Ministrul Transporturilor, Catalin Drula, a anuntat ca a fost lansat licitatia pentru finalizarea lucrarilor ”pe problematicul” lot 3 Chetani – Campia Turzii, parte din Autostrada Transilvania. Asta dupa ce in luna martie contractul cu constructorul roman Straco pentru realizarea celor 15,7 km de autostrada a fost reziliat de CNAIR, la insistentele ministrului Transporturilor Catalin Drula. Contractul fusese semnat in 2015 cu compania romaneasca Straco si stadiul lucrarilor a ajuns la numai sub 40%, dupa ce constructorul a intrat in insolventa.
Antreprenorul a inregistrat un progres de aproximativ 1% in ultimele cinci luni
Tribunalul Bucuresti a suspendat insa rezilierea contractului, iar ministrul Transporturilor şi Infrastructurii, Catalin Drula, a anuntat pe 22 martie ca rezilierea contractului pentru A3 Chetani – Campia Turzii a fost blocata temporar la Tribunalul Bucuresti, precizand ca nu cunoaste motivele care au stat la baza acestei decizii, dar ca va incerca sa obţina la Curtea de Apel anularea acestei hotarari.
”Vestea buna a saptamanii pe care o asteptam cu totii: a fost lansata licitatia pentru finalizarea lucrarilor pe problematicul lot 3 Chetani – Campia Turzii, parte din Autostrada Transilvania. Urmarim cu prioritate acest proiect, pentru ca este crucial sa nu mai existe alte intarzieri peste cei cinci ani in care romanii ar fi trebuit sa poata deja circula pe aceasta autostrada”, scrie Drula pe Facebook.
Ministrul prezinta un scurt istoric al lotului
”Contractul a fost licitat si atribuit in 2015. Lucrarile au inceput in 2016 si ar fi trebuit sa se incheie intr-un an. In 2021 ajunsesera la doar 40%, dupa ce constructorul a intrat in insolventa. Dupa un „progres” de numai 1% in 5 luni, Compania de drumuri a ajuns la solutia pe care a incercat sa o evite pana acum, dar care devenea singura optiune fezabila pentru avansarea lucrarilor – a reziliat contractul, cu intentia de a relicita urgent proiectul”, mai scrie Drula.
In primavara, instanta a dispus suspendarea rezilierii pana la judecarea pe fond. Luna aceasta, situatia s-a deblocat, odata cu admiterea cererii creditorilor de declarare a falimentului antreprenorului care si-a pierdut capacitatea de folosinta. Astfel, Compania de drumuri a putut sa notifice incetarea de drept a contractului si sa organizeze cat mai rapid noua licitatie.
”Punct si de la capat. Este timpul sa construim inteligent si pe baze solide. Asta am promis si asta se va intampla in Revolutia Bunei Guvernari”, adauga ministrul.
Lotul 3 Chetani-Campia Turzii – km 21+500 – km 37+191 are o lungime de 15,7 km.
Constructorul este Straco Grup S.R.L. – Specialist Consulting S.R.L. – S.C. Total Road S.R.L
Valoarea contractului este de 280 milioane lei.
Ordinul de incepere s-a dat in mai 2016, iar termenul de finalizare initial era de 16 luni, astfel ca trebuia sa fie gata in 2021-2022.
Compania Naţionala de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a anuntat pe 11 martie ca a notificat antreprenorul in vederea rezilierii contractului pentru proiectarea şi execuţia lucrarilor de construcţie a sectorului de autostrada Chetani – Campia Turzii, rezilierea efectiva intrand in vigoare in 14 zile de la notificare.
Decizia rezilierii acestui contract este consecinţa faptului ca antreprenorul nu a respectat trei instiintari de remediere şi a abandonat şantierul.
Reprezentantii CNAIR precizau ca dupa deschiderea traficului rutier pe Nodul Rutier Chetani, in data de 18 septembrie 2020, „antreprenorul a redus considerabil ritmul de executie a lucrarilor”.
La randul lor, reprezentantii constructorului roman Straco au spus ca din 15 noiembrie pana pe 15 martie nu este sezon de constructii, iar intarzierile in derularea contractului au fost cauzate si de autoritati, prin emiterea tardiva a acordului de mediu sau a autorizatiei de construire pentru anumite sectoare din autostrada.