Autoritatea pentru Reforma Feroviara (ARF) a lansat licitatia privind achizitia a 12 automotoare electrice pe hidrogen, prin Planul National de Redresare si Rezilienta (PNRR). Cele 12 trenuri cu hidrogen costa 174 milioane euro, potrivit Notei de Fundamentare, iar intretinerea, reparatiile si alimentarea cu hidrogen pentru o perioada de 30 de ani aproape 1 miliard de euro.
„Autoritatea pentru Reforma Feroviara (ARF) informeaza ca azi, 30.09.2022, a transmis in SICAP anuntul de participare aferent proiectului de investitii ‘Achizitie 12 automotoare in tractiune electrica pe baza de pile de combustie cu hidrogen’. Dupa finalizarea procedurii de verificare ex-ante a ANAP, anuntul va putea fi consultat atat in platforma europeana de licitatii (TED), cat si in cea nationala (SICAP)”, informeaza ARF.
Achizitia vizeaza, pe de o parte, cresterea calitatii serviciilor de transport feroviar de calatori, inclusiv prin cresterea frecventei trenurilor de peste doua ori (de la 1,53 milioane tren-km/an la 3,10 milioane tren-km/an), iar, pe de alta parte, asigura cresterea mobilitatii persoanelor si contribuie la garantarea dreptului de acces pe piata muncii si educatiei.
Automotoarele vor fi utilizate pentru rutele aflate sub contracte de servicii publice, pe liniile neelectrificate (Bucuresti – Pitesti, Bucuresti – Otopeni, Bucuresti – Targoviste), atribuite in mod competitiv unor operatori de transport feroviar, in conformitate cu prevederile Regulamentului 1370/2007/CE cu modificarile ulterioare si potrivit legislatiei din Romania.
Finantarea proiectului de investitii se realizeaza din fonduri externe nerambursabile, prin Planul National de Redresare si Rezilienta, „Componenta 4 – Transport durabil” si de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor si Infrastructurii, in limita sumelor aprobate anual cu aceasta destinatie, conform programelor de investitii publice aprobate potrivit legii.
Obiectivul acestei componente este de a spori sustenabilitatea sectorului transporturilor din Romania, prin sprijinirea tranzitiei verzi si digitale a sectorului, respectiv de a dezvolta o infrastructura de transport durabila si ecologica, avand standarde de siguranta adecvate, care sa contribuie la finalizarea retelelor transeuropene de transport (TEN-T) si la decongestionarea nodurilor urbane.
La jumatatea lunii mai, Ministerul Transporturilor si Infrastructurii (MTI) a publicat anuntul referitor la initierea procedurilor de consultare publica cu privire la Proiectul de Hotarare a Guvernului pentru aprobarea Notei de fundamentare privind necesitatea si oportunitatea efectuarii cheltuielilor aferente achizitiei de rame electrice noi in cadrul proiectului de investitii ”Achizitie 12 automotoare in tractiune electrica pe baza de pile de combustie cu hidrogen”, in baza Legii nr. 52/2003 privind transparenta decizionala in administratia publica, republicata.
Costul estimativ mediu pentru o rama electrica cu hidrogen, rezultat ca medie aritmetica a propunerilor primite, este in valoare de 12,2 milioane de euro fara TVA, adica 14,518 milioane de euro cu TVA, reprezentand echivalentul a 60,380 milioane de lei fara TVA, respectiv 71,852 milioane de lei cu TVA, calculat la cursul BNR din data de 8 martie 2022.
De asemenea, costul serviciilor de mentenanta, rezultat ca medie aritmetica a propunerilor primite, este in valoare de 4,66 euro/km, iar cel pentru pentru realizarea alimentarii cu hidrogen, exprimat in euro/km, este de 2,95 euro/km rulat.
„In aceste conditii pentru achizitionarea a 12 automotoare in tractiune electrica pe baza de pile de combustie cu hidrogen noi este necesara suma totala de 174.216.000 euro cu TVA, respectiv 862.230.000 lei cu TVA (calculat la cursul euro BNR de 4,9492 de la data de 08.03.2022). In suma anterior mentionata nu sunt incluse, urmatoarele cheltuieli aferente proiectului: suma de 517.103,437 mii euro cu TVA – contravaloare servicii reparatii si mentenanta pe durata de viata a vehiculului (30 ani), respectiv 2.559.249.000 lei cu TVA; suma de 467.168.555 euro cu TVA – contravaloare servicii alimentare hidrogen pe durata de viata a vehiculului (30 ani), respectiv 2.312.111.000 lei cu TVA Ambele sume sunt calculate la cursul euro BNR de 4,9492 lei de la data de 08.03.2022”, se arata in nota de fundamentare.