Ministerul Transporturilor vrea sa cumpere, prin Autoritatea pentru Reforma Feroviara (ARF) 16 locomotive electrice noi pe 4 osii cu sisteme ERTMS, capabile sa atinga viteza de 160 km/h si sa tracteze pana la 16 vagoane de calatori, arata un proiect de Hotarare a Guvernului pentru aprobarea Notei de fundamentare privind necesitatea si oportunitatea efectuarii cheltuielilor aferente proiectului de investitii.
Locomotivele electrice noi pe 4 osii cu sisteme ERTMS sunt capabile sa atinga viteza de 160 km /h si sa tracteze pana la 16 vagoane de calatori. Locomotivele electrice sunt introduse pe intreaga retea electrificata si in proiect de a fi electrificata si sunt vizate legaturi directe intre marile orase ale Romaniei, pentru a contribui la reducerea poluarii din transporturi.
Proiectul vizeaza doua aspecte principale:
- cu posibilitatea de extindere la 30 de ani.
- durata totala este de 34 ani, fiind un proiect multianual.
”Conform raportului de consultare a pietei nr.22/199/04.05.2022, a rezultat ca, pentru achizitionarea a 16 locomotive electrice, este necesara suma totala de 88.662.940 euro cu TVA (74.506.672 euro fara TVA), respectiv 438.322.982 lei cu TVA”, arata Nota de fundamentare.
Documentul arata ca materialul rulant existent in Romania nu are nivelul de calitate cerut de publicul calator, iar tehnologiile de fabricatie ce au fost utilizate sunt depasite, nefiind posibil a se asigura indeplinirea standardelor de calitate prevazute in contractele de servicii publice.
”Scopul obiectivului de investitii „Achizitia de 16 locomotive electrice noi pe 4 osii cu sisteme ERTMS, capabile sa atinga viteza de 160 km/h si sa tracteze pana la 16 vagoane de calatori” este de a innoi flota de material rulant, deoarece exista riscul ca, pana in 2023, sa nu mai existe nicio garnitura de tren disponibila apta pentru indeplinirea obligatiilor minime de serviciu public”, se mentioneaza in proiect.
De asemenea, flota curenta de material rulant detinuta de operatori de servicii privati si de stat din Romania a depasit deja sau este pe cale sa isi incheie ciclul de viata. Din acest motiv, exista riscul ca, pana in 2023, sa nu mai existe nicio garnitura de tren disponibila, apta pentru indeplinirea obligatiilor minime de serviciu public.
Cea mai mare parte a materialului rulant existent in Romania nu are nivelul de calitate impus de obligatiile de serviciu public. Tehnologiile folosite sunt depasite. Prin urmare, materialul rulant nu indeplineste standardele de calitate necesare pentru punerea in aplicare a contractelor de servicii publice, ceea ce necesita, asadar, inlocuirea acestuia.
”Materialul rulant existent in Romania nu are nivelul de calitate cerut de publicul calator, iar tehnologiile de fabricatie ce au fost utilizate sunt depasite, nefiind posibil a se asigura indeplinirea standardele de calitate prevazute in contractele de servicii publice”, se arata in proiect.
Introducerea locomotivelor electrice noi destinate tractarii vagoanelor de calatori pe reteaua feroviara din Romania vizeaza cresterea eficientei modului de exploatare a serviciilor de transport feroviar de calatori, reducerea poluarii si cresterea confortului pe o serie de rute de pe reteaua feroviara publica electrificata.
Noile oferte de servicii de transport feroviar public de calatori, dezvoltate pe baza materialului rulant nou ce va fi achizitionat de Autoritatea pentru Reforma Feroviara, vor avea in vedere atat sporirea mobilitatii in jurul marilor centre socio-economice ale tarii, cat si realizarea unor conexiuni rapide intre unitatile administrativ teritoriale importante ale tarii.
Trenurile urmeaza a fi echipate cu instalatii ERTMS On-Board „compus din echipament GSM (radio si antena), echipament EVC (European Vital Computer), echipament DMI (Driver Man Interface), unitatea de interfata a trenului (TIU), echipament radar, accelerometru, antena eurobalise, Unitatea de inregistrare (JRU)
Flota de 16 locomotive electrice este introdusa pe intreaga retea electrificata si in proiect de a fi electrificata si sunt vizate legaturi directe intre marile orase ale Romaniei, pentru a contribui la reducerea poluarii din transporturi.
Principalele elemente care justifica achizitia de material rulant nou destinat transportului feroviar public de calatori, conform Studiului de Fezabilitate nr.22/266/08.06.2022 privind realizarea unor investitii in parcul de locomotive si vagoane din Romania, aferente liniilor electrificate, in vederea reducerii poluarii, cresterii eficientei, accesibilitatii si gradului de digitalizare a transportului feroviar de calatori, sunt urmatoarele:
- in ultimii 15 ani, in Romania, nu s-au facut achizitii publice de material rulant nou destinate transportului feroviar public de calatori;
- operatorul de transport feroviar de calatori cu capital de stat nu a achizitionat si nu are in parcul activ un numar suficient de material rulant care sa deserveasca publicul calator;
- operatorii de transport feroviar de calatori cu capital privat, care au intrat pe piata de transport feroviar din Romania, au achizitionat numai material rulant second hand, cu o vechime considerabila, care nu mai corespunde din punct de vedere al cerintelor europene de calitate si siguranta;
- respectarea prevederilor regulamentelor europene (Regulamentului 1315/2013 al Parlamentului European si al Consiliului privind orientarile Uniunii pentru dezvoltarea retelei transeuropene de transport) si adaptarea strategiei nationale in domeniul transporturilor dupa strategia europeana 2020 ce se axeaza pe necesitatea evolutiei transportului electric cu emisii scazute, reducand emisiile, contribuind la durabilitatea mediului, la atenuarea schimbarilor climatice, ce diminueaza dependenta Europei de petrolul importat, prin reducerea emisiilor din transporturi cu 60% pana in 2050, comparativ cu 1990, nivel care trebuie atins, printre altele, prin transferul pasagerilor interurbani pe distante medii si a transportului de marfa de la transportul rutier la cel feroviar sau pe apa.
In prezent in marile orase, exista o crestere semnificativa a mobilitatii sociale, mai ales la orele de varf, se constata o aglomerare excesiva, datorita traficului auto (in principal, microbuze si autoturisme), care poate fi satisfacuta doar prin cresterea capacitatii de transport feroviar, respectiv a capacitatii materialului rulant si a calitatii acestuia.
Inlocuirea parcului de material rulant utilizat in transportul feroviar public de calatori din Romania are in vedere achizitia de unitati de transport moderne, care sa asigure calatorilor conditii optime de efectuare a calatoriilor pe reteaua feroviara nationala, atat din punct de vedere al confortului, cat si din punct de vedere al sporirii mobilitatii, prin introducerea unor noi oferte de servicii care sa tina cont de dinamica pietei transportului feroviar public de calatori din Romania si impreuna cu dezvoltarea si modernizarea infrastructurii feroviare de transport sa contribuie in mod semnificativ la cresterea economica, cat si la cresterea calitatii vietii.
Componenta de transport a Planului National de Redresare si Rezilienta include doua reforme si patru investitii, achizitia de material rulant nou destinat exclusiv transportului de calatori fiind cea de a doua investitie aprobata.
La nivel national, Romania dispune de o infrastructura feroviara de 10.766 km (din care 4361 km reprezinta reteaua TEN-T), din care doar 37,4% este electrificata, respectiv 4.030 km (sursa: EU Statistical Pocketbook 2019).