Pe domeniul Transporturilor, Planul National de Redresare si Rezilienta (PNRR) depus luni, 31 mai, de Romania la Bruxelles presupune 2 reforme majore si 4 tipuri principale de investitii, iar bugetul total propus insumeaza 7,62 miliarde euro, investitii care trebuie finalizate cel tarziu in 2026. In ce priveste infrastructura rutiera, tinta e de 434 de kilometri noi de autostrada doar din PNRR, separat de ce va fi finantat din clasicele fonduri europene ce vor fi la dispozitie Romaniei in continuare.
Grosul investitiilor se duc in autostrazile din Moldova – A7 si A8, iar pe feroviar tinta e modernizarea a peste 300 de kilometri de cale ferata.
„In 2026 vom vedea 434 de km noi la autostrazile A7 si A8, este contributia noastra la datoria istorica fata de romani privind constructia de autostrazi. Si pentru ca suntem pe drumul spre viitor, vor fi construite pe aceste tronsoane 52 de statii electrice, cu 264 de puncte de incarcare. In total prin PNRR (transport, energie, fondul UAT) vom ajunge sa avem cateva mii de statii de incarcare electrica”, sustine Cristian Ghinea, ministrul Fondurilor Europene, in cuvantul de introducere al documentului prezentat la Bruxelles. Romania anului 2026 trebuie sa fie „verde, digitala, cu transport curat, cu scoli moderne, cu medicina performanta”, potrivit sursei citate.
Principalele obiective ale PNRR in ce priveste infrastructura rutiera
- 434 de kilometri de autostrada construiti; cu sistem ITS instalat si cu sisteme moderne de monitorizare si informare a utilizatorilor infrastructurii
- 52 de statii electrice construite (cu 264 de puncte de incarcare– o medie de 5 puncte de incarcare/statie).
- 625 hectare de perdele forestiere liniare in lungul autostrazilor nou construite;
- 45% din punctele negre eliminate; cele cu risc major pentru siguranta oamenilor
- 18 parcari securizate implementate in lungul autostrazilor nou construite;
- Aplicarea unui nou sistem de taxare, in special pentru traficul greu din Romania, conform principiului „poluatorul plateste”, inclusiv posibile stimulente pentru cei care detin vehicule cu emisii zero/reduse;
- Strategia nationala privind siguranta rutiera si pachetul legislativ aferent, precum si implementarea de masuri pentru reducerea cu 45% a numarului de puncte negre; reducerea cu 20% numarului de victime rezultate din accidente in trafic
- Cresterea cu 100% a cotei vehiculelor electrice/hibride din totalul parcului auto pana in 2026 (raportat la valorile din 2020);
- Innoirea a 200.000 de masini din parcul auto pana in anul 2026 (raportat la valorile din 2020).
Autostrazile finantate prin PNRR, conform propunerilor de finantare inaintate de Ministerul Transporturilor
A7 – Ploiesti – Buzau – Focsani – Bacau – Pascani
- Ploiesti – Buzau: 63 km (6 statii cu 28 puncte de incarcare);
- Buzau – Focsani: 83 km (8 statii cu 40 puncte de incarcare);
- Focsani – Bacau: 96 km (13 statii cu 66 puncte de incarcare);
- Bacau – Pascani: 82 km (9 statii cu 50 puncte de incarcare);
Total: 324 km (36 statii cu 184 puncte de incarcare)
A8 – Tg. Mures – Miercurea Nirajului si Leghin – Pascani
- Tg. Mures – Miercurea Nirajului: 25 km;
- Leghin – Pascani: 34 km;
Total: 59 km (8 statii cu 40 puncte de incarcare)
A1 – Margina – Holdea: 9 km (2 statii cu 10 puncte de reincarcare)
A3 – Nadaselu – Poarta Salajului: 42 km (6 statii cu 30 puncte de incarcare).