Secretarul de stat in Ministerul Transporturilor Adrian Covasnianu (foto) a prezentat duminica, 7 februarie 2021, intr-o conferinta de presa sustinuta la Iasi, stadiul proiectelor de autostrazi A7 si A8. Oficialul a sustinut ca in acest an va fi lansata licitatia pentru executia tronsonului Ploiesti-Buzau si ca pana la finalul anului am putea vedea la lucru primele utilaje. Pentru legatura spre Targu Mures, pentru autostrada A8, Covasnianu spune ca cel mai avansat tronson e cel montan (la nivel tehnic) si ca planul este sa fie construite, in prima faza, capetele de autostrada.
Adrian Covasnianu considera ca autostrada A7 ar ajunge la Pascani pana in 2025. Din A8, cel mai avansat tronson e cel montan. Secretarul de stat a afirmat, in conferinta de presa sustinuta sediul USR-PLUS Iasi, ca exista saptamanal intalniri si discutii in care oficialii Ministerului Transporturilor verifica stadiul calendarului pentru mai multe tronsoane ale A7.
„Referitor la A7, pentru tronsoanele Ploiesti-Buzau, Buzau-Focsani, Focsani-Bacau si Bacau-Pascani, avem saptamanal intalniri in care verificam stadiul, iar daca avem probleme sau sincope stabilim ulterior un calendar si il reactualizam. Anul acesta vom lansa licitatia de executie pentru Ploiesti-Buzau. Spre finalul anului am putea vedea primele utilaje care executa primii kilometri din autostrada de la Ploiesti catre Moldova. Spre 2024-2025 sunt sanse bune sa avem autostrada gata pana la Pascani”, a precizat Adrian Covasnianu, citat de presa locala.
Secretarul de stat a precizat ca in ceea ce priveste tronsoanele Pascani-Suceava si Suceava-Siret exista un mic decalaj, dar si aici se fac progrese.
„Apreciez ca la nivel local comunitatea devine din ce in ce mai vocala si mai interesata de proiectele Moldovei, indiferent de coloratura. E un lucru bun si normal. E un moment T zero pe care il apreciem si consider ca autostrada A7 se va face, e o chestiune doar de timp”, a afirmat Adroian Covasnianu.
Demnitarul a adaugat ca proiectantul a garantat predarea studiilor geotehnice la jumatatea lunii iunie 2021, iar acordul de mediu pentru intreg sectorul montan ar urma sa fie obtinut in octombrie 2021.
Intr-o astfel de situatie, spune secretarul de stat, se creeaza premisele obtinerii unei finantari in cadrul Planului National de Redresare si Rezilienta (PNRR) pentru constructia capetelor sectorului montan. Un astfel de demers ar securiza, ulterior, ideea realizarii intregului tronson (Targu Mures – Targu Neamt) prin intermediul fondurilor europene.
„Exista foreze pe teren in zona montana. 61% din studiul de fezabilitate este realizat. Avem traseul autostrazii pe sectorul montan definitivat. Catre finalul anului ar trebui sa avem studiul de fezabilitate finalizat si agreat de catre Comisia Europeana, creandu-se ulterior premisele de a lansa capetele de sector montan pe finantare in Planul National de Redresare si Rezilienta”, a afirmat Covasnianu.
Referirindu-se la autostrada A8 Ungheni-Iasi-Targu Mures, secretarul de stat a explicat ca „abia acum se pun bazele reale ale proiectarii, dupa ce ani buni intreg proiectul a fost taraganat”.
Autostrada A8 este compusa din trei mari obiective majore: podul de la Ungheni, tronsonul Ungheni-Iasi-Targu Neamt si sectorul montan de la Targu Neamt catre Ditrau pana la Targu Mures. Pe sectorul montan proiectul este cel mai avansat din cele trei tronsoane.
Secretarul de stat a precizat ca in acest moment proiectul este in faza in revizuirii studiului de fezabilitate si ca au fost unele sincope si intarzieri din partea actualului proiectant, este vorba despre o firma din Spania.
In ceea ce priveste sectorul Ungheni – Iasi – Targu Neamt, Covasnianu spune ca e „riscanta“ incercarea de a introduce si acest tronson spre finantare in PNRR intrucat abia in urmatoarele saptamani ar urma sa fie stabilit proiectantul, dupa care ar urma realizarea studiului de fezabilitate. Propunerea de a include si acest sector in PNRR a venit de la Asociatia „Impreuna pentru A8“.
„Nu am spus «nu» la aceasta idee. (…) Aici, lucrurile sunt mai riscante, in ce sens: daca pe sectorul montan avem deja un studiu in lucru, dincoace nu avem nimic deocamdata. E un decalaj de timp pe care este destul de greu sa-l recuperam“, a spus Covasnianu.
El a adaugat ca regulile PNRR sunt destul de clare: in aprilie 2022, orice proiect propus trebuie sa aiba studiul gata, inclusiv cu avize. Totusi, spune secretarul de stat, ideea este in analiza, in sensul unei sectorizari a tronsonului astfel incat sa fie finantate parti din traseu. Intr-o astfel de situatie, prioritar ar urma sa fie traseul de la Iasi spre Targu Neamt, pe principiul ca acest lucru ar rezolva si centura Nord a Iasului, alaturi de ocolirile prevazute pentru Podu Iloaiei si Targu Frumos.
Totodata, secretarul de stat in Ministerul Transporturilor a precizat ca pentru sectorul Ungheni-Iasi-Targu Neamt procedura de licitatie este „destul de avansata” si ca spre finalul lunii februarie va fi desemnat proiectantul pe acest tronson. „Referitor la podul de la Ungheni, aici suntem in procedura de Mediu. E un calendar asumat impreuna cu cei de la CNAIR. Avem sperante ca la jumatatea anului viitor vom avea acordul de Mediu. Suntem in discutie cu potentialul proiectant pentru a continua procedurile de avizare la Mediu. Suntem in grafic”, a conchis Covasnianu.
Potrivit informatiilor actualizate de CNAIR, Autostrada Ploiesti – Buzau (primul tronson din A7) este in pregatire faza proiectare (valoare contract proiectare: circa 12 milioane lei), are o lungime de 63.25 km, valoare proiect ului fiind estimata la 1,1 miliarde lei. Investigatiile geotehnice au fost realizate in proportie de 100% si sunt in curs de elaborare testele de laborator. Investigatiile arheoologice au fost realizate in proportie de 100%. A fost inaintat studiul de fezabilitate in data de 09.11.2020 si au fost emise observatii.
Autostrada Targu Neamt – Iasi – Ungheni este, potrivit CNAIR, la categoria autostrazi în pregatire faza proiectare, are o lungime de 100.14 km, iar in 2021 e programata demarare servicii de proiectare faza. In 2023 este estimata finalizarea proiectarii, in valoare de 62.1 milioane lei fara TVA. An deschidere (in folosinta) ar trebui sa fie, potrivit CNAIR, anul 2025 – perioada estimata deschidere trafic pentru primele sectiuni.
Pe 25.11.2020, a avut loc depunerea ofertelor pentru procedura de atribuire a contractului ,,Completare /revizuire/actualizare studiu de fezabilitate, si elaborare P.A.C., P.A.D. TI P.T.E. pentru obiectivul “Autostrada Targu-Neamt – Iasi- Ungheni” .
- Durata contractului este de 25 de luni de la data de incepere a contractului, astfel: Completarea/actualizarea/revizuirea studiului de fezabilitate – 12 luni
- Proiect tehnic de executie, inclusiv de – 10 luni
- Asistenta tehnica pentru obtinerea finantarii si pentru contractarea executiei lucrarilor – 3 luni.
- Termen estimat finalizare procedura si stabilirea ofertantului castigator: 01.02.2021
- Comunicarea rezultatului procedurii: 12.02.2021
- Termen estimat semnare contract:20.02.2021