Obositoarele cozi din traficul bucurestean ar putea deveni, in sfarsit, istorie. Ministerul Transporturilor pregateste mai multe proiecte pentru fluidizarea traficului in Regiunea Bucuresti – Ilfov. Cinci pasaje se afla deja in executie, din care cel mai avansat este Pasajul Berceni, acestea urmand a fi gata anul viitor. Unul din cele mai asteptate proiecte este insa Orbital Bucuresti, o retea de drumuri radiale care va conecta Coridorul IV Pan-european cu Regiunea Bucuresti-Ilfov si care ar trebui finalizat pana in 2026, potrivit autoritatilor.
Orbital Bucuresti este un proiect amplu estimat la circa 600 de milioane de euro si este in faza studiilor de prefezabilitate, inseamnand 10 drumuri radiale cu o lungime totala de circa 100 km, 30 de noduri si descarcari rutiere.
Cele 10 drumuri radiale au fost gandite pentru a creste atractivitatea A0 – Inel Bucuresti, prin conectarea acesteia la Capitala si la aria metropolitana.
„Despre proiectele noi pe care le pregatim pentru fluidizarea traficului in Regiunea Bucuresti – Ilfov, dar si despre cele 5 pasaje rutiere aflate in executie (#Mogosoaia, #Domnesti, #Berceni, #OlteniteiPopestiLeordeni, #Cernica), am vorbit ieri la StirileProTV. Orbital Bucuresti va fi o retea de drumuri radiale care va conecta Coridorul IV Pan-european cu Regiunea Bucuresti Ilfov”, a scris Irinel Ionel Scriosteanu, secretar de stat in Ministerul Transporturilor, pe contul sau de Facebook.
Zona Metropolitana Bucuresti – Ilfov ar urma sa aiba o retea de 10 drumuri radiale, care sa uneasca Centura Capitalei cu viitorul inel de autostrada A0. Un viitor studiu de fezabilitate ar putea fi scos la licitatie la finele lui 2021 sau inceputul lui 2022.
„In 2022, toate cele cinci pasaje vor fi gata. Pentru radiale, avem in pregatire studii de prefezabilitate, sunt echipele care lucreaza in comun cu Primaria Capitalei, Consiliul Judetean si Ministerul. In maximum 2026, aproximativ, ar trebui sa fie gata„, a declarat secretarul de stat, la PRO TV.
Totodata, secretarul de stat declara luna trecuta, intr-un interviu pentru Jurnalul de Ilfov, ca acest proiect amplu, de circa 600 de milioane de euro, este in faza studiilor de prefezabilitate, care inseamna 10 drumuri radiale cu o lungime totala de circa 100 km, 30 de noduri si descarcari rutiere, 30 de UAT-uri intersectate.
Cele 10 drumuri radiale au fost gandite pentru a creste atractivitatea A0 – Inel Bucuresti, prin conectarea acesteia la Capitala si la aria metropolitana. In total, aproape 100 km de drumuri radiale incluse in proiectul denumit ”Orbital Bucuresti”, ale caror trasee au fost gandite astfel incat sa lege marile bulevarde radiale ale Bucurestiului, cu Centura actuala si A0, avand conexiuni intre localitatile din aria metropolitana la A0, intersectand un numar total de 30 de unitati administrativ-teritoriale. S-au propus, astfel, 30 de noduri si descarcari rutiere. Structura drumurilor radiale va fi la profil 2+2. Costul estimat la acest moment al proiectului ”Orbital Bucuresti” este de 682,28 milioane de euro cu TVA (573,34 milioane de euro fara TVA, cu un cost mediu pe km de 7,26 milioane de euro cu TVA), iar posibilele surse de finantare identificate sunt Programul Operational Infrastructura Mare (POIM), Programul Operational Transport (POT), bugetul de stat.
