Contractul de finantare pentru proiectul de dezvoltare a Aeroportului International Iasi a fost semnat, anunta ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu. Vor fi extinse terminalele de pasageri si facilitatile de parcare ale acestui aeroport.
Valoarea totala eligibila a proiectului este de 303 milioane de lei:
-257 milioane de lei (85%) reprezinta contributie din fonduri FEDR
-39 milioane de lei reprezinta contributii de la bugetul de stat (13%)
-6 milioane de lei reprezinta contributia beneficiarului, suportata din bugetul R.A Aeroportul Iasi.
Banii vor fi folositi pentru:
– construirea unui nou terminal pentru pasageri
– reconfigurarea retelei de drumuri de acces si a spatiilor de parcare ale aeroportului.
Orasul Iasi va avea al doilea aeroport ca marime din tara, dupa Otopeni.
Lucrarile vor fi finalizate pana la sfarsitul anului 2023, urmand sa fie construit un terminal nou, de trei ori mai mare decat actualul, dar sa fie marita si parcarea din fata aerogarii.
Prin construirea terminalului T4, Aeroportul Iasi va putea procesa 3,5 milioane de pasageri anual, adica un numar dublu fata de capacitatea pe care o au astazi terminalele T2 si T3.
“Putem asigura astfel extinderea traficului aerian in conditii de maxima siguranta si in acord cu reglementarile europene si nationale in domeniul transportului aerian. Noul terminal de pasageri va avea o suprafata desfasurata de 31.210 mp. Suprafata drumurilor de acces, care vor fi reconfigurate, va ajunge la 21.850 mp. Vor fi construite locuri de parcare pe o suprafata de 4.600 mp. Drumurile si platformele tehnologice care vor fi construite vor ocupa o suprafata de 5.620 mp. Pe o suprafata de 7.550 mp vor fi construite trotuare”, afirma Grindeanu.
Proiectul trebuie sa fie implementat pana in decembrie 2023.
„In 16 luni vom avea practic un aeroport nou. Investitia este una majora, iar Iasiul va avea cel mai mare terminal din tara, dupa Otopeni. Noul terminal va avea trei niveluri si o suprafata de 31.000 de metri patrati”, a declarat directorul Aeroportului din Iasi, Romeo Vatra, saptamana trecuta.
El afirma ca finantarea este asigurata si spera sa depaseasca dificultatile generate de contextul economic actual si sa inaugureze noul terminal pana la finalul anului viitor.
Presiunea aparuta in ultimele luni este imensa si ca traficul de pasageri din aprilie se apropie de recordul inregistrat in august 2018, spune acesta.
„Am avut 120.000 de pasageri in martie, iar in aprilie traficul s-a ridicat la 140.000, foarte aproape de recordul istoric din august 2018. Deja trebuie sa luam decizia ca unele chartere sa nu mai vina la Iasi la orele de varf, pentru ca nu mai putem procesa. Nu mai avem posibilitati tehnice cu actuala infrastructura”, a mai spus seful Aeroportului din Iasi.
Licitatia a fost adjudecata de compania STRABAG, in asociere cu alte 13 firme.
Va avea trei niveluri (subsol tehnic, parter si etaj), sapte porti pentru plecari si trei porti pentru sosiri, cu posibilitatea de asigurare a unor fluxuri bidirectionale. Trei dintre portile de la etaj sunt prevazute cu aviobridge-uri.
Proiectul prevede realizarea unui parc de panouri solare care va produce energie verde. De asemenea, echipamentele care vor fi montate in terminal vor fi de ultima generatie, cu un consum redus de energie.