Masinile electrice nepoluante au din ce in ce mai mare succes in randul clientilor persoane fizice sau companii. Iar multe state sustin achizitia de masini electrice si hibride prin stimulente financiare. Mai mult de jumatate (55%) dintre consumatorii europeni, si 100% dintre managerii de flote intentioneaza sa cumpere vehicule electrice in urmatorii doi ani. Asa se face ca vanzarile de vehicule electrice ar putea atinge 23% (adica 1,7 milioane de unitati) din totalul vanzarilor de masini noi pana in 2024. Cele mai importante sase piete din Europa sunt: Franta, Germania, Italia, Norvegia, Spania si Elvetia, evolutie impulsionata de masinile cu baterii.
„Interesul pentru vehicule electrice este in crestere in Europa, 55% dintre consumatori si 100% dintre managerii de flote declarandu-si intentia de a cumpara un astfel de vehicul in urmatorii doi ani„, potrivit sondajului e-Readiness Report 2021, realizat de Strategy&, departamentul de strategie globala din reteaua PwC.
Acesta arata ca vanzarile de vehicule electrice ar putea atinge 23% (1,7 milioane unitati) din totalul vanzarilor de masini noi pana in 2024, pe cele mai importante sase piete din Europa (Franta, Germania, Italia, Norvegia, Spania si Elvetia), evolutie impulsionata de masinile cu baterii.
Segmentul de flota (B2B) va ramane cel mai atractiv, cu o cota estimata la aproximativ 55% din totalul pietei de masini electrice, cele mai importante trei criterii avute in vedere pentru aceste achizitii fiind: imaginea companiei, stimulentele fiscale si reducerea amprentei de carbon.
In urmatorii doi ani, companiile mari vor detine cele mai mari flote de masini electrice, in timp ce firmele medii vor inregistra cea mai mare crestere.
”In ultimii ani consumatorii din Europa au inceput sa devina din ce in ce mai preocupati de protejarea mediului ceea ce a dus si la cresterea interesului pentru masinile nepoluante. Astfel, piata auto are sanse sa se redreseze, dupa criza sanitara, si printr-o orientare mai mare catre vehiculele electrice, mai ales ca multe state sustin achizitia de masini electrice si hibride prin stimulente financiare care ajung sa reprezinte pana la o treime din pretul de vanzare cu amanuntul al acestora pe unele piete”, spune Daniel Anghel, partener, lider pentru industria auto, PwC Romania.
In Romania, autoritatile vor sa sprijine cumpararea autovehiculelor nepoluante prin programul Rabla Plus, oferind un ecotichet de 45.000 lei pentru achiziţionarea unui autovehicul nou pur electric si de 20.000 lei pentru achiziţionarea unui autovehicul nou electric hibrid.
Principalii factori mentionati de respondenti pentru alegerea unei masini electrice sunt economia de combustibil, impactul asupra mediului si posibilitatea de a incarca masina acasa. Iar printre argumentele contra se numara timpul de incarcare si lipsa infrastructurii publice de incarcare.
Raportul mai arata ca se contureaza totodata o piata a masinilor electrice second hand. Vehiculele electrice uzate sunt cautate in principal de catre clienti mai tineri si cu venituri mai mici.
Doua treimi (67%) dintre consumatorii europeni care vor sa-si cumpere un vehicul electric (BEV – cu baterii si PHEV – hibrid plug-in) in urmatorii trei ani iau in considerare o achizitie second hand, arata raportul. In prezent, doar 15% dintre proprietarii de vehicule electrice le-au cumparat la mana a doua.
Tipologia cumparatorilor de masini electrice
Analiza a grupat consumatorii europenii care prospecteaza achizitia unei masini electrice in sase tipuri de comportamente:
- Visatorul (prioritatile lui sunt mediul si schimbarile climatice; este un nativ digital; este dispus sa plateasca un pret mai mare pentru o cauza buna si nu foloseste masina prea des);
- Pasionatul de tehnologie (este ingrijorat de mediu, dar nu pune acest lucru pe primul plan; implementeaza lucrurile din timp si are incredere cu tehnologia; este dispus sa plateasca in plus pentru a castiga accesul mai rapid la tehnologie; alterneaza deplasarea cu masina cu alte mijloace de transport)
- Instaritul (protejarea mediul este printre cele mai neinsemnate preocupari ale sale; cumpara tehnologie de ultima ora, dar foloseste functionalitatile de baza; pretul nu este o preocupare; foloseste masina ca principala modalitate de transport)
- Pragmaticul (preocuparea pentru mediu este cruciala, dar nu merita efort in plus; este un nativ digital; cauta un raport bun intre calitate si pret; combina masina cu alte mijloace de transport)
- Conventionalul (nu prea este preocupat de mediu; foloseste tehnologia de baza, in timp ce devine raspandita; economisirea este importanta si primesti ceea ce platesti; foloseste masina ca mijloc principal de transport)
- Modestul (este preocupat de mediu, dar aceasta nu este prima lui prioritate; nu este un dependent de tehnologie, dar o foloseste ca sa gaseasca oportunitati; este constient de pret si este mereu in cautare de chilipiruri; reduce la minimum folosirea masinii, preferand alternative mai ieftine).
Studiul a fost realizat in randul a peste 4.000 de consumatori din cele mai mari sase piete mentionate mai sus si 103 corporatii de dimensiuni medii si mari cu flote de vehicule de peste 100 de unitati.