INFRASTRUCTURA FEROVIARA, IN PRAG DE DEZASTRU – 10% din resedintele de judet sunt izolate feroviar de Bucuresti

Nu mai putin de 10% dintre resedintele de judet din Romania sunt complet izolate feroviar de Bucuresti si nu au nicio legatura directa cu Gara de Nord sau alte statii feroviare din Capitala. Multe alte orase importante sunt conectate doar de o singura pereche de trenuri spre/dinspre Bucuresti. Situatia este agravata de faptul ca peste 70% din retea este in stare critica si are termenul depasit pentru reparatii capitale.

Reteaua de cai ferate din Romania are o lungime totala de 20.077 km de linii, fiind a saptea retea ca marime din Uniunea Europeana. Liniile sunt conectate prin 20.070 aparate de cale echivalente. Reteaua cuprinde 17.945 de poduri si podete, 176 de tuneluri si 11.473 km terasamente, potrivit informatiilor oficiale publicate pe cfr.ro.

Infrastructura feroviara a fost neglijata de guvernele postdecembriste, astfel incat s-a ajuns ca in 2020 chiar fostul premier Ludovic Orban sa admita ca peste 70% din retea este in stare critica si are termenul depasit pentru reparatii capitale.

Mai mult decat atat, nu mai putin de 10% dintre resedintele de judet sunt complet izolate feroviar de Capitala, arata clubferoviar.ro intr-o analiza publicata marti, 2 martie 2021.

Doua dintre resedintele de judet izolate feroviar de Bucuresti sunt situate la mai putin de 150 km de capitala si, cu toate astea, drumul pe calea ferata nu pare chiar la indemana, iar oamenii prefera sa se deplaseze cu masinile personale sau cu acele bombe pe roti numite microbuze.

Alexandria, resedinta judetului Teleorman, nu are legatura directa cu Bucurestiul

De la Bucuresti la Alexandria, municipiul de resedinta al judetului Teleorman, pe calea ferata sunt 134 km, pe Magistrala 900 pana la Rosiori Nord (linie dubla, electrificata) si apoi pe sectia 909 (linie simpla, neelectrificata). De ani buni, intre cele doua orase nu mai circula niciun tren direct, ci doar cu schimbare la Rosiori Nord. Cea mai rapida legatura este cea cu IR 1825/R 9369, dar si asa calatoria dureaza doua ore si 37 de minute.

Intre Rosiori Nord si Alexandria circula zilnic opt perechi de trenuri Regio operate de CFR Calatori. Pana in 2015, aceasta sectie a fost operata de Regiotrans, actualmente Regio Calatori.

Calarasiul, izolat feroviar de Capitala

Nici Calarasiul, aflat la doar 136 km pe calea ferata de Bucuresti nu are niciun tren direct. In atari conditii, cea mai scurta calatorie, cu IR 1587 si R 8344, dureaza o ora si 40 de minute plus perioada de asteptare intre cele doua trenuri.

Ultima pereche de trenuri directe Bucuresti Obor-Calarasi Sud si retur (8021/8022) a circulat in 2013 si a fost anulata ca urmare a desfiintarii Remizei de Vagoane Bucuresti Obor.

Peste 12 ore drumul pe calea ferata de la Bucuresti la Zalau

Si mai greu se ajunge pe calea ferata la Zalau, resedinta administrativa a judetului Salaj. De la Bucuresti la Zalau Nord, pe calea ferata sunt 589 km si nu sunt trenuri directe, ci doar cu schimbare la Dej Calatori. Cel mai repede (daca putem spune asa) se ajunge cu IRN 1641 si R 4094, in 12 ore si 20 de minute.

Trenuri directe de la si spre Bucuresti sunt doar de la si pana la Jibou (566 km), pe Magistrala 400. De acolo, linia 412 Jibou – Zalau – Carei este simpla, neelectrificata. Pe aceasta sectie circula opt perechi de trenuri de calatori pe zi.

Resita, fara legatura feroviara directa cu Capitala

O alta resedinta de judet (Caras-Severin) prost conectata cu Bucurestiul este Resita. Intre cele doua orase, pe calea ferata sunt 478 km si nu circula niciun tren direct.

Cea mai buna legatura este cu IR 1691 si apoi cu R 9171 – in total noua ore si 17 minute. Pana la Caransebes se circula pe Magistrala 900, linie (in majoritate) dubla electrificata, iar apoi pe sectia 915 simpla electrificata pana la Resita Nord.

Mai sunt insa si alte resedinte de judet care, chiar daca au o legatura feroviara directa cu Bucurestiul, exista un singur tren pe zi, iar durata calatoriei este descuraajanta.

Spre exemplu, prin gara Tulcea Oras nu trec decat doua perechi de trenuri (Regio) pe zi, care fac legatura cu Medgidia. Legatura cu Bucurestiul este si in acest caz deficitara. Cea mai scurta calatorie de la Bucuresti la Tulcea este de cinci ore si sase minute – IR 1581 plus R 8653.

Un alt exemplu este linia directa Bucuresti – Giurgiu, pe care nu se mai circula din 2005, de cand s-a prabusit podul de la Gradistea, numita chiar de ministrul Transporturilor, Catalin Drula ”rusinea nationala”. La finele anului trecut, licitatia pentru reluarea circulatiei pe sectia 902 a fost adjudecata de austriecii de la Porr Construct, insa pana la finalizarea lucrarilor se va circula tot pe ruta ocolitoare pe la Videle. Asa se face ca intre Bucuresti Nord si Giurgiu Oras circula zilnic o singura pereche de trenuri Regio, cu o durata a calatoriei de doua ore si 44 de minute.

Articolul precedentMARILE SANTIERE ALE CAPITALEI, ABANDONATE DE PMB – Nicusor Dan spune ca in bugetul Primariei nu sunt bani pentru Prelungirea Ghencea, Park&Ride Granitul si Pasajul Doamna Ghica
Articolul următorZBORURI ANULATE – Zeci de mii de clienti Vola.ro au recuperat in total 5,5 milioane de euro dupa anularea curselor aeriene in 2020

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.