi prima data cand, pe la colturi, se vorbeste despre faptul ca CNAIR nu furnizeza in termen datele solicitate de constructori, astfel ca este si aceasta o varianta care justifica lipsa de reactie a CNAIR fata de aceste amanari.
Singurul lucru cert in prezent este ca in urmatorii 3 ani nu se va turna un centimetru patrat de astfalt pe Drumul de mare viteza Focsani- Bacau. Restul, „reformelor” sunt la ministrul Transporturilor pe Facebook.
Redam in continuare comunicatul CNAIR:
COMPANIA NATIONALA DE ADMINISTRARE A INFRASTRUCTURII RUTIERE S.A., in calitate de Beneficiar și Ministerul Transporturtilor si Infrastructurii, in calitate de Organism Intermediar pentru Transport, au semnat in data de 31.08.2021, Actul Aditional nr.2, la Contractul de Finantare nr. 30/26.03.2019, pentru proiectul:
„Elaborare Studiu de Fezabilitate si Proiect Tehnic de Executie pentru Drum de mare viteza Focsani- Bacau”.
Prin semnarea Actului Aditional nr.2 se modifica:
Conditii Generale:
Art.2 – Durata contractului, alin (2) va avea urmatorul cuprins:
„(2) Perioada de implementare a Proiectului este de 60 de luni, respectiv intre data de 10.01.2019 si 31.12.2023, la care se adauga, daca este cazul, si perioada de desfasurare a activitatilor proiectului inainte de semnarea Contractului de Finantare, conform regulilor de eligibilitate a cheltuielilor”.
Art. 3- Valoarea contractului, alin (1) si (2) vor avea urmatorul cuprins:
Valoarea totala a Contractului de Finantare este de 36.715.080,23 lei;
Valoarea eligibila nerambursabila din Fondul European de Dezvoltare Regionala este in suma de 26.371.796,22 lei, echivalenta cu 85% din valoarea totala eligibila.
Valoarea co-finantarii eligibile a Beneficiarului este in suma de 4.653.846,39 lei, echivalenta cu 15% din valoarea totala eligibila, diferenta fata de valoarea totala reprezentand valoare ne-eligibila inclusiv TVA.
Toate celelalte prevederi importante ale Contractului si ale anexelor acestuia raman neschimbate.
Cod Proiect :115749.
Proiect cofinantat de Uniunea Europeana din Fondul European de Dezvoltare Regionala prin Programul Operational Infrastructura Mare 2014-2020.