Piata de incarcare a vehiculelor electrice va creste la 75,5 miliarde de euro in 2035, de la 4,5 miliarde de euro in 2021, iar estimarile arata ca noua din zece (93%) masini vandute in 2035 vor fi electrice (BEV), reiese dintr-un raport Digital Auto 2021/22 realizat de strategy&, departamentul global de strategie al PwC.
Romania detine, in prezent, putin peste 1.500 de puncte publice de incarcare si 17.000 de masini electrice inmatriculate.
Raportul e-Readiness analizeaza dezvoltarea e-mobilitatii pe principalele sapte piete europene, luand in calcul stimulente guvernamentale, infrastructura, oferta si cerere, indica Norvegia ca fiind cea mai pregatita tara din acest punct de vedere. Din punct de vedere al infrastructurii, Norvegia insumeaza peste 90.000 de puncte de incarcare.
Elvetia se situeaza pe locul al doilea in indicele eReadiness, cu un nivel ridicat de cerere sustinut de o infrastructura solida pentru masinile electrice. Regatul Unit prezinta un nivel bun al cererii din partea consumatorilor, sustinut de infrastructura vehiculelor electrice, dar stimulente limitate pentru populatie.
Germania se situeaza la jumatatea clasamentului, cu performante relativ bune in ceea ce priveste stimulentele guvernamentale si cresterea cererii clientilor pentru vehiculele electrice.
Urmatoarea pozitie revine Frantei, cu un nivel mediu de infrastructura pentru vehicule electrice, dar care, impreuna cu un nivel mai ridicat de stimulente, ar putea duce la o mai mare adoptare a vehiculelor electrice. Spania si Italia au inregistrat cel mai mic scor, in principal din cauza lipsei de infrastructura.
”Potentialul de dezvoltare a pietei este determinat de cresterea cererii pentru masini electrice in conditiile unei legislatii favorabile care interzice motoarele cu combustie in unele orase, a obiectivelor de reducere a emisiilor de carbon si a programelor de sustinere a acestor achizitii. Avand in vedere estimarile privind cresterea parcului de masini electrice pe termen mediu si lung, masterplanul Uniunii Europene privind infrastructura de incarcare arata un necesar de 6,8 milioane statii publice de incarcare in 2030, fata de peste 300.000 in prezent. Romania detine, in prezent, putin peste 1.500 de puncte publice de incarcare si 17.000 de masini electrice inmatriculate. Asadar, deficitul de infrastructura semnificativ si popularitatea tot mai mare a serviciilor de mobilitate deschid o multitudine de oportunitati de afaceri pentru companiile din domeniu”, a declarat Daniel Anghel, partener si lider pentru industria Auto, PwC Romania.
Avand in vedere estimarile de crestere a vanzarilor de masini electrice, Europa este deficitara nu numai la infrastructura, ci la productia de materii prime, precum bateriile, in prezent aceasta fiind subdimensionata in raport cu cererea.
Analiza ”Gigafactories and raw materials” arata ca productia de vehicule electrice din Europa, care a ajuns la 28% din cea globala, este de aproape trei ori mai mare decat productia sa de baterii, care reprezinta mai putin de 10% din productia mondiala. Avand in vedere geopolitica actuala, o influenta europeana mai puternica pe piata productiei de baterii este necesara pentru transformarea industriei auto.
Lantul de aprovizionare cu baterii inca este dominat de China, cu aproximativ 80% din productia globala de celule si componente pentru baterii.
Cu toate acestea, exista potentialul ca UE si SUA sa furnizeze 40% din cererea de vehicule electrice, iar in acest fel viitorul lant de aprovizionare cu baterii sa se reechilibreze.