Romania ar putea primi prima „transa” din fondurile prevazute in Planul National de Redresare si Rezilienta (PNRR) in iunie 2021. Anuntul a fost facut de comisarul european pentru transporturi, Adina Valean (foto), intr-o dezbatere de specialitate in cadrul careia a precizat ca o conditie importanta pentru ca o parte din fondurile PNRR sa vina in Romania pentru proiectele de infrastructura este ca, in urma analizelor de cost pe fiecare proiect, expertii Comisiei Europene (CE) sa se constate ca fiecare lucrare este realizabila in timpii asumati.
Mai usor cu populismul si campaniile electorale
De punctat este, potrivit Adinei Valean, citate de Agerpres, ca desi exista o alocare importanta de fonduri eurpene pentru domeniul transporturilor in Romania, insa este necesar ca tara noastra sa prezinte „proiectele concrete, mature, care sa permita cheltuirea rapida a banilor, pentru ca ultimele decontari se vor face in 2026”.
Cu alte cuvinte, in loc sa promita marea cu sarea, guvernantii ar trebui sa se asigure ca dau garantii doar pentru proiectele care chiar pot fi finalizate pana in 2026, in caz contrar Romania riscand nu doar sa piarda bani, dar si sa stagneze din punct de vedere al dezvoltarii altor proiecte.
Iata declaratia Adinei Valean:
„Cred ca exista, in momentul de fata, motive de optimism (in privinta economiei, n.r.) datorita campaniei de vaccinare, care incepe sa prinda viteza in tarile Uniunii Europene. Toate estimarile spun ca, dupa un trimestru mai lent, ne putem astepta la imunizarea populatiei intr-un procent extrem de mare pentru a opri pandemia undeva la sfarsitul acestei veri. Asta ar insemna o ridicare cat mai rapida a restrictiilor. Ca oportunitati de finantare, in acest moment statele membre sunt pe ultima suta de metri cu depunerea Planurilor Nationale de Redresare Economica si Rezilienta.
Daca e sa ma refer la domeniul transporturilor, Planul National al Romaniei, in forma pe care am vazut-o pana acum, exista o alocare importanta pentru transporturi. Sa vedem cat va fi in final, dar in orice caz un minim de doua miliarde de euro ar fi o sansa importanta pentru infrastructura din Romania. Sigur, nu acopera toate nevoile. Dupa depunerea Planului care, teoretic, are termen limita sfarsitul acestei luni, intra expertii Comisiei care trebuie sa faca analiza de cost pe fiecare proiect. Daca lucrurile merg bine, se poate primi un avans de 13% din totalul fondurilor inainte de luna iunie. Negocierile nu sunt inca finalizate, deci vom vedea in curand care vor fi datele exacte pentru acordarea primelor fonduri”, a declarat Valean, completand ca este necesar ca Romania sa aiba „o lista de proiecte concrete, mature, care sa permita cheltuirea rapida a banilor, pentru ca ultimele decontari se vor face in 2026”.
PNRR a intrat in dezbatere publica in 19 martie 2021, data la care Guvernul a dezbatut Planul National de Relansare si Rezilienta (PNRR), in care a propus o alocare de 41,1 miliarde euro, reprezentand 141% din alocarea Romaniei atat din granturi cat si imprumuturi, pentru reforme vizand schimbari structurale. In total, pe segmentul transporturi Romania propune proiecte in valoare de 9,5 miliarde de euro. Bani care ar urma sa fie cheltuiti pe sute de kilometri de autostrada, de drumuri expres si de legaturi intre sosele de mare viteza.
Sutele de kilometri de sosea din PNRR
PNRR prevede cresterea eficientei implementarii investitiilor in infrastructura de transport, prin cresterea capacitatii administrative, a guvernantei corporative (CNIR si CNAIR), coroborat cu investitii in dezvoltarea infrastructurii rutiere majore (TEN-T) si a conexiunilor cu zone relevante din punct de vedere economic (inclusiv cu potentiale culoare navigabile) in special pe urmatoarele tronsoane:
A7 – Anumite sectiuni;
A8 – Anumite sectiuni;
A1 – Sectiunea Lugoj – Deva;
A3 – Anumite sectiuni si Centura Metropolitana Cluj;
Legatura intre Autostrada A1 – Timisoara – Aeroportul Timisoara;
Legatura Autostrada A8 – Letcani Vest – Bypass Iasi – Iasi Dacia;
Legatura Apahida (Est Cluj-Napoca) – Jucu (Zona industriala si logistica);
Legatura intre Autostrada A1 – Pitesti – Mioveni Bypass;
Legatura Craiova Est – Drum Expres Pitesti – Craiova;
Legatura Hunedoara – Santuhalm – Autostrada A1;
Legatura A10 – Teius – Blaj (zona industriala);
Legatura Autostrada A3 – Martinesti – Valcele;
Alternativa Techirghiol (Litoral Express);
Legatura Slobozia – Drajna Noua – Autostrada A2;
Legatura Calarasi – Drajna Noua – Autostrada A2;
Legatura DN1 – Aeroport Henri Coanda – Autostrada A3/A0;
Legatura Sfantu Gheorghe – Autostrada A13;
Legatura Ramnicu Valcea – Tigveni;
Alte proiecte minore care asigura accesul diferitelor zone de interes catre infrastructura mare de transport si conexiuni cu potentiale culoare navigabile.
Optimizarea managementului traficului feroviar pe reteaua nationala
PNRR mai include si optimizarea managementului traficului feroviar pe reteaua nationala si investitii aferente lucrarilor de modernizare a sectoarelor selectate din reteaua TEN-T, cum ar fi:
- Arad – Timisoara – Caransebes;
- Cluj – Episcopia Bihor;
- Brasov – Aeroport Brasov;
- Timisoara – Aeroport Timisoara;
- Trenul metropolitan Cluj Napoca.