CNAIR a semnat in 2022 un numar de 48 contracte finantate din fonduri europene in valoare de 24 miliarde lei fara TVA, cu 2,07 miliarde lei mai mult decat in perioada 2017 – 2021.
In 2022 s-au lansat 15 proiecte importante de proiectare si executie lucrari pentru constructia a 550 km de drumuri de mare viteza a caror valoare estimata este de peste 41,1 miliarde lei fara TVA:
- Autostrada Lugoj –Deva (A1), Lot 2, Sectiunea E si finalizare Sectiunea D
- Autostrada Targu Mures– Targu Neamt, Sectiunea III Leghin – Targu Neamt
- Autostrada Targu Mures – Targu Neamt, Sectiunea I Targu Mures – Miercurea Nirajului si legatura la Autostrada A3
- Subsectiunea 3C1: Suplacu de Barcau – Chiribis– relicitare
- Subsectiunea 3C2 Chiribis – Biharia
- Autostrada Sibiu – Fagaras, Tronsonul 1: Boita (Autostrada Sibiu-Pitesti) si Avrig-Marsa (DJ105G)
- Autostrada Sibiu – Fagaras, Tronsonul 2: Avrig – Marsa (DJ105G) – Arpasu de Jos (DN1)
- Autostrada Sibiu – Fagaras Tronsonul: 3 Arpasu de Jos (DN1) – Sambata de Sus (DJ 105B)
- Autostrada Sibiu – Fagaras , Tronsonul 4: Sambata de Sus ( DJ 105B) – Municipiul Fagaras si Drum de legatura cu DN1
- Autostrada Focsani – Bacau Lot 1 Focsani – Domnesti Targ, Lot 2 Domnesti Targ – Racaciuni, Lot 3 Racaciuni – Bacau
- Autostrada Bacau – Pascani Lot 1 Bacau (Saucesti) – Trifesti, Lot 2 Trifesti – Gheraesti, Lot 3 Mircesti – Pascani
- Autostrada Buzau – Focsani Tronson 2 Vadu Pasii – Ramnicu Sarat, Tronson 3 Ramnicu Sarat – Mandresti Munteni
- Autostrada Buzau – Focsani Tronson 1 Buzau – Vadu Pasii, Tronson 4 Mandresti Munteni – Focsani Nord
- Modernizare DN71 Baldana – Targoviste – Sinaia, Sector 2: Targoviste – Sinaia drum la doua benzi de circulatie
- Modernizare DN71 Baldana – Targoviste – Sinaia, Sector 1: Baldana – Targoviste largire la 4 benzi de circulatie
Anul acesta au fost lansate si proiecte pentru elaborarea unor studii de fezabilitate necesare constructiei a aproximativ 500 km de infrastructura rutiera moderna, valoarea acestora fiind de 205,1 milioane lei fara TVA.
Cele 27 de proiecte lansate anul acesta sunt destinate constructiei in urmatorii ani a peste 1.000 de km de drumuri de mare viteza. Valoare estimata a acestor proiecte depaseste 41 miliarde lei fara TVA.
“2022 a fost un an plin de provocari pentru domeniul transportului rutier.
Pentru absorbtia banilor din PNRR si pentru a impulsiona ritmul lucrarilor, am implementat schimbari esentiale in legislatia privind achizitiile publice si in procedura de eliberare a avizelor.
Astfel, in acest an:
- Toate sectiunile Autostrazii Sibiu-Pitesti (A1) au constructori. Contractele pentru ultimele doua sectiuni (cele care traverseaza muntii) au fost semnate anul acesta. Pe Sibiu-Boita (prima sectiune) se circula deja
- Toate cele 13 loturi ale Autostrazii Moldova (A7), finantate prin PNRR, au constructori desemnati. Pentru 7 loturi contractele au fost semnate. Pe 4 loturi se lucreaza deja.
- Pentru sectiunea cu tuneluri din Autostrada Lugoj-Deva (A1) a fost semnat contractul.
- Cele doua sectiuni ale Autostrazii Unirii (A8), finantate prin PNRR, au fost lansate in licitatie”, spune inistrul Transporturilor, Sorin Grindeanu.
Tot in acest an au inceput lucrarile de constructie a primelor 4 loturi din A7, au fost semnate contractele de executie a lucrarilor pe toate cele 3 loturi ale sectorului de autostrada Focsani – Bacau, iar in perioada imediat urmatoare se vor semna si contractele pentru constructia ultimelor doua loturi de pe Buzau – Focsani.
Contractele pentru constructia a 7 loturi au fost deja semnate:
– Dumbrava – Mizil (21 km)
– Mizil – Pietroasele (28,35) km
– Buzau – Vadu Pasii (4,6 km)
– Mandresti Munteni – Focsani Nord (10,94 km)
– Focsani – Domnesti Targ (35,60 km)
– Domnesti Targ – Racaciuni (38,78 km)
– Racaciuni – Bacau (21,52 km)
Pe 4 loturi a inceput deja constructia:
– Dumbrava – Mizil (21 km)
– Mizil – Pietroasele (28,35 km)
– Buzau – Vadu Pasii (4,6 km)
– Mandresti Munteni – Focsani Nord (10,94 km)
”La finalul anului 2022, pe langa santierele deschise si contractele semnate, avem desemnati castigatori pentru constructia celor 320 km ai A7, ceea ce inseamna ca in 2023 vor fi deschise, in diverse stadii de executie, santiere pe intreaga lungime a A7, Autostrada Moldovei”, precizeaza compania.
Un alt important contract deblocat si semnat anul acesta este cel pentru proiectarea si executia lucrarilor lipsa de pe lotul 2 al autostrazii Lugoj – Deva si sunt sanse ca in cursul anului 2023 sa se ajunga in faza preliminara lucrarilor de executie.
2022 a fost si anul autostrazii Sibiu – Pitesti prin faptul ca au fost semnate si ultimele doua contracte pentru proiectarea si executia lucrarilor de constructie a sectiunilor 2 (Boita – Cornetu – 31,33 km) si 3 (Cornetu – Tigveni – 37,4 km), astfel incat, in prezent, sunt contracte semnate pentru proiectarea si executia lucrarilor pentru toate cele 5 sectiuni ale acestei autostrazi.
De asemenea, in data de 15.12.2022, s-au deschis circulatiei primii 13,17 km ai primei autostrazi care traverseaza Carpatii, intre Sibiu si Boita.
In acest an au fost pusi in trafic si primii 39,85 km de drum expres din Romania, tronsonul 2 din DX Craiova – Pitesti.
La finalul lunii decembrie au fost publicate in SICAP anunturile de participare la licitatiile pentru proiectarea si executia primelor sectiuni ale A8, sectiunea I, Targu Mures – Miercurea Nirajului (24,4 km) si sectiunea III, Leghin – Targu Neamt (29,9 km).
Data limita pentru primirea ofertelor a fost stabilita in 27.02.2023 pentru sectiunea I si in 28.02.2023 pentru sectiunea III.
In acest moment sunt in diverse stadii de executie aproximativ 300 km de autostrada si drum expres.
Valoarea contractelor finantate din fonduri europene semnate in fiecare an din 2017 pana in prezent este urmatoarea:
2017 – 198,541,155.33 lei fara TVA
2018 – 4,622,199,074.54 lei fara TVA
2019 – 4,225,355,572.02 lei fara TVA
2020 – 7,646,313,174.51 lei fara TVA
2021 – 5,233,966,534.39 lei fara TVA
2022 – 23,842,465,519.79 lei fara TVA