BANI EUROPENI PENTRU INFRASTRUCTURA MILITARA – Romania poate primi pana la 85% din suma necesara pentru proiecte de infrastructura critica

Uniunea Europeana (UE) aloca aproape 1,7 miliarde de euro pentru mobilitate militara si infrastructura de transport statelor membre, a anuntat comisarul european pentru Transporturi, Adina Valean (foto stanga) in urma intalnirii de miercuri, 21 aprilie, cu secretarul general al NATO, Jens Stoltenberg (foto dreapta).

Comisarul Adina Valean a discutat miercuri cu secretarul general al NATO finantarea refacerii infrastructurii care poate fi folosita inclusiv in scopuri militare: drumuri, poduri, aeroporturi si porturi. 21 dintre statele UE sunt si membre NATO. Romania poate primi prin fondul de mobilitate militara pana la 85% din banii necesari proiectelor de infrastructura critica, a precizat comisarul european.

Uniunea Europeana pune la dispozitie pentru acest tip de mobilitate un buget de 1,69 miliarde de euro, prin mecanismul de interconectare al Europei. Acesta e un instrument financiar pe care il supervizez eu si care are, in premiera, o alocare speciala pentru infrastructura necesara transportului militar. Bineinteles, proiectele care vor fi cofinantate vor avea dubla folosinta, civila si militara, si vor fi parte din reteaua esentiala de transporturi a Uniunii Europene. Camioanele de mare tonaj, de exemplu, si-ar putea eficientiza rutele”, a declarat Adina Valean pentru Europa FM.

Ccomisarul european pentru Transporturi adauga ca primul apel de proiect de acest tip va fi lansat in cateva luni.

In cateva luni o sa lansam primul apel de proiect de acest tip, cu o finantare de pana la 50% din costurile necesare. Pentru statele care beneficiaza de fonduri de coeziune, cum e Romania, finantarea poate fi pana la 85%”, a adaugat Valean.

Reamintim ca in data de 9 aprilie 2021, Adina Valean, a declarat ca expertii Comisiei Europene vor realiza o analiza de cost pe fiecare proiect inclus in Planul National de Redresare si Rezilienta (PNRR), iar daca lucrurile merg bine, tara noastra ar putea primi un avans de 13% din totalul celor aproape 30 de miliarde de euro inainte de luna iunie.

Ca oportunitati de finantare, in acest moment statele membre sunt pe ultima suta de metri cu depunerea PNRR. Daca e sa ma refer la domeniul transporturilor, Planul National al Romaniei, in forma pe care am vazut-o pana acum, exista o alocare importanta pentru transporturi. Sa vedem cat va fi in final, dar in orice caz un minim de doua miliarde de euro ar fi o sansa importanta pentru infrastructura din Romania. Sigur, nu acopera toate nevoile. Dupa depunerea Planului care, teoretic, are termen limita sfarsitul acestei luni, intra expertii Comisiei care trebuie sa faca analiza de cost pe fiecare proiect. Daca lucrurile merg bine, se poate primi un avans de 13% din totalul fondurilor inainte de luna iunie. Negocierile nu sunt inca finalizate, deci vom vedea in curand care vor fi datele exacte pentru acordarea primelor fonduri”, a declarat comisarul european pentru Transporturi in cadrul unei dezbateri de specialitate.

Adina Valean a completat ca Romania trebuie sa aiba o lista de proiecte concrete, mature, care sa permita cheltuirea rapida a banilor, pentru ca ultimele decontari se vor face in 2026.

Guvernul a adoptat la inceputul lunii aprilie memorandumul prin care mandateaza Ministerul Investitiilor si Proiectele Europene sa negocieze PNRR la nivelul Comisiei Europene. Oficial, negocierile cu Comisia Europeana demareaza la data de 1 mai 2021, insa discutiile cu reprezentantii Comisiei Europene au avut loc informal, pe componente, pe parcursul perioadei de elaborare a PNRR.

In februarie 2021, premierul Florin Citu, declara ca se lucreaza pentru imbunatatirea proiectelor.

Doamna comisar (pentru transporturi, Adina) Valean a creat un task force pe domeniul transporturilor, care sa ajute la pregatirea proiectelor”, a spus Citu.

Planul National de Redresare si Rezilienta (PNRR), prin care Romania va putea beneficia de aproape 30 de miliarde de euro din cele 672,5 miliarde de euro ale Mecanismului de redresare si rezilienta, este grupat pe 30 de componente care acopera toti cei 6 piloni ai acestui mecanism, asa cum a fost el adoptat de institutiile europene.

Articolul precedentFONDURILE PNRR PE INFRASTRUCTURA SUNT IN PERICOL – Comisia Europeana cere modificarea PNRR. Vicepremierul Barna: „ Avem in continuare discutia legata de acceptarea componentei de infrastructura, care pentru noi e de viata si de moarte”
Articolul următorAUTOSTRADA NORDULUI, PRIORITIZATA DE CNAIR – Contractul pentru studiul de fezabilitate aferent lotului Baia Mare – Bistrita, semnat intr-o luna

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.