La prima vedere, o noua portiune de autostrada construita in municipiul La Font de la Figuera, langa orasul spaniol Valencia, arata ca oricare alta. Dar secretele ascunse se afla sub suprafata sa. Datorita tehnologiei de pionierat, antreprenorul spaniol Acciona foloseste cenusa de hartie pentru a inlocui cimentul care ar intra in mod normal in constructia drumului pentru a imbunatati durabilitatea, informeaza Euronews.
„In constructia de drumuri, avem nevoie de cele mai puternice materiale. Și pentru asta, de obicei folosim ciment. Aceasta cenusa de hartie nu arata doar ca cimentul. Acesta indeplineste toate cerintele tehnice ale cimentului, dar este si mai ecologic”, explica Juan Jose Cepria Pamplona, Manager de proiect R&D la Acciona.
Acciona considera ca utilizarea cenusii de hartie ii va permite sa-si reduca semnificativ amprenta de carbon.
„Impactul potential al proiectului este enorm. Am calculat ca putem economisi 65-75% din emisiile de CO2 asociate. Și am putea economisi pana la 18.000 de tone de ciment pe an„, spune Juan Jose.
Dar beneficiul nu este doar reducerea emisiilor de carbon. Prin utilizarea cenusii de hartie – adica deseuri de hartie si celuloza arse care nu mai pot fi reciclate – compania transforma gunoiul, care cel mai probabil ar ajunge in depozitul de deseuri.
Autostrada din La Font de la Figuera este unul dintre cele trei proiecte pilot, dar Juan Jose Cepria Pamplona spune ca Acciona are planuri mari pentru viitor.
„Intentia noastra este sa extindem utilizarea [cenusii de hartie] la nivel national si, in cele din urma, sa o reproducem la nivel international”, spune el.
Proiectul paperChain intentioneaza sa utilizeze 15% din deseurile care ajung in depozitul de deseuri si sa le transforme in materii prime secundare.
Acciona este membru al proiectului paperChain. Initiativa, care face parte din strategia industriala mai larga a Europei de a asigura o abordare mai circulara a resurselor naturale, isi propune sa valorifice deseurile generate de industria europeana de hartie si celuloza.
Cifrele din 2014 arata ca sectorul – al doilea ca marime din lume – a avut o productie anuala de 130 de milioane de tone. 11 milioane de tone din acestea au ajuns deseuri nereciclate.