MAI PUTINI BANI PENTRU INFRASTRUCTURA IN NOUL PNRR – Suma totala alocata transporturilor a scazut cu circa 2 miliarde de euro fata de varianta din aprilie

Premierul Florin Citu participa la un briefing de presa, dupa sedinta de guvern, joi 13 mai 2021, in Bucuresti. EDUARD VINATORU / MEIAFAX FOTO

Planul National de Redresare si Rezilienta (PNRR) prezentat de premierul Florin Citu (foto) miercuri, 26 mai, in Parlament, a suferit o transformare notabila la capitolul infrastructura feroviara. Astfel, sunt mai putini bani pentru calea ferata in noul PNRR, iar fata de varianta din luna aprilie, nu se mai face nicio referire la achizitia de material rulant nou. In acelasi timp, o serie de tronsoane de infrastructura feroviara nu se mai regasesc in documentul care va pleca la Bruxelles.

Premierul Florin Citu a prezentat miercuri, 26 mai, in Parlament, noul PNRR, pe care guvernul s-a angajat sa-l trimita la Bruxelles pana la finalul lunii mai. PNRR inseamna 29,2 miliarde de euro, primii bani urmand sa ajunga in Romania in octombrie acest an. Planul a creat tensiune intre opozitie si putere, dar si in interiorul Coalitiei.

Potrivit informatiilor publicate pe pagina web a Guvernului, programul de definitivare si comunicare a PNRR este urmatorul:

  • 27-28 mai: negocieri tehnice cu Comisia
  • 28-30 mai: definitivarea textului, tinand cont de ultimele negocieri
  • 31 mai: depunerea oficiala a PNRR in sistemul informatic al CE. Se vor depune 30 de documente separate, cate unul pentru fiecare capitol transversal si pentru fiecare componenta.
  • 1 iunie: reunirea textelor intr-un format pentru publicare
  • 2 iunie: publicarea integrala si prezentarea PNRR catre publicul larg si jurnalisti.

Suma totala alocata transporturilor – rutier, cat si feroviar – a ajuns la doar 7,6 miliarde de euro

Astfel, in luna aprilie, proiectele din sectorul feroviar pentru care urma sa se ceara finantare prin intermediul PNRR aveau un buget total de cinci miliarde de euro. Alte 4,5 miliarde de euro figurau la capitolul Transport rutier si autostrazi. In total, 9,5 miliarde de euro. Acum, suma totala alocata transporturilor (atat rutier, cat si feroviar, deoarece nu mai este prevazuta defalcat) a ajuns la doar 7,6 miliarde de euro.

Varianta PNRR din luna aprilie prevedea, la componenta de infrastructura, optimizarea managementului traficului feroviar pe reteaua nationala si investitii aferente lucrarilor de modernizare a sectoarelor selectate din reteaua TEN-T, intre care si Arad – Timisoara – Caransebes; Cluj – Episcopia Bihor; Brasov – Aeroport Brasov; Timisoara – Aeroport Timisoara si Trenul metropolitan Cluj Napoca.

Reinnoirea si electrificarea caii ferate prin masuri de reforma (o noua abordare strategica care include mecanisme de prioritizare a interventiilor) si investitii (sine, traverse, macazuri, inlocuirea stratului de piatra), in special pentru tronsoanele selectate.

Era prevazuta si componenta de material rulant pentru optimizarea mersului trenurilor de calatori pe reteaua feroviara nationala, inclusiv prin urmatoarele interventii:

  • Optimizarea mecanismului institutional de gestionare a investitiilor in domeniul feroviar si de furnizare a serviciului public;
  • Achizitia de material rulant verde pentru reteaua nationala;
  • Modernizarea materialului rulant existent pe reteaua feroviara nationala;
  • Achizitia materialului rulant pentru reteaua feroviara metropolitana si modernizarea punctelor de oprire.

In documentul din aprilie se mentiona si componenta referitoare la transportul cu metroul pentru cresterea eficientei mobilitatii urbane verzi. Era prevazuta achizitia sistemelor de management al consumului de energie electrica, achizitia de material rulant nou si construirea de noi magistrale de metrou in regiunea Bucuresti-Ilfov si Cluj.

In noul PNRR sumele nu mai sunt prezentate defalcat, pe rutier si feroviar, fiind un singur capitol – Transport sustenabil (rutier, feroviar, metrou), care beneficiaza de o alocare de doar 7,6 miliarde de euro. Mult sub cei 9,5 miliarde de euro prevazuti in luna aprilie.

Prezentarea proiectelor feroviare, mai succinta in noua varianta a PNRR

Cale ferata:

o 311 km de cale ferata modernizata;

o 311 km de cale ferata cu sistem ERTMS 2;

o 110 km de cale ferata electrificata;

o 2534 km de cale ferata pe care viteza comerciala creste cu 15% prin lucrari

de reinnoire;

o 206 km de cale ferata cu sistem modern de centralizare.

o Metrou: 15.6 km de retea noua de metrou; 15 statii noi; 30 de rame.

Mai putini kilometri de infrastructura noua si modernizata in noul PNRR

Publicatia Club Feroviar estimeaza ca cei 311 km de cale ferata ce vor fi modernizati sunt, fara doar si poate, pe tronsoanele Arad – Timisoara – Caransebes (155 km) si Cluj-Napoca – Episcopia Bihor (158 km). Insumat, cele doua tronsoane au o lungime de 313 km, deci foarte apropiat de cea de 311 prezentata in document.

In acest nou PNRR nu se mai mentioneaza insa nimic despre legaturile feroviare spre aeroporturile din Timisoara si Brasov si nici despre trenul metropolitan Cluj-Napoca.

PNRR este un document strategic prin care statele membre isi stabilesc prioritatile pentru a putea accesa instrumentul de finantare MRR, adica Mecanismul de Redresare si Rezilienta. Acesta este pilonul principal al #NextGenerationEU, un instrument financiar temporar al UE, in valoare de 750 de miliarde de euroseparat de buget. MRR are un buget de 672,5 miliarde euro

Prin PNRR, Romania stabileste prioritatile investitionale si reformele necesare pentru redresare si crestere sustenabila, corelate tranzitiei verzi si digitale avute in vedere de Comisia Europeana.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.