Compania Nationala de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) anunta semnarea Actului Aditional nr.3, la Contractul de Finantare nr. 112/23.08.2017, pentru proiectul: „Reabilitare DN 76, Deva- Oradea, faza II”. Astfel, valoarea totala a proiectului este actualizata la 607 milioane lei, iar perioada de implementare va fi de 94 de luni, termenul de finalizare fiind 31 octombrie 2023.
Astfel, compania anunta intr-un comunicat publicat marti 6 aprilie ca CNAIR, in calitate de Beneficiar si Ministerul Transporturtilor si Infrastructurii, in calitate de Organism Intermediar pentru Transport, au semnat noul act aditional in data de 01.04.2021.
Prin semnarea Actului Aditional nr.3 se modifica perioada de implementare si valoarea totala a contractului de finantare
Astfel, vor fi modificate conditiile generale dupa cum urmeaza:
- Art.2 – Durata contractului, alin (2) va avea urmatorul cuprins: „(2) Perioada de implementare a Proiectului este de 94 de luni, respectiv intre data de 01.01.2016 si 31.10.2023, la care se adauga, daca este cazul, si perioada de desfasurare a activitatilor proiectului inainte de semnarea Contractului de Finantare, conform regulilor de eligibilitate a cheltuielilor”.
- Art. 3- Valoarea contractului, alin (1) si (2) vor avea urmatorul cuprins:
- Valoarea totala a Contractului de Finantare este de 607.014.459,13 lei;
- Valoarea eligibila nerambursabila din Fondul European de Dezvoltare Regionala, este in suma de 388.947.689,41 lei, echivalenta cu 85% din valoarea totala eligibila.
- Valoarea co-finantarii eligibile a Beneficiarului este in suma de 68.637.827,52 lei, echivalenta cu 15% din valoarea totala eligibila.
Toate celelalte prevederi importante ale Contractului si ale anexelor acestuia raman neschimbate.
Totalul investitiilor pentru proiectul „Reabilitarea drumului national DN 76 (E79) Deva-Oradea – faza II” este de 131 252 869 euro, contributia UE prin Fondul european de dezvoltare regionala fiind de 76 230 372 EUR in cadrul Programului operational „Infrastructura mare” pentru perioada de programare 2014-2020. Investitia se incadreaza in prioritatea „Dezvoltarea unui sistem de transport multimodal, de calitate, durabil si eficient”, potrivit descrierii publicate in noiembrie 2020 pe siteul Comisiei Europene.
Costurile totale pentru prima faza a proiectului s-au ridicat la peste 74 milioane euro
Traversand judetele Hunedoara, Arad si Bihor, DN76 are o lungime de 171,6 km si este o componenta a retelei transeuropene de transport (TEN-T). Drumul se afla in regiunea de dezvoltare Nord-Vest a Macroregiunii unu si in regiunea de dezvoltare Vest a Macroregiunii patru. Acesta leaga orasele Deva si Oradea, inainte de a ajunge la granita cu Ungaria in orasul Bors. DN76 reprezinta o parte a drumului european E79, care merge de la Miskolc, Ungaria, pana la Salonic, Grecia. Acesta are o lungime totala de 1 300 km, din care cea mai mare parte este in Romania si trece de asemenea prin Bulgaria.
Costurile totale pentru prima faza a proiectului s-au ridicat la peste 74 milioane euro, se arata pe siteul Comisiei Europene, dintre care aproximativ 48 milioane euro au fost considerate eligibile pentru a fi acoperite prin intermediul instrumentelor de finantare UE.
Se lucreaza de peste sapte ani pe soseaua Deva – Oradea
Proiectul de reabilitare a drumului national DN 76, Deva – Oradea, km 0+000 – km 184+390 a demarat in 2013, finalizarea sa fiind planuita initial pentru 2016. Sursa de finantare a acestor lucrari este asigurata din Fondul European de Dezvoltare Regionala prin Programul Operational Infrastructura Mare 2014-2020.
Lucrarile pe soseaua din vestul Romaniei au inceput in 2013 pe unele sectoare, in timp ce pe altele procedurile au fost intarziate. Unele tronsoane, ca Deva – Brad au fost finalizate in 2017, in timp ce lucrarile la tronsonul Ionesti – Varfurile au fost blocate aproape trei ani, dupa ce antreprenorii au fost acuzati de mobilizare slaba, iar investitia a fost scoasa din nou la licitatie.
Potrivit proiectului initial, reabilitarea DN76 vizeaza urmatoarele tipuri de lucrari:
- Marirea platformei drumului de la 8,00 – 9,00 m la 10,00 m, din care parte carosabila 7,00 m, acostamente de 1,50 m din care 1,25 cu sistem rutier echivalent cu cel al partii carosabile, iar restul de 0,25 m din pamant;
- Introducerea benzii a III-a pentru vehicule lente sau a benzilor de degajare, ranforsarea sistemului rutier existent in vederea imbunatatirii portantei si suprafetei de rulare;
- Corectia punctuala a traseului, prin corectia unor curbe periculoase;
- Imbunatatirea scurgerii apelor in lungul drumului prin repararea santurilor si rigolelor de pamant sau reprofilarea acestora si refacerea celor degradate;
- Inlocuirea podetelor cu diametre sau deschideri sub 2,00 m cu podete de 2,00 m precum si repararea unor podete existente, inclusive amenajari amonte si aval;
- Imbunatatirea drenajului sistemului rutier sau protejarea acestuia de infiltratii ale apelor din versanti, prin executia pe anumite portiuni a unor drenuri longitudinale sub rigole si a unor drenuri transversale pe versanti;
- Amenajarea trecerilor la nivel cu calea ferata; amenajarea tuturor intersectiilor cu alte drumuri publice;
- Sporirea sigurantei circulatiei prin inlocuirea unor parapete existente cu parapete metalici si prevederea de trotuare in localitatile traversate;
- In localitati, trotuarele, parcarile si traversarile vor fi amenajate astfel incat sa poata fi utilizate de catre persoanele cu handicap.