LISTA NEAGRA DE LA TRANSPORTURI – Ministrul Grindeanu avertizeaza Tirenna Scavi cu rezilierea si anunta ca nu vor mai putea participa la licitatii constructorii ale caror contracte au fost reziliate: „S-a terminat cu santajul”

Ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu (foto) este nemultumit de stadiul lucrarilor de la Centura Timisoara Sud, executate de constructorul italian Tirenna Scavi, sens in care a trecut la avertismente. Prezent in Timisoara, ministrul Grindeanu a sustinut vineri, 8 aprilie 2022, o conferinta de presa in cadrul careia a anuntat ca in cazul in care nu vor avansa lucrarile pe Centura Timisoara Sud, va rezilia contractul in vigoare cu firma italiana. Grindeanu subliniaza totusi ca nu isi doreste sa faca rezilieri, insa nu poate sa „asiste pasiv cum se pierd bani europeni fiindca anumite companii nu sunt in stare sa implementeze ceea ce s-au angajat sa faca prin contract”.

Nemultumirea lui Grindeanu vine din faptul ca initial, termenul de finalizare a proiectului de la centura Timisoara Sud era primavara anului 2022, insa acesta a fost prelungit pana in decembrie 2022. Vorbim despre o lucrare in lungime totala de 25,69 km, care se ridica la o valoare totala de 272.432.921,95 lei fara TVA, bani proveniti de la bugetul de stat si din fonduri europene.

Vreau sa fac urmatoarea precizare, nu imi doresc sa fac rezilieri. Este ultimul lucru pe care mi-l doresc eu si colegii mei din CNAIR, dar nici nu pot sa asist pasiv cum se pierd bani europeni fiindca anumite companii nu sunt in stare sa implementeze ceea ce s-au angajat sa faca prin contract. Si vorbim de bani pe care ii pierde Romania. Nu pot sa asist sa ma uit cum s-au uitat altii inaintea mea si sa stea foarte bine la datul din gura, dar la fapte zero. Deciziile vor fi luate in perioada imediat urmatoare, nu dor aici, ci si in alte situatii. Imi vine in minte un proiect pe autostrada Transilvaniei, Tiribis- Biharia. S-a semnat in urma cu 2 ani contractul de executie si nu s-a intamplat nimic in acest doi ani. E un contract semnat intre CNAIR si o companie. Cea mai proasta decizie e sa nu iei nicio decizie. Au stat sa se uite toti doi ani de zile. Nu se intampla nimic. Mai stam inca 5 ani si cu ocazia asta se pierd bani europeni? Nu se poate!”, a afirmat Grindeanu.

De altfel, in cadrul conferintei, Grindeanu a tinut sa precizeze ca „exista un black list” al constructorilor, iar orice reziliere de contract va impierdica respectiva companie constructoare sa mai participe la licitatiile organizate de statul roman: ”Exista un black list si orice reziliere de contract nu va mai permite companiei respective sa mai participe la licitatiile organizate de statul roman, nu doar cu Ministerul Transporturilor, ci cu statul roman. Exista deja acest black list!”, a declarat Sorin Grindeanu in cadrul conferintei de la Timisoara.

Redam in continuare postarea ministrului Sorin Grindeanu de pe Facebook in care face sinteza declaratiilor sustinute la Timisoara vineri 8 aprilie 2022:

„S-a terminat cu santajul practicat de unii constructori asupra Companiilor de stat care deruleaza proiecte publice! Rezilierile contractelor pun acele firme pe o “lista neagra”.

Ele nu vor mai putea participa la licitatii ale statului roman!

Acum certificatele negative se elibereaza si in faze intermediare, potrivit recentelor modificari din legislatia achizitiilor publice.

Aceste prevederi se aplica inclusiv contractelor in derulare.

Astfel, evitam sa mai stam 2 ani pentru a avea un nou constructor si rezolvam situatia in maximum 3 luni si jumatate.

-Pe santierele Drumului de legatura cu A1 si VO Timisoara Sud este un ritm de lucru scazut.

Ambele vor intra in procedurile prevazute de noile prevederi ale legii achizitiilor publice: constructorii vor fi notificati de 3 ori, daca nu progreseaza se ajunge la reziliere! Nu imi doresc sa ajungem la aceasta, dar nu pot asista pasiv la pierderea banilor europeni deoarece anumite companii nu isi respecta contractele!

-Firma italiana Tirrena Scavi are intarzieri si pe VO Timisoara Sud si pe Tronsonul 1 al Drumului Expres Craiova – Pitesti. Vom mai discuta, din nou, cu ei chiar saptamana viitoare. Daca nu se mobilizeaza risca sa se indrepte spre noua procedura de reziliere.

-Despre Varianta de Ocolire Timisoara Vest: nu mai avem timp sa asistam la discutiile interminabile dintre CJ Timis si Primaria Timisoara! Am decis ca proiectul sa fie derulat de CNAIR.

-Am reluat procedurile pentru lansarea in licitatie a Lotului 2 (sectiunile E si D) ale autostrazii Lugoj-Deva. Voi urmari foarte atent toate termenele pentru constructia acestei sectiuni cu tunele din zona Margina-Holdea care este finantata prin PNRR.

-La inceputul saptamanii viitoare vor incepe procedurile pentru relansarea contractului privind realizarea Studiului de Fezabilitate necesar Drumului Expres Craiova-Lugoj.

Licitatia anterioara pentru realizarea acestui Drum Expres prevedea o perioada de 4 ani pentru realizarea Studiului de Fezabilitate. Dupa ce licitatia a ajuns la final, castigatorul a fost contestat si CNSC a cerut reevalurea atribuirii.

Sa lansezi 250 km intr-un singur contract si sa pui un termen de 4 ani pentru un SF, arata ca nu vrei de fapt sa realizezi acest proiect!

Acum, contractul va fi lansat in licitatie pe loturi, de la Filiasi la Lugoj si va dura maximum 2 ani. Este decizia corecta.

-In ceea ce priveste discutiile pentru autostrada Timisoara-Belgrad, acestea au fost amanate deoarece in Serbia au avut loc alegeri. Pastram legatura, prin Ambasada noastra de la Belgrad, si, in momentul in care partea sarba va desemna un partener de discutii, vom stabili o intalnire. Banatul are nevoie de aceasta legatura rutiera.

-La aeroportul de la Timisoara Contractul pentru noul terminal este finantat din fonduri europene (prin POIM, care se termina la finalul anului 2023). Vreau sa fie semnat cat mai rapid contractual, iar cei de la aeroport si constructorul sa finalizeze lucrarile pana la jumatatea anului viitor!

Este o cursa contra-cronometru pentru a cheltui suma de un miliard de euro inca disponibila, prin POIM, pentru proiecte de infrastructura.

-Pana la jumatatea anului viitor vom cheltui toti banii europeni alocati prin programele anterioare! Suntem acum la 80% grad de absorbtie.

#dezvoltare #legiachizitiipublice #fondurieuropene #proiecte #SorinGrindeanu

Articolul precedentPNRR PE MANA USR – Firma unui europarlamentar USR a pus mana pe un contract de consultanta pentru un proiect PNRR. Compania trebuie sa faca „integrarea documentelor si a planurilor strategice” la nivelul Bucurestiului si regiunii Bucuresti-Ilfov
Articolul următorPODUL PESTE DUNARE DE LA BRAILA, CEL MAI MARE DIN ROMANIA, PROIECTAT SA REZISTE 100 DE ANI – Este cel mai scump pod construit vreodata in Romania

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.