CFR Calatori vrea sa repare 239 de vagoane in acest an. Compania are in prezent in circulatie 1.014 vagoane.
De altfel, de ani de zile calatorii se plang ca trenurile CFR sunt putine şi vechi. Conducerea companiei se lauda anul trecut ca a fost atins obiectivul pentru 2020: 1.000 de vagoane reparate. 260 dintre ele au fost modernizate de la inceputul lui 2020.
De asemenea, intre anii 2012 – 2020, CFR Calatori nu a mai beneficiat de niciun fel de compensație pentru achiziția de vagoane noi, iar modernizarea si reconstrucția de vagoane a fost realizata din fonduri proprii. Reprezentantii companiei au reiterat deseori ca majorarea parcului de vagoane reprezinta o prioritate permanenta pentru CFR Calatori, pentru a raspunde cerințelor de trafic si confort. Numai in anul trecut a crescut parcul intre sezoane cu 30%, in condițiile in care media europeana de crestere a parcului de vagoane intr-un an este de 2%.
„La momentul acesta avem mai multe vagoane in parcul activ decat anul trecut. In circulatie sunt 1.014, atatea erau in ultimul act pe care l-am vazut eu, apte de circulatie. 239 dintre ele urmeaza sa-şi piarda scadenta pana la finele anului, in diverse luni. Pentru 70% dintre ele exista deja semnate contracte, iar pentru inca vreo 10-15% dintre ele exista contracte in derulare„, afirma directorul general al companiei, Ovidiu Vizante.
Sindicatele au atras atentia insa, de ani buni, ca ar fi nevoie de 1.350 de vagoane. Mai ales acum, in conditiile de distanțare fizica pe fondul pandemiei.
Rodrigo Maxim, preşedinte Federatia Sindicatele a Transportatorilor Feroviari, spunea anul trecut ca“sunt foarte putine, sunt insuficiente, inca raman calatori pe jos, inca nu au loc in vagoane”.
Bugetul companiei nu a fost aprobat inca, dar acest lucru nu afecteaza lucrarile de mentenanta şi de reparatie necesare pentru materialul rulant, spune el.
„Nu bugetul afecteaza partea de mentenanta şi reparatia parcului de locomotive şi vagoane. Deocamdata nu am fost puternic impactati de lipsa bugetului. Speram ca el sa iasa in urmatoarele 2-3-5 zile. Repet, la acest moment nu suntem impactati de lipsa bugetului. Mergem in continuare cu 1/12 din cheltuielile de anul trecut”, declara seful CFR Calatori.
El a precizat ca nu se va putea aplica un buget de austeritate, intrucat parcul rulant al operatorului este vechi si are nevoie de mentenanta constanta.
„Daca exista un buget de austeritate sau nu, va rog sa ma credeti ca tot ce putem face vom face. Ideea e ca nu putem aplica austeritate, iar, daca o aplicam, trebuie sa o aplicam foarte atent, in conditii speciale, pentru a mentine siguranta. Discutam de un parc vechi, care are nevoie de mentenanta constanta, indiferent ca vorbim de locomotive sau vagoane. Practic, este un buget de austeritate, pierderile speram sa fie mai mici decat anul trecut, dar este exclus sa eliminam aceste pierderi. Nu exista solutie miraculoasa prin care sa spunem ‘Gata, de maine se va semna bugetul şi nu se vor mai produce pierderi”, a precizat Ovidiu Vizante.
Acesta a participat, vineri, la lansarea Trenurilor Soarelui, program estival prin care turiştii vor avea la dispozitie 40 de trenuri ce vor asigura zilnic legaturi directe din toata tara cu statiunile de la Marea Neagra şi cu Delta Dunarii.
Trenurile Soarelui au inceput sa circule
Trenurile Soarelui au inceput sa circule de vineri, prima data intr-un format redus, cu prelungire doar pana la Constanta, urmand ca din week-end-ul urmator sa circule in program complet.
„Cred ca reprezinta o alternativa mai mult decat ok la transportul spre litoral. Doua ore şi un pic pana la Constanta zic eu ca e un interval acceptabil in transportul feroviar. Rutele nu sunt mult diferite fata de anii trecuti. Ca ore de plecare, sunt gandite sa ajunga de regula in prima parte a zilei din toate colturile tarii, asta insemnand Satu Mare, Timişoara, Sibiu, Brasov”, a spus Vizante.
Preturile sunt cele de anii trecuti, nemodificate.
Prin programul estival de transport feroviar „Trenurile Soarelui” turistii vor avea la dispozitie 40 de trenuri ce vor asigura zilnic legaturi directe din toata tara cu statiunile de la Marea Neagra şi cu Delta Dunarii.
Programul pregatit de CFR Calatori consta fie in prelungirea spre Mangalia – din 11/12 iunie – a circulatiei unor trenuri care aveau ca destinatie finala Bucureşti Nord, fie prin introducerea – din 25/26 iunie – de noi trenuri ce au ca destinatie exclusiva litoralul Marii Negre si Delta Dunarii.
Astfel, programul complet din 25/26 iunie este urmatorul: 38 de trenuri directe (19 dus/19 intors) şi ramurile aferente care pornesc din principalele oraşe, vor avea ca destinatie /plecare litoralul romanesc, din care 18 trenuri (9 dus/9 intors) au ca destinatie/plecare Mangalia; 32 de trenuri (16 dus/16 intors) vor asigura legatura din Capitala cu litoralul şi retur (12 perechi din Bucureşti Nord, trei perechi din Bucureşti Baneasa, o pereche din Bucureşti Obor).
De asemenea, pentru calatoria in Delta Dunarii, din 12 iunie 2021, trenurile RE 8007/RE 8653 şi RE 8658/ RE 8008 vor asigura zilnic, pe intreaga durata a sezonului, legatura directa Bucuresti Nord – Tulcea Oras si retur. Totodata, in fiecare zi, patru trenuri (2 dus/2 intors) vor continua sa circule intre Medgidia şi Tulcea.
CFR Calatori mentioneaza ca, in acest sezon, trenurile Tineretului IR 1924 şi IR 1923 Sibiu – Mangalia si retur vor avea in compunere vagon de dormit, iar pe distanta Bucuresti Nord – Mangalia vor avea tarife de Regio Expres.
In plus, pentru turistii din Braşov legatura cu Constanta şi retur va fi asigurata cu patru perechi de trenuri directe printre care se numara şi noul tren IR cu conditii de IC – Tomis Expres (IR 1686, IR 1688), in timp ce trenul Regio 8024 de la Constanta, pentru o accesibilitate mai mare va avea sosirea si in acest sezon in Bucuresti Nord in loc de Bucuresti Obor, cu oprire si in Bucuresti Baneasa.
„Cele 4 trenuri de viteza (IR 1682, IR 1683, IR 1686, IR 1688), care circula fara opriri intermediare intre Bucureşti Nord si Constanta, ajung la destinatie in doua ore – timp greu de atins in conditii legale de alte mijloace terestre de transport, din centrul Bucurestiului in centrul Constantei. Durata calatoriei cu celelalte trenuri InterRegio, pe ruta Bucuresti – Constanta, este in medie de circa 2 ore si 20 minute. Toate trenurile InterRegio estivale sunt dotate cu prize pentru a incarca bateria laptop-ului sau a telefonului mobil şi instalatii de climatizare, majoritatea vagoanelor fiind modernizate (reconstruite integral) in anul 2020, şi chiar in 2021. Trenurile de lung parcurs au in compunere vagoane de dormit si cuseta, iar vagoane restaurant sau vagoane prevazute cu bar se afla in compunerea trenurilor IR 1944/ IR 1948 şi IR 1945/ IR 1949 Satu Mare – Mangalia şi retur, IR 1994 si IR 1993 Craiova – Mangalia şi retur, IR 1983 şi IR 1984 Bucuresti Nord – Mangalia si retur, IR 1686 şi IR 1688 ‘Tomis Expres’ Brasov – Constanta si retur„, a informat recent CFR Calatori.