CFR Calatori isi propune sa devina o companie competitiva pana la momentul liberalizarii pietei de transport feroviar de calatori, in 2023, astfel incat sa fie un jucator redutabil pe piata internationala. Directorului general al companiei, Dan Costescu (foto), spune ca intentioneaza sa introduca mai multe vagoane compartimentate in detrimentul celor de tip salon si sa asigure spatii special amenajate pentru biciclete. In acelasi timp, ambitia sa este aceea de a face un „upgrade” de imagine prin introducerea de locomotive noi cu design modern.
CFR Calatori se pregateste sa aiba o prezenta remarcabila pe piata internationala de transport de calatori, cu trenuri romanesti modernizate, personalizate, cu toate tipurile de vagoane pe care un tren international modern le are, respectiv clasele 1 si 2, vagon de dormit, cuseta si restaurant, precizeaza Dan Costescu.
„Ce ne propunem pentru data liberalizarii? Ne propunem sa fim jucatori, nu ne propunem sa ne aparam intr-o situatie defensiva. Ne propunem chiar sa putem iesi in strainatate, sa avem o moneda de schimb atunci cand vor veni ceilalti operatori, pentru ca asa se discuta pe piata internationala: in momentul in care cineva vrea sa vina la tine ii spui ‘vreau si eu sa vin acolo’ si se face o negociere”, a declarat, pentru Agerpres, Dan Costescu.
Directorul general CFR Calatori spune ca planul sau este sa faca aceste trenuri internationale cu toate tipurile de vagoane pe care un tren international modern le are – clasa 1, clasa a 2-a, vagon de dormit, cuseta si restaurant.
Modernizarea va fi unitara,a precizat Costescu: acelasi gen de mobilier la interior, aceeasi schema de vopsire la exterior, in asa fel incat sa existe o identitate pentru trenurile CFR Calatori.
„Vrem sa punem si niste locomotive noi in fruntea acestor trenuri, iar atunci cand cineva va vedea acest tren in gara din Munchen sau in gara din Venetia sau oriunde vom vrea sa ne mai ducem sa spuna: ‘acela este trenul CFR Calatori, il stim dupa culori, au identitatea lor’. Cam asta vrem sa facem cu banii de investitii. Evident ca n-o sa facem totul in 2021. Avem planuri si pe 2022 si pe 2023, in functie de cat succes vom avea in a convinge Guvernul sa ne dea banii pentru aceste investitii”, spune Costescu.
Schimbari vor si in ce priveste trenurile care circula pe rutele interne, iar in rutele de lung parcurs va fi introdus cel putin un vagon compartimentat. Vagoane compartimentate se vor regasi si in componenta trenurilor internationale, a dat asigurari seful CFR Calatori.
„Romania este o tara mare, unde calatoriile, indiferent de viteza pe infrastructura, dureaza mult. Avem trenuri care traverseaza tara de la Iasi la Timisoara, spre exemplu, iar orice calatorie care trece de 4-5 ore are nevoie de un plus de confort. Pentru acest lucru sunt necesare vagoanele compartimentate, unde ai mai multa intimitate”, a spus Costescu.
In acelasi timp, toate trenurile interne, incepand din 2022 sau 2023, vor avea locuri prevazute special pentru transportul bicicletelor, in conformitate cu legislatia europeana.
„Avem vagoane care ne trebuie pentru traficul intern, avem vagoane pe care vrem sa le modernizam pentru a putea primi biciclete in ele. S-a schimbat legislatia, acum s-a clarificat, de fapt, s-a fundamentat mai bine legislatia europeana si avem obligatia la termenul de aplicare inca in discutie – poate fi 2022, 2023 – sa avem patru locuri de biciclete in fiecare tren”, a mentionat el.
Potrivit lui Costescu, se lucreaza chiar la un concept nou, de vagoane dedicate exclusiv bicicletelor, cu o capacitate de 30- 40 de biciclete, proiect pe care il considera de mare succes.
Vagoanele cu biciclete vor fi introduse in special pe rutele turistice cum ar fi cele de pe Valea Prahovei, rutele de langa munte, de langa orasele mari, de langa Timisoara, de langa Cluj, chiar si de langa Iasi spre Vatra Dornei, rutele spre statiunile de pe litoral. Managerul CFR Calatori spune ca a identificat o mare cerere pentru acest tip de serviciu, dat fiind ca foarte multi turisti vor sa-si puna bicicleta in tren, sa plece dimineata la mare, sa mearga la plaja in Constanta, de exemplu, iar seara bicicleta in tren, inapoi in Bucuresti.
„Cu banii vom aranja comercial oferta, in asa fel incat ei sa fie cam tot pe acolo la cheltuieli, dar sa aiba confortul ca sunt cu mijlocul lor de transport si au mobilitate, se pot duce oriunde in oras”, a aratat Dan Costescu.
Intrebat daca iarna aceste vagoane de biciclete vor putea fi folosite pentru transportul schiurilor, directorul general al CFR Calatori a raspuns: „Da, bineinteles”. Caietul de sarcini pentru acest tip de vagoane este deja pregătit, iar proiectantii au primit aceasta sarcina, cu sisteme flexibile care să permita transportul bicicletelor sau al schiurilor, a adaugat acesta.
Cine le va zice ca IR 347 Viena – Bucuresti Nord are cel putin doua vagoane compartimentate?