Reprezentantii Companiei Nationale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), conduse de Mariana Ionita (foto) promit ca pana la finalul lunii mai va putea fi semnat contractul pentru studiul de fezabilitate ce vizeaza tronsonul Baia Mare – Bistrita-Nasaud din Autostrada Nordului. Anuntul a fost facut de catre deputatul PNL Calin Bota, in urma unei discutii cu directorul general al CNAIR, Mariana Ionita, pe tema stadiului proiectelor de infrastructura din nordul Romaniei.
Reamintim ca miercuri, 10 martie, CNAIR a anuntat intr-un comunicat publicat pe pagina de internet a institutiei ca a semnat contractele pentru elaborarea studiilor de fezabilitate aferente loturilor 2 (Bistrita – Vatra Dornei) si 3 (Vatra Dornei – Suceava) necesare constructiei drumului de mare viteza Baia Mare – Suceava, in timp ce ofertele depuse pentru lotul 1 (Baia Mare – Bistrita) sunt in curs de evaluare.
,,Am primit o veste buna pentru Maramures de la CNAIR. Peste circa o luna, va putea fi semnat contractul pentru studiul de fezabilitate ce vizeaza tronsonul Baia Mare – Bistrita-Nasaud din Autostrada Nordului, in care se afla inclus si tronsonul Baia Mare – Jibou”, a declarat miercuri, 21 aprilie, deputatul PNL Calin Bota la finalul discutiei cu reprezentantii CNAIR, potrivit presei locale.
CNAIR a desemnat in martie castigatorii contractelor pentru studiile de fezabilitate aferente loturilor 2 si 3 ale drumului expres Baia Mare-Suceava
Asa cum rezulta din documentatia publicata de CNAIR in Sistemul Electronic de Achizitii Publice, ofertele depuse pentru Studiul de fezabilitate pentru Lotul 1 Baia Mare-Bistrita sunt in curs de evaluare. Valoarea contractului este de 22.944.310,67 lei. Anterior, pe 10 martie 2021, CNAIR a anuntat castigatorii contractelor pentru loturile 2 si 3.
Astfel, potrivit Companiei de autostrazi, ofertantul declarat castigator in martie pentru elaborarea Studiului de Fezabilitate aferent lotului 2, Bistrita – Vatra Dornei este S.C. Explan S.R.L., valoarea contractului fiind de 15.793.026,12 lei fara TVA. Studiul de Fezabilitate pentru lotul 3, Vatra Dornei – Suceava, va fi elaborat de Asocierea S.C. Best Consulting & Design S.R.L. – Ingineria Especializada Obra Civil e Industrial S.A., valoarea contractului fiind de 14.475.000,00 lei fara TVA. Banii vin din fonduri europene nerambursabile, iar durata de realizare a serviciilor de proiectare este de 18 luni de la data de incepere a fiecarui contract.
Prestatorii trebuie sa asigure, conform contractelor, urmatoarele servicii:
• Elaborarea Studiului de Fezabilitate (SF), tinand cont de aplicabilitatea in totalitate a legislatiei in vigoare (norme, normative, standarde, legi etc.);
• Intocmirea documentatiei suport si asistenta acordata Beneficiarului pentru depunerea si sustinerea aplicatiei de finantare;
• Pregatirea documentatiei de atribuire a contractului de proiectare si executie lucrari si Asistenta tehnica acordata Beneficiarului in perioada derularii procedurilor de achizitie publica pentru proiectare si executie lucrari.
Conform Master Planului General de Transport al Romaniei, legatura intre Baia Mare si Suceava va fi realizata astfel: Drumul expres Baia Mare – Bistrita, numit Somes Expres, si Drumul Trans Regio Bistrita – Vatra Dornei – Suceava, numit generic Bucovina. Acest proiect de infrastructura va realiza legatura dintre Coridorul 3 (Bucuresti – Regiunea Nord Est) si viitorul punct de trecere al frontierei din zona Oar.
Calin Bota a mai precizat miercuri, in urma discutiilor cu CNAIR, ca, din consultarile cu Compania de Autostrazi rezulta ca cei 11,5 km, care fac legatura intre Satu Mare si Oar, se afla si ei in faza avansata pentru realizarea studiului de fezabilitate. Este vorba despre un drum care se va conecta la Drumul expres Baia Mare – Satu Mare, un proiect realizat in parteneriat cu Consiliul Judetean Maramures si Consiliul Judetean Satu Mare.
Modificare de traseu a tronsonului Baia Mare-Satu Mare, cu iesire in Ungaria
In ce priveste tronsonul Baia Mare-Satu Mare, cu iesire in Ungaria, deputatul PNL spune ca in cazul acestui drum important este vorba de o modificare de traseu, din cauza faptului ca in Ungaria nu se mai poate face punctul de trecere al frontierei unde fusese stabilit initial, deoarece acolo exista un sit Natura 2000. Acel studiu de fezabilitate va fi refacut, precizeaza Bota. Autoritatile spera sa semneze in circa o luna contractul pentru tronsonul Baia Mare-Bistrita, care va fi un drum de mare viteza, dar nu s-a stabilit inca daca se va numi autostrada sau drum expres.
Calin Bota despre evolutia greoaie a proiectelor de infrastructura: Cei care guverneaza alaturi de noi, liberalii, au alte prioritati
Parlamentarul maramuresean a explicat si de ce lucrarile de infrastructura inainteaza greu in Romania.
„Nu are cine sa lucreze. Sunt aceiasi operatori economici occidentali care subcontracteaza lucrari la firme romanesti. Din pacate, noi nu avem capacitati productive in zona asta. In Maramures, pe proiecte medii si mici era la un moment dat un blocaj. Aveam PNDL-ul in lucru si nu puteau sa lucreze. Au fost firme din judet care au avut cate zece contracte si nu au putut executa mai mult de trei si i-au blocat pe toti ceilalti. Solutia? Noi am inceput la Ministerul fondurilor europene, cand era Bolos ministru. Am avut discutii cu operatorii din constructii pentru a asigura niste finantari in vederea retehnologizarii si achizitionarii de capacitati de productie, utilaje. Ce aveam noi asigurat de la Comisia Europeana se referea la operatorii mici si mijlocii. Or, operatorii din constructii care sa poata sa realizeze astfel de lucrari nu sunt intreprinderi mici sau mijlocii. Sunt societati cu capital mare. Din pacate, discutiile s-au blocat, nu s-au dus mai departe. Au venit alegerile, iar cei care guverneaza alaturi de noi, liberalii, au alte prioritati. Deci, e putin cam complicat”, a explicat deputatul liberal Calin Bota.
La discutii au participat deputatii liberali Diana Morar (Bistrita), Angelica Fador (Suceava) si Adrian Cozma (Satu Mare). Grupul parlamentarilor care sustin Autostrada Nordului a fost initiat de Calin Bota, din dorinta de a impulsiona realizarea acestui obiectiv de infrastructura extrem de important pentru dezvoltarea tuturor regiunilor din nordul tarii.
[…] Lumea Infrastructurii a relatat anterior ca reprezentantii CNAIR au promis in aprilie ca pana la finalul lunii mai va putea fi semnat contractul. Potrivit SEAP, termenul limita pentru evaluarea financiara si evaluarea tehnica este 8 iunie 2021. Durata proiectului, conform anuntului CNAIR, este de 20 de luni. […]