Compania Nationala de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) face o gafa de proportii intr-unul dintre litigiile comerciale in care este implicata. Compania de Drumuri marcheaza o premiera juridica dupa ce a facut o cerere de chemare in garantie a Regionalei de Drumuri Bucuresti (DRDP Bucuresti) in dosarul in care CNAIR se judeca cu constructorul turc Alsim Alarko, cel care executa lucrarile la lotul doi din Autostrada de Centura a Capitalei (A 0).
In acest moment, pe rolul instantelor sunt mai multe dosare in care CNAIR se judeca cu constructorul Alsim Alarko, insa unul dintre acestea a bifat si o premiera in materie de litigii comerciale. Potrivit documentelor consultate de Lumea Infrastructurii pe portalul instantelor de judecata, CNAIR a chemat in garantie DRDP Bucuresti, cea mai importanta Regionala din subordine. Insa ceea ce a omis CNAIR sa ia in considerare este ca aceasta nu are personalitate juridica.
Chemarea in garantie inseamna ca „partea interesata poate sa cheme in garantie o terta persoana, impotriva careia ar putea sa se indrepte cu o cerere separata in garantie sau in despagubiri”.
Motivul invocat de CNAIR este ca DRDP Bucuresti a asigurat consultanta, adica supervizarea lucrarilor pentru A0, iar intre CNAIR Central si antreprenor a fost un litigiu privind solutia tehnica pentru fundatii.
Astfel, potrivit dosarului 3878/3/2021 inregistrat pe 10 februarie 2021 la Sectia a-VI-a Civila a Tribunalului Bucuresti, avand ca obiect „Executare contract administrativ”, constructorul, Alsim Alarko Sanayi Tesisleri Ve Ticaret A.S, are calitatea de reclamant, iar CNAIR, care are calitatea de parat, cheama in garantie DRDP Bucuresti. In sedinta de pe 1 aprilie 2021, completul de judecata arata, in incheierea de sedinta, ca „respinge ca inadmisibila cererea de chemare in garantie a Directiei Regionale Drumuri si Poduri Bucuresti”.
„Acorda termen pentru continuarea judecatii la data de 13.05.2021 ora 11, pentru cand partile au termen in cunostinta. Cu apel odata cu fondul. Pronuntata astazi, 01.04.2021, prin punerea solutiei la dispozitia partilor prin mijlocirea grefei instantei”, se mai arata in incheiere de sedinta din 1 aprilie 2021.
Urmatorul termen in acest dosar este 13 mai 2021.
Instanta a remarcat totodata „ineditul” situatiei, cele sapte unitati subordonate neavand „personalitate juridica”, asa cum reiese inclusiv de pe pagina de internet a CNAIR.
„C.N.A.I.R-S.A. are în structura sa urmatoarele unitati si subunitati:
C.N.A.I.R. SA – Central;
7 subunitati, fara personalitate juridica, denumite Directii Regionale de Drumuri si Poduri situate în : Bucuresti, Craiova, Iasi, Cluj, Timisoara, Constanta , Brasov;
un Centru De Studii Tehnice, Rutiere si Informatice (CESTRIN). CESTRIN este organismul tehnic al C.N.A.I.R. S.A.;
45 de Sectii de Drumuri Nationale;
318 districte”, se arata pe pagina web a CNAIR la capitolul Organizare si Functionare.
Un alt dosar in care CNAIR se judeca cu Alsim Alarko este cel inregistrat cu numarul 3881/3/2021, tot in data de 10 februarie 2021. Urmatorul termen in acest dosar este 10 mai 2021, dupa ce completul C33-Fond a amanat cauza, in data de 29 martie 2021 „pentru ca reclamanta sa faca dovada achitarii taxei de timbru in cuantum de 415 lei”.
Autostrata de centura a Capitalei inainteaza cu greutate
Santierul pentru construirea lotului de 16 kilometri de pe A0 Bucuresti Sud intre Vidra si Bragadiru a fost „inaugurat” oficial in august 2020 in prezenta fostului premier Ludovic Orban si a fostului ministru al Transporturilor, Lucian Bode, evenimentul marcand intrarea constructorilor din Turcia pe santierele de autostrada din Romania. Dupa opt luni de la inceperea lucrarilor pentru construirea lotului 2 al Autostrazii de Centura Bucuresti Sud – A0, mobilizarea constructorului din Turcia este destul de slaba, iar antreprenorul inca nu a intrat pe o treime din traseu, arata dateele colectate de pasionatii de infrastructura din teren in a doua jumatate a lunii aprilir 2021.
Potrivit datelor de progres de la Compania de Drumuri, santierul a ajuns la un stadiu fizic de executie de doar 6,5%, cu plati in avans de 20% din lucrare. Valoarea lucrarilor pentru Lotul 2 al Autostrazii A 0este de 750 de milioane lei, finantare europeana.
Situatia loturilor 1 si 3 de pe A0 – Bucuresti Sud
Acelasi antreprenor din Turcia lucreaza si pe primul lot al Autostrazii A0, intre Glina (zona A2) si Vidra, tronson cu o lungime de 17 km. Ordinul pentru inceperea lucrarilor, anuntat festiv de data aceasta de actualul ministru al Transporturilor, catalin Drula, a fost emis la inceputul lunii martie 2021, iar termenul de finalizare este de doi ani si jumatate.
Pentru lotul 3 Bragadiru – Autostrada A1, unde constructor este compania Aktor, la sfarsitul primaverii (luna mai) ar putea fi emis si ordinul pentru inceperea lucrarilor.
Pentru A0 Bucuresti – Nord, din cele patru loturi, doar un segment de 5 kilometri are contract semnat: Cernica – A2 cu firma UMB. In total, A0 – Autostrada inelara de centura a Capitalei are aproximativ 100 de kilometri (n.r. centura actuala are 71 km).