Traficul din Romania este din ce in ce mai coplesit de masinile poluante. Numai in primele sase lui ale anului, tranzactiile cu masini second-hand pe plan intern (reinmatriculari) au crescut cu 41%, fata de 2020, pana la 335.000 de unitati, in timp ce piata masinilor noi s-a diminuat cu 4%, in aceeasi perioada, arata o analiza a platformei auto online Autovit.ro. Intre ianuarie – iunie 2021, numarul reinmatricularilor a fost cu 100.000 de unitati mai mare, raportat la intervalul de referinta.
Astfel, pe piata masinilor second-hand, luna martie a fost cea mai buna luna de cand exista statistici, cu aproape 64.000 de masini tranzactionate si chiar si cea mai slaba luna a adus volume mari de masini tranzactionate (iunie, cu peste 51.000 de masini).
Totalul de aproape 335.000 de unitati este unul destul de mare pentru aceasta jumatate de an, ceea ce poate face posibila stabilirea unui nou record anual. Pana acum, 2019 a fost cel mai bun an pentru reinmatriculari, cu 625.000 de masini. Cifrele au crescut si datorita celor care au inceput sa evite mijloacele de transport in comun pentru a reduce riscurile de infectare cu noul coronavirus si au decis sa-si ia masina, desi inainte de pandemie nu considerau esentiala aceasta achizitie.
Cele mai preferate marci
In acelasi timp, piata masinilor second-hand din import a crescut cu 10%, in primul semestru fata de anul trecut, la aproape 200.000 de unitati tranzactionate, iar cea mai buna luna a fost martie, cu peste 36.000 de masini vandute. Pragul de 30.000 de unitati a fost depasit in fiecare din cele sase luni ale inceputului de an. Cea mai mare crestere fata de anul trecut a fost in aprilie, respectiv de 70%.
In ceea ce priveste marcile auto second-hand preferate de catre romani, in primul semestru din 2021 au fost Volkswagen (48.965 unitati), BMW (19.558), Audi (19.487), Ford (14.037) si Opel (13.204).
Scadere pe piata masinilor noi
Pe piata masinilor noi, s-a inregistrat o scadere de 4%, in prima parte a acestui an, fata de aceeasi perioada din 2020. In aceasta marja, cea mai buna luna a fost iunie, cu aproape 12.000 de unitati vandute, datorita Programului Rabla. Cea mai slaba luna pentru piata masinilor noi a fost ianuarie, cu doar 6.000 de unitati tranzactionate, comparativ cu aceeasi luna a anului anterior, cand se consemnau 12.489 de autovehicule noi vandute pe piata interna.
In topul primelor cinci marci comercializate in aceasta categorie auto se afla: Dacia – cu 10.387 de unitati, Skoda (4.302), Ford (3.803), Toyota (3.744) si Volkswagen (3.489).
Numarul masinilor de mana a doua importate in Romania a crescut semnificativ mai ales dupa ce a fost inlaturat timbrul de mediu, dupa o decizie a Curtii Europene de Justitie care a considerat taxa discriminatorie.
Numai in 2017, Romania a importat aproape 520.000 de autoturisme de mana a doua, iar peste 70% dintre acestea erau masini diesel poluante. Datele statistice arata ca din aproximativ 7,3 milioane de masini inmatriculate in prezent in Romania, aproape patru milioane sunt masini mai vechi de 15 ani.
PNRR prevede inlocuirea masinilor poluante
Planul National de Redresare si Rezilienta (PNRR) arata ca masinile poluante vor trebui inlocuite cu unele cu emisii reduse sau electrice. Cei care vor aduce masini mai vechi de 15 ani vor risca sa nu le mai poata inmatricula.
In UE erau la final de 2019 aproximativ 277 milioane vehicule, cu 21 de milioane mai multe decat acum 5 ani, dintre care peste 7 milioane in Romania. Numarul de masini raportat la populatie este la noi mult sub media UE, desi a crescut puternic in ultimii ani, iar varsta parcului auto este cu cinci ani mai mare decat media UE.
In Romania sunt in circulatie 7,3 milioane autoturisme, din care 3,9 milioane Euro4 si Euro3 si 1,7 milioane Euro5 si Euro6. Standardul Euro3 a aparut in 2000, iar Romania are 1,6 milioane de masini mai vechi de atat, asadar 3 milioane de masini mai vechi de 15 ani, aproximativ jumatate din parcul auto. Vehiculele rutiere clasificate in conformitate cu Normele europene de poluare, inmatriculate in circulatie, cuprindeau, la sfarsitul trimestrului I 2021, in proportie de 55,5%, vehicule cu normele de poluare Euro 4, Euro 5 sau Euro 6 si in proportie de 12,5%, vehicule cu norma de poluare Non-Euro.
Și cei de la Asociatia Societatilor de Service Auto Independente spun ca parcul auto trebuie innoit, dar ca suprataxarea nu reprezinta o solutie si ca nici programul Rabla nu este capabil sa rezolve problema decat partial, in lipsa unei strategii eficiente de „intinerire” a parcului auto.