”Autostrada A0 face parte din Coridorul IV Pan-european de transport, cel mai important coridor din Romania, care leaga Portul Constanta de restul Europei, iar lucrarile la infrastructura de pe acest coridor au fost tinte principale ale guvernului liberal. Aceasta pentru a elimina deficitul de competitivitate inregistrat de Romania, fata de restul Europei, datorat lipsei unei infrastructuri rutiere si/sau feroviare adecvate. Regiunea Bucuresti – Ilfov produce aproape 30% din PIB-ul României, iar aici avem doar 11 intrari si iesiri, si acelea doar pe autostrazi si drumuri nationale, si nici macar toate drumurile nationale nu au conexiune cu A0 (cum este, de exemplu, DN 3, care nu a fost proiectat sa aiba aceasta conexiune cu autostrada). Vorbim despre aceasta autostrada A0, care nu trebuie folosita doar pentru tranzit, ci pentru a genera dezvoltare si impact economic major pentru regiune. Din acest motiv, am gandit ca extensiile de la coridoarele principale de transport europene catre zonele economice foarte dezvoltate sa faca parte si sa fie finantate din coridorul de baza. In cadrul grupului de lucru format din experti din Ministerul Transporturilor, Consiliul Judetean Ilfov, Primaria Capitalei, am analizat aceste probleme si am identificat necesitatea implementarii urmatoarei etape de dezvoltare: intre cele doua inele rutiere din jurul Capitalei – A0 si Centura actuala – sa realizam noi drumuri, pe care le-am numit radiale, care sa faca legatura dintre Coridorul IV – A0 cu zona economica Bucuresti. Am realizat practic intern, un fel de studiu de prefezabilitate pentru cea mai mare parte dintre radialele propuse, care vor fi executate la patru benzi, cate doua pe sens, plus o zona mediana de cel putin 8 metri, care in prima faza sa aiba functiunea de spatiu verde, care sa separe sensurile. Ulterior, aici ne putem permite o dezvoltare a transportului alternativ, gandind pentru aceasta zona mediana poate o linie de tramvai, metrou usor sau sa o dedicam exclusiv ca spatiu pentru liniile de autobuze. Vom crea astfel un spatiu de dezvoltare spre interior, nu spre exterior, evitand sa mai demolam, sa mai regandim mutarea de retele utilitare etc.”, a declarat Irinel Scriosteanu, intr-un interviu pentru Jurnalul de Ilfov.
Iata care sunt cele 10 drumuri radiale:
DR1 – Vest Expres are o lungime de 9,03 km si realizeaza legatura intre Autostrada A0 – Drumul National Centura Bucuresti (DNCB) – B.dul Timisoara, avand un cost estimat de 76,30 milioane de euro cu TVA.
DR2 – Autostrada A1 are o lungime de 12,02 km si scopul proiectului este de extindere la trei benzi pe sens intre km 10 si km 23 a Autostrazii A1. Costul estimat este de 42,90 milioane de euro cu TVA.
DR3 – Giulesti Expres, drum radial care are o lungime de 10,37 km, conecteaza Sabareni la Autostrada A0, se prelungeste pana la DNCB, apoi realizeaza legatura cu Calea Giulesti. Costul estimat este de 72,62 milioane de euro cu TVA.
DR4 – Nord Expres, cu o lungime de 12,59 km, realizeaza conexiunea localitatii Corbeanca la Autostrada A0, apoi se prelungeste spre DNCB si B.dul Poligrafiei. Costul total estimat este de 102,39 milioane de euro cu TVA.
DR5 – Pipera Expres are o lungime de 10,53 km si realizeaza legatura intre Autostrada A0 si localitatile Otopeni – Tunari – DNCB – Pipera – Băneasa Nord. Costul total estimat este de 85,97 milioane euro cu TVA.
DR6 – Afumati Expres, drumul radial care realizeaza conexiunea Autostrazii A0 cu DN2, devenind o varianta de ocolire a localitatii Afumati. Are o lungime de 4,39 km si un cost total de 34,14 milioane de euro cu TVA.
DR7 – Est Expres are o lungime totala de 6,10 km si conecteaza Moara Domneasca la Autostrada A0 si realizeaza legatura municipiului Bucuresti la A0 prin Dobroesti – Pantelimon – DNCB – A0. Costul estimat este de 58,34 milioane de euro cu TVA.
DR8 – Splai Expres cu o lungime de 5,49 km conecteaza Autostrada A0 cu municipiul București prin legatura la DNCB si Splaiul Unirii, dar si conexiunea cu zona metropolitana prin Nodul Cernica. Costul total estimat este de 36,51 milioane de euro cu TVA.
DR9 – Sud Expres are o lungime de 13,86 km si realizeaza conexiunea Vidra – Autostrada A0 – DNCB – B.dul Metalurgiei / Gara Progresu. Costul estimat este de 96,44 milioane de euro cu TVA.
DR10 – Magurele Expres realizeaza legatura Autostrazii A0 la DNCB – Parc Industrial Magurele – Prelungirea Ferentari. Are o lungime de 9,62 km si un cost total estimat de 76,65 milioane de euro cu TVA.
De asemenea, in proiectul Orbital Bucuresti, sunt propuse doua noduri rutiere principale, care au rolul de a conecta reteaua rutiera existenta la Autostrada A0: Nodul rutier 1 realizeaza conectarea drumul judetean DJ 200 la Autostrada A0 pe teritoriul localitatii Stefanestii de Jos si are un cost total estimat de 7,14 milioane de euro cu TVA; iar Nodul rutier 2 este propus pentru realizarea legaturii intre DN 3 la Autostrada A0 (Pantelimon), avand un cost total estimat la 14,90 milioane de euro cu TVA.