Lumea Infrastructurii a anuntat in exclusivitate in editia din 15 martie 2021 faptul ca ministrul Transporturilor Catalin Drula a semnat vineri, 12 martie 2021, Ordinul prin care au fost stabilite criteriile de prioritizare a platii disputelor contractuale, astfel cum au fost stabilite prin Comisiile de adjudecare a disputelor (DAB), aferente proiectelor de infrastructura transeuropeana de transport. Actul semnat de ministrul Drula face astfel posibila deblocarea santierelor si permiterea continuarii lucrarilor de infrastructura, fara ca antreprenorii sa astepte decizia definitiva a unei instante arbitrale. Un Ordin care este atat in beneficiul Statului, dar si al antreprenorilor.
Pentru a intelege mai bine efectele Ordinului ministrului Transporturilor Catalin Drula care reglementeaza necesitatea punerii in aplicare a prevederilor OUG 7/2016 – privind unele masuri pentru accelerarea implementarii proiectelor de infrastructura transeuropeana de transport, precum si modificarea si completarea unor acte normative, cu modificarile si completarile ulterioare, aprobata prin Legea nr.241/2016 – Lumea Infrastructurii prezinta o descriere completa a modului in care acest ordin urmeaza sa fie implementat.
Extrem de important, Ordinul de ministru astfel cum a fost semnat, vizeaza contractele de achizitie publica bazate pe contractele FIDIC privind executia de lucrari, contracte care pe parcursul implementarii intampina probleme de ordin financiar sau ca timp de finalizare a proiectului, lucru care determina activarea mecanismului de solutionare a litigiilor de catre Comisia de Adjudecare a Disputelor (DAB).
Odata sesizata, Comisia poate dispune prelungirea duratei de executie, dar si aprobarea unor plati sumplimentare catre antreprenor cu titlu de compensatie pentru daunele suferite ca urmare a evenimentelor de risc ale beneficiarului in timpul perioadei initiale a contractului.
Decizia pronuntata de Comisia de Adjudecare a Disputelor in favoarea antreprenorului poate fi astfel pusa in executare de catre beneficiar in baza OUG 7/2016, prin incheierea unui act aditional intre antreprenor si beneficiar. Legea romana ofera astfel prin OUG 7/2016 posibilitatea incheierii unui act aditional la contractul de achizitie publica prin care sa se consfinteasca intelegerea dintre beneficiar si antreprenor in vederea derularii neintererupte a contractului.
Numai ca, desi deciziile Comisiei de Adjudecarea a Disputelor sunt obligatorii, acestea pot fi atacate la instanta de arbitraj, procedura arbitrala blocand practic lucrarile aflate in desfasurare.
Ordinul lui Catalin Drula permite continuarea lucrarilor indiferent de dosarele aflate in instantele de arbitraj
Or, prin Ordinul semnat de Catalin Drula, se permite ca deciziile Comisiei de Adjudecare a Disputelor sa fie obligatorii si aplicabile de indata, fara posibilitatea ca odata contestata decizia la instanta de arbitraj proiectul de infrastructura sa se blocheze. Din contra, Ordinul lui Catalin Drula face posibila continuarea lucrarilor in acelasi timp in care instantele de arbitraj solutioneaza litigiul.
Aceasta decizie este in primul rand benefica Statului roman care este degrevat de cheltuielile cu arbitrajul, dar si cu sumele cu titlu de penalitati sau majorari de intarziere.
Concret, pe de o parte, companiile aflate sub autoritatea Ministerului Transporturilor (in calitate de beneficiari ai lucrarilor de infrastructura) isi reduc costurile cu solutionare arbitrajelor si degreveaza astfel bugetul de stat de aceste cheltuieli, iar pe de alta parte, antreprenorii pot continua proiectele in acelasi timp in care procesele de arbitraj s-ar solutiona, fara a tergiversa implementarea lucrarilor.
Astfel, mecanismul prevazut de OUG nr. 7/2016 perfectat prin Ordinul ministrului Catalin Drula permite eliminarea sincopelor in finantarea proiectelor, asigurandu-le bugetul necesar pentru finalizarea lucrarilor conform calendarului si, practic elimina riscul suportarii penalitatilor de intarziere, a accesorilor, dobanzi, ratei inflatiei, respectiv a costurilor cu execuarea silita, costuri care cresc direct proprtional cu durata termenelor procedurii arbitrare.
Ca o comparatie, daca procedura in fata Comisiei de Adjudecarea a Disputelor dureaza circa 6 luni, o procedura arbitrala poate dura 3 ani, la niste consturi monumentale.
Plata sumelor stabilite prin Decizia Comisiei de Adjudecare a Disputelor se face mai usor in timpul derularii contractului
Pentru a evita astfel de situatii, Statul – prin institutiile aflate sub autoritate/coordonarea Ministerului Transporturilor – poate pune in aplicare deciziile pronuntate de Comisia de Adjudecare a Disputelor prin incheierea unui contract aditional la contractul de achizitie publica, in care sunt cuprinse mentiunile Comisiei.
Prin aplicarea deciziei Comisiei, anterior unei solutii pronuntate de instanta de arbitraj, plata sumelor stabilitate de Comisie se poate face din fondurile alocate proiectului – fonduri europene nerambursabile, bugetul de stat – beneficiu care nu este reglementat si pentru o plata ulterioara, mai exact dupa finalizarea arbitrajului si pronuntarea unei hotarari arbitrale.
Si, peste toate, trebuie avut in vedere faptul ca sumele finale rezultate din arbitraje sunt exponential mai mari decat sumele rezultate din deciziile Comisiei de Adjudecare a Disputelor, daca tinem cont ca acestea includ si penalitati de intarziere, accesorii, dobanzi, rata inflatiei, costruri aferente procedurii arbitrale, consturi cu executarea silita, etc.,costrui care cresc cu fiecare termen al procedurii arbitrale